PIĄTEK 08.05

Zabawy ruchowe i gimnastyczne

Dzisiaj proponujemy “zakręconą zabawę”. 15-25 minut wspólnej porannej gimnastyki przy otwartym oknie pomoże dobrze rozpocząć dzień. I dzieciom, i rodzicom. A i śmiechu przy tym będzie mnóstwo! Włączcie energiczną muzykę, zakręćcie magicznym kołem i świetnie się zabawcie :)

https://miastodzieci.pl/zabawy/mini-gimnastyka-dla-mlodszych-dzieci/

 

A teraz czas na gimnastykę buzi i języka

Wszystko opisane w załączniku nr 1.

 

Zajęcia plastyczno-techniczne

Herby przedstawiają charakterystyczne cechy danej miejscowości. Mogą to być  elementy architektury, np.: wieże, kościoły, zamki oraz inne budynki. Mogą to być również postacie świętych. Herby mogą również informować o tym , kto założył dane miasto i kto był jego właścicielem. Mogą się na nich znajdować inne charakterystyczne dla danej miejscowości  elementy, np.; krajobraz, środowisko przyrodnicze, elementy związane z legendą o powstaniu miasta. W Polsce jest wiele miast słynących ze swej architektury i charakterystycznych zabytków. A czy wiecie co to są herby i skąd się wzięły?   Podczas walki średniowieczny rycerz był całkowicie schowany pod zbroją i aby można było go rozpoznać, na swojej tarczy umieszczał symbol, znak. Takie symbole, znaki rozpoznawcze nazywamy herbami.

Dziś zapoznamy Was z herbem miasta Gdańska .Na czerwonym polu znajduje się złota korona i dwa równomierne srebrne krzyże jeden nad drugim. Jest jeszcze herb wielki miasta Gdańska, gdzie dwa złote lwy patrzą na siebie i podtrzymują tarczę herbową, a u dołu tarczy znajduje się złota wstęga łacińską dewizą („nie zuchwale nie bojaźliwie”).

 

Herb Gdańska:

https://pl.wikipedia.org/wiki/Herb_Gda%C5%84ska#/media/Plik:Gdansk_COA.svg

Herb wielki miasta Gdańska:

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/9/91/POL_Gda%C5%84sk_COA.svg

 

Narysujcie herb Gdańska. Można go potem pokolorować,  pomalować wykleić kawałkami kolorowego papieru lub wykleić plasteliną. Wybór pozostawiamy Wam. Chętne dzieci mogą wykonać herb wielki miasta Gdańska. Kolorowanki w załączniku nr 2 i nr 3.

 

Posłuchajcie historii o gdańskich lwach:

https://vod.tvp.pl/video/czytanie-przed-spaniem,lwy-z-gdanskiego-ratusza,30749615

 

Zabawa ,,Dokończ zdanie” (rodzic mówi początek zdania a dziecko je kończy):

Miejscowość, w której mieszkam, to…

Mieszkam w…(dzielnica) przy ulicy…

Lubię swoją miejscowość, bo…

Moje przedszkole znajduje się w… przy ulicy…

 

ABC Ekonomii:

Czy Wasze dzieci już wiedzą, jaki chciałyby mieć zawód w przyszłości? Możecie o tym porozmawiać odsłuchując V rozdział książki ABC Ekonomii, a także organizując domowe warsztaty, do których scenariusz znajdziecie tutaj https://bit.ly/2xhcXjO

CZWARTEK 07.05

Witamy Kochani dzisiaj czwartek czas na wspólne śpiewanie.

Na początku razem z rodzicami zabawicie się  w zabawę „ Dwie ręce”

( według Krzysztofa Sąsiadka).

     Rodzice                                      Dziecko

Ja dziesięć palców mam,    pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami

na pianinie gram.                 naśladują grę na pianinie,

Ja dwie ręce mam,              pokazują dłonie,

na bębenku gram.               uderzają na przemian dłońmi o uda,

Ja dziesięć palców mam      pokazują obie dłonie z rozłożonymi palcami,

i na trąbce gram.                 naśladują granie na trąbce,

Ja dwie ręce mam               pokazują dłonie,

i zaklaszczę wam.                klaszczą.

Posłuchajcie piosenki razem z rodzicami i rodzeństwem.

„ Najpiękniejsze miejsce na świecie” ( sł.i muz. Krystyna Gowik)

  1. Są na całym świecie tysiące miasteczek

i są też wioseczki jak z bajeczki.

Tutaj bloki różne, biurowce, wieżowce,

 tam domki, łąki, pola, rzeczki.

 

Ref. A ja mieszkam właśnie tu, tutaj tulę się do snu,

tutaj swoje mam radości i troski.

Każde drzewo tutaj znam, każdą drogę tu i tam.

To jest mój kawałek Polski.

Najpiękniejsze miejsce świata, w prawo, w lewo, w tył i w przód.

Taki to mój mały cud!

 

  1. Słychać tu tramwaje i gwar na chodnikach.

Gdzieś indziej, jak gdaczą sobie kurki.

W jednym miejscu śmiechy, a w drugim muzyka,

a w trzecim cicho płyną chmurki.

 

Ref. A ja mieszkam…

 

  1. Ktoś pokochał morze lub dom nad jeziorem.

Ktoś góry, gdzie czystej wody zdroje.

Ktoś pokochał ciszę i gwiazdy wieczorem

Ja także kocham miejsce swoje.

 

Ref. A ja mieszkam…

https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8 

Po piosence spróbujcie wspólnie odpowiedzieć na kilka pytań:

- O jakim miejscu jest piosenka?

- Jakie ono jest?

- Co znaczy, że „ mamy swój kawałek Polski?”

Może macie jakieś inne pytania , zadajcie je swoim rodzicom. Powodzenia !

 A teraz czas na zabawę językową.

Na początku wybierzemy się w podróż statkiem.

 

 „ Wyprawa statkiem” - ( Rodzic jest kapitanem, dziecko  to załoga).

Przygotowujemy kilka krzeseł lub poduszek. Dziecko siedzi na krześle lub poduszce, kapitan stoi na środku pokoju i wydaje komendy, a dziecko reaguje odpowiednim zachowaniem. Spokój ma morzu – dziecko lekko kołysze się na krześle, na lewą burtę – dziecko przesiada się 1 krzesło w lewą stronę, na prawą burtę – dziecko przesiada się o 1 krzesło w prawą stronę, burza na morzu – dziecko obiega krzesełko. Później można zamienić się rolami.

Gdy nasz statek dopłynął do brzegu znaleźliśmy na piasku butelkę. Okazało się, że w butelce są  schowane zagadki. ( Do plastikowej butelki, trzeba powkładać  przygotowane wcześniej małe karteczki z zagadkami).

 

Oto one:

 

  1. W środku perłowa,

     głos morz chowa.

     Przyłóż do ucha,

     morza posłuchasz. ( muszelka)

 

  1. Stoi nad morzem,

     nigdy nad rzeką.

     Jej światło widać,

     bardzo daleko.  ( latarnia)

 

  1. Morze wyrzuca ,

     złote kamyki.

    Będą z nich broszki

    i naszyjniki.  ( bursztyn)

 

Bardzo dobrze rozwiązałeś wszystkie zagadki. Podróż dobiegła końca. Gratulacje !!!

 

Do zobaczenia jutro.

A tutaj Misiowa Mama

Dzisiaj zapraszam do poważnych rozmów 🙂 Dzieci przecież mają swoje zdanie, pomysły i spostrzeżenia 🙂


Porozmawiaj z rodzicem na temat zalet mieszkania w dużym mieście/małym miasteczku/na wsi (w zależności od miejsca zamieszkania dziecka). Co Ci się podoba, co nie, co chciałbyś zmienić?
Zadanie dodatkowe: czy wiesz kto zarządza Twoim miastem/wsią? Burmistrz, prezydent, sołtys, a może król? 😉


Wymień sklepy w których możesz dokonać zakupów w Twojej miejscowości. Ile nazw sklepów potrafisz wymienić? Do którego z nich chodzisz najczęściej?
Wykonaj kolejną kartę do przewodnika pt: Moja miejscowość za 100 lat 🙂

Zapraszamy do udziału w konkursie- szczegóły w pliku "Konkurs Dalmatyńczyk" 

ŚRODA 06.05

Witamy wszystkich i zapraszamy do wspólnej zabawy.
„Parzy – łapki” – zabawa ruchowa na przebudzenie -
ustawiamy się naprzeciw siebie, wyciągamy ręce przed siebie, na wysokość piersi i licząc głośno ;na „raz” – uderzamy we własne dłonie (klaszczemy) na „dwa”- uderzamy obiema dłońmi w ręce współćwiczącego na „trzy”- klaszczemy na „cztery”- uderzamy prawą dłonią w prawą dłoń współćwiczącego na „pięć” -klaszczemy na „sześć”- uderzamy lewą dłonią w lewą dłoń współćwiczącego- i od początku ….

Zabawę tę należy zaczynać w tempie wolnym, w miarę opanowania ruchów przyspieszamy.


Kolorowa rybka”- Śpiewające Brzdące- zapraszam do wysłuchania wesołej piosenki . Refren jest bardzo prosty, a więc możecie go powtarzać z Brzdącami oraz klaskać .

„Błyskotliwa flądra”- zabawa rozwijająca spostrzegawczość oraz pamięć.
Do zabawy potrzebne będzie większe pudło lub kosz , gdzie wkładamy kilka przedmiotów. Każdy uczestnik zabawy wie, co znajduje się w pudle. Następnie dziecko zamyka oczy, a rodzic wypowiadając słowa „pływa sobie flądra, pływa sobie flądra, bystrym okiem zerka, co zabrać z pudełka” wyciąga przedmiot jeden lub więcej i chowa. Dziecko ma za zadanie odgadnąć, jaki przedmiot/przedmioty zginęły. Zabawę powtarzamy kilka razy, oczywiście można zamienić się rolami  

„Zabawy ruchowe z wykorzystaniem koca”- dziś środa, a więc czas na gimnastykę. Proszę przygotujcie wygodny strój oraz koc.
a)„Podróże na kocu”- rozkładamy koc na podłodze(nie dywanie), dziecko siada na nim , a rodzic chwyta koc za rogi i ciągnie siedzące na nim dziecko .

b) „Rzeżba”- uczestnicy zabawy siadają w kole, na środku leży koc. Dziecko wchodzi pod koc i przyjmuje jakąś pozę (koc powinien zasłaniać całe dziecko). Pozostałe osoby biorące udział w zabawie próbują
odgadnąć jaką „figurę” zrobiło dziecko. Rodzic zdejmuje koc i ocenia , czy zagadkowa poza została odwzorowana prawidłowo.

c) „Kładka”- zwijamy koc w rulon i układamy na podłodze, zadaniem dziecka jest przejście boso po tak ułożonej kładce, nie tracąc równowagi. Można przejść po kładce bokiem, tyłem, na czworaka itp..

d) „Wyścig łódek”- składamy koc w kostkę, dziecko siada na nim w siadzie klęcznym (na linii startu) . Na sygnał rodzica - odpycha się rękami, poruszając się w ten sposób do mety . Może w tej zabawie brać udział więcej osób i zorganizować prawdziwy wyścig.

e) „Kto wyżej podrzuci piłkę”- uczestnicy łapią koc za brzegi , na środku znajduje się piłka. Na sygnał, za pomocą koca, podrzucamy piłkę jak najwyżej. Następnie staramy się złapać piłkę „na koc”.

f) „Przeciąganie koca”- koc zwijamy w rulon, na środku przewiązujemy kolorową tasiemką, na dywanie wyznaczamy linię . Ustawiamy się na dwóch końcach zwiniętego koca( kolorowa tasiemka jest nad linią na podłodze). Wygrywa ta osoba, która znacznie przeciągnie koc na swoją stronę.

g) „Naleśnik”- potrzebne są minimum dwie osoby- jedna kładzie się na rozłożonym kocu, na jego brzegu, a druga zwija koc wraz z dzieckiem. Ważne jest , aby głowa wystawała ponad koc. Następuje zamiana ról.

h) „Na plaży”- po wielu zabawach ruchowych należy się odpoczynek. Włączcie swoją ulubioną piosenką, połóżcie się na kocu, zamknijcie oczy i zrelaksujcie się .

„Ile ryb w Bałtyku? ”- zabawa matematyczna
Na początek kolejnego zajęcia chciałabym, abyście wysłuchali czytanej
przez rodzica legendy gdańskiej:


„Nieposłuszna flądra w Bałtyku”
www.bajkowyzakatek.eu/2012/01/polskie-legendy-nieposuszna-fladra-w.html  a następnie porozmawiali o tym :


a) Czego zabraniał Neptun rybom pływającym w Bałtyku ?
b) Jakie było ulubione zajęcie wścibskiej flądry?
c) Jaka kara spotkała flądrę ?
d) Jak wygląda flądra?


Teraz czas na zabawę matematyczną.
Przygotujcie tyle kartek (najlepiej niebieskich) ile jest osób biorących udział w zabawie (jednak nie mniej niż 2 ). Kartki będą głębiną morską.
Wytnijcie około 30 kółeczek o średnicy 3-4 cm – kolor obojętny. To będą ryby
(w przypadku młodszych dzieci prosimy o pomoc rodziców).
Uwaga -kartkę składamy wielokrotnie, rysujemy koło i przy jednym cięciu wychodzi więcej kół ( duża oszczędność czasu).
Potrzebny będzie też klej oraz kostka do gry.
Przebieg zabawy: Gracz rzuca kostką , przelicza oczka, pokazuje na palcach rzuconą liczbę, a następnie wybiera tyle kółek ile oczek i przykleja na swoją kartkę . Rzuty wykonujemy naprzemiennie ( każdy po 3 razy). Wygrywa ten gracz, który po wszystkich rzutach , będzie miał na swojej kartce więcej ryb.
Na zakończenie zabawy można dorysować: rybom oczy, płetwy , piasek morski, rośliny, muszle …
Życzymy udanej zabawy. 

MISIOWA MAMA

Miejsce w którym mieszkamy i żyjemy to nie tylko budynki, ale piękna przyroda 🙂 Na zdjęciu rzeka ...Nil 🙂 Nie ta afrykańska, tylko płynąca przez moje miasteczko 🙂 Z nazwą rzeki wiąże się legenda, o której Wam kiedyś opowiem. Tymczasem:
Jeśli pogoda pozwoli wybierzcie się na spacer w poszukiwaniu drzewa o ciekawym kształcie 🙂 Co Wam przypomina?
Stwórz kolejną kartę w przewodniku pt: "Przyroda mojego miasta/wsi".
Pomaszeruj do piosenki wydawnictwa "Muzyczny domek" https://www.youtube.com/watch?v=Ivh4teVteGE&list=OLAK5uy_kjK904l2tlnNGbSWylTCAMl4fUv0-hsUU&index=16

Nowe zadania w zakładce religia 

WTOREK 05.05

Dzisiaj wybierzemy się w rejs statkiem...

Gdańsk nad jakim morzem leży? Taaak, nad Bałtykiem!

 

Na rozgrzewkę przejdziemy się spacerkiem po plaży:

„Idą dzieci morskim brzegiem,

po kamyczkach iść nie mogą (idą na palcach),

po kamyczkach hop, hop, hop (skaczą),

do dołeczka skok (skok do przysiadu kucznego).

Kto się znuży ten odpocznie po podróży,

nogi w ruch (biegną podnosząc wysoko kolana),

kto zwycięży? Zuch! (wyskok w górę)”

 

Najpierw wykonamy z kartki papieru prosty statek: dla dzieci starszych statek origami
z  pomocą Rodziców, link do instrukcji: https://www.youtube.com/watch?v=hxHqIuvsx2M,
lub z tekturowego opakowania po jajkach: https://kuradomowa.com/zrobtosama/jak_zrobic_piracki_statek_z_tekturowych_opakowan_po_jajkach.shtml

A dzieci z młodszych grup wykonają statek z figur geometrycznych, które należy wyciąć i złożyć
z Karty pracy: Statek 1.

 

Statki gotowe, to pora ruszać ku przygodzie ;)
Zapraszamy do wspólnego śpiewania szant i zabawy!  Do piosenki „Gra w piratów”: https://www.youtube.com/watch?v=Y9emmoJsU3g  wykonujemy ruchy :

Ref: Hej, hej, heja ho jest nas tu piratów 100

Hej, hej heja ha nas piratów każdy zna,

Hej, hej i ole dziś w piratów bawmy się,

hej, hej i ola to zabawa jest i gra.

 

1.Uwaga, Piraci! Wciągamy żagle na maszt, ciągniemy liny: prawą ręką, lewą, prawą ręką, lewą ręką, prawą , lewą, prawą i lewą.

2.Uwaga, Piraci! Płyniemy, trzeba sterować. Kołem sterowym kręcimy: w prawo, w lewo, w prawo, w lewo, w prawo i w lewo i w prawo i w lewo...

3. Hej, Piraci! Wyciągamy lornetki i wypatrujemy wyspy skarbów na horyzoncie: na prawo, na lewo, na prawo, na lewo, na prawo, na lewo, na prawo i na lewo ;)

4. Hej Piracie! Pokład naszego statku się zabrudził. Wyciągamy szczotki i szorujemy pokład: w przód i w tył, w przód i w tył, w przód, w tył, w przód, w tył, w przód, w tył, w przód i w tył...

 

     Do trzeciej zwrotki możemy posłużyć się lornetkami pirackimi/ lunetami pirackimi wykonanymi pracą plastyczno- techniczną: Potrzeba: brystol/ kartki/ papierowe rolki, klej/taśma, kredki/mazaki. Dzieci zdobią morskimi wzorami kartki, brystol lub rolki po ręcznikach papierowych. Następnie zwijamy je i sklejamy (taśmą klejącą/ klejem). Inspiracje: http://100zrobtosam.blogspot.com/2014/01/zestaw-maego-pirata.html.

 

Płyniemy, płyniemy, kołyszemy się na falach, podśpiewując i wyklaskując rytm:

„Mało Nas, mało Nas,

Mało na Bałtyku,

Żegluj więc, żegluj więc,

Żegluj do Nas Smyku”

Piosenkę Mało Nas na Bałtyku śpiewamy i klaszczemy na melodię: „ Mało Nas do pieczenia chleba”: https://www.youtube.com/watch?v=YC-pDKWLRKw

 

Uwaga!!

Ląd na horyzoncie! To Gdański brzeg

Z radości podśpiewujemy:

„Dużo Nas, dużo Nas,

Dużo na Bałtyku,

Naróbmy, naróbmy

Naróbmy, więc krzyku!” I krzyczymy: Ahoj!

 

Statek zawija do portu.  Do ćwiczenia potrzebujemy: plastikową butelkę z zakrętką,  kawałek styropiany/ gąbeczki, woda. Dziecko otrzymuje od Rodzica plastikową butelkę. Którą następnie napełnia (maksymalnie do połowy) wodą ( im mniej wody, tym łatwiej będzie wykonać ćwiczenie). Następnie dziecko wrzuca do butelki kawałek styropianu i zakręca korek (należy sprawdzić szczelność!). Zadaniem dziecka jest manewrowanie butelką w taki sposób, aby umieszczony w niej kawałek styropianu (statek) wpłynął do portu- wąskiej szyjki butelki.

Brawo!

 

Jako prawdziwi Piraci, wybierzmy się na na ląd w poszukiwaniu skarbów Bałtyku.

Kto wie, jakie skarby skrywa nasze Morze? A może macie pamiątki z pobytu znad Morza 
i chowacie je w tajemniczym pudełku ze skarbami? Taaak! Są tam muszle, kamyki, piasek, monety, bursztyny- prawdziwe skarby Morza Bałtyckiego, jakie piękne.

 

Na koniec wyprawy zrelaksujmy się ;) Połóżmy się, zamknijmy oczy i relaksujmy się przy odgłosach natury: fale na morzu oraz śpiew mew: https://www.youtube.com/watch?v=mai_J-9VfFQ

Kto ma możliwość niech zawita na naszą plażę: czy to w Brzeźnie, Jelitkowie, na Stogach, Wyspie Sobieszewskiej, wszędzie pięknie! ;) poszukajcie skarbów, zbierzcie pamiątki, zrelaksujcie się przy odgłosach natury i nabierzcie pozytywnej energii <3

 

Przepis na piasek kinetyczny:

Składniki:

  • 6 łyżek piasku,
  • 3 łyżki mąki ziemniaczanej,
  • 3 łyżki płynu do mycia naczyń,
  • 1/2 szklanki wody,

Wykonanie:

  • Zmieszać piasek z mąką,
  • Płyn do mycia naczyń mieszać intensywnie z wodą tworząc pianę. Można użyć ubijaczki do jajek.
  • Wlać płyn do z pianą do mieszaniny piasku i mąki. Wyrabiać na elastyczną masę.
  • W razie potrzeby dolać wody lub dosypać piasku w celu uzyskania lepszej konsystencji.

Gra w statki to popularna gra towarzyska dla dwóch osób. Po co tracić czas na rysowanie planszy? Tutaj macie gotową: załącznik ' plansze do statków'. 

Plansze do statków przygotowane są dla dwóch osób na jednej kartce. Wystarczy pobrać pdf, wydrukować, przeciąć na pół i można rozpoczynać zabawę.  

A tutaj link do zasad: https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361,25165591,gra-w-statki-na-czym-polega-ta-towarzyska-gra.html

Bawcie się dobrze! ;) 

MISIOWA MAMA

Jak tam Wasze przewodniki? Macie już pomysły? A może powstała strona tytułowa? Jestem bardzo ciekawa jak wygląda 🙂


W kolejnym dniu stwórzcie kolejną karteczkę w przewodniku. Poproście mamusię/tatusia o podpisanie Waszych rysunków.


Stwórzcie makietę miasta/wsi w której mieszkacie. Użyjcie klocków, pudełek, zabawek. Nie zapomnijcie o umieszczeniu na makiecie własnego domku 😉


Narysujcie domek wg instrukcji https://www.youtube.com/watch?v=JE4xQqRePZk. Wymieńcie figury geometryczne o których mowa w wierszyku. misiowa mama

Nowe zadania w zakładce "angielski podstawa programowa" 

PONIEDZIAŁEK 04.05 

Dzień dobry.


Na początek troszkę się poruszamy, stańcie w rozkroku i poćwiczcie przy piosence „Głowa,
ramiona , kolana, pięty”
https://www.youtube.com/watch?v=30BVfTvlsrE


W tym tygodniu będziemy poznawać miejscowość, w której mieszkamy. Czy wiecie gdzie
mieszkacie?
Posłuchajcie piosenki pt. „Najpiękniejsze miejsce świata”
https://www.youtube.com/watch?v=31iMeePXKM8


O jakim miejscu jest piosenka?
Jakie ono jest?


Co to znaczy, że mamy „swój kawałek Polski'?
Jak nazywa się miejscowość, w której mieszkacie?
Tak! To Gdańsk! Większość z Nas mieszka w Gdańsku – Osowie, to dzielnica Gdańska.
Czy potraficie wskazać na mapie Polski, gdzie znajduje się Gdańsk? Spróbujcie.
Jeśli macie w domu albumy o Gdańsku to pooglądajcie je wspólnie z rodzicami, z pewnością
byliście w tych miejscach, np. nad morzem, na Gdańskiej Starówce, w Parku Oliwskim, na ulicy
Długiej gdzie znajduje się pomnik Neptuna.


Obejrzyjcie również film o Gdańsku. Czy rozpoznajecie te miejsca?
https://www.youtube.com/watch?v=eIDOAO0jJSA 
Gdańsk jest piękny! Chyba przyznacie to sami.


Teraz się pobawimy:


„Wracamy do domu” - połóżcie sobie np. poduszkę lub złożony kocyk na podłodze – to będzie
wasz „dom”, teraz ostrożnie biegajcie w rytm wyklaskiwany lub wystukiwany przez mamę. Podczas przerwy w grze wracacie do domu i siadacie na poduszce.

„Marsz z zabawką” - Połóżcie sobie teraz na otwartej dłoni np. piłkę lub misia i maszerujcie po
obwodzie koła w rytm wystukiwany przez mamę, trzymając piłkę tak aby nie spadła. Udało się?
Brawo! Odłóżcie zabawkę na wyznaczone miejsce.


Posłuchajcie wiersza Małgorzaty Strękowskiej – Zaręby

„Małe miasteczko”
W małym miasteczku nie ma wieżowców,
schodów ruchomych ni zoo,
lecz drzew tu więcej, kwiatów i ptaków,
które śpiewają wesoło.
Dokoła rynku stoi rząd domów
w siedmiu kolorach tęczy;
ruch jest nie duży, spokojnie, miło
czasami pszczoła zabrzęczy.
Czyste powietrze pachnie zielenią,
na niebie świeci słoneczko,
wszędzie jest blisko, ludzie się znają,
dbają o swoje miasteczko.
Czy ten wiersz nie przypomina wam miejsca, w którym mieszkacie?


Porozmawiajmy na temat wiersza:


Jak wygląda małe miasteczko?Jakie są plusy mieszkania w małym miasteczku?
Czy potraficie wskazać różnice między miasteczkiem, a dużym miastem? Spróbujcie:
Mama napisze wam na kartce podzielonej pionowo, napisy: z lewej strony- MAŁE MIASTO, z
prawej strony- DUŻE MIASTO. Waszym zadaniem będzie podanie określeń opisujących małe
miasto i duże miasto (np. spokojnie, dużo zieleni, nie ma smogu, mało hałasu, dużo hałasu, dużo
osób, smog, dużo pojazdów itp.), które wasi rodzice będą wpisywać pod wskazanymi przez was
napisami na kartce. (określenia można napisać na paskach papieru, dziecko wówczas po odczytaniu
ich przez rodziców lub samodzielnie, może układać je pod właściwymi napisami)


Proponuję wam zabawę w nadawanie nazw ulicom np. pochodzących od nazw owoców (np.
Cytrynowa), warzyw ( Buraczana), słodyczy (Czekoladowa), a może macie jeszcze inne pomysły?
Pobawcie się teraz w budowanie różnych domów z klocków. Porównajcie powstałe budowle. Który
dom jest wysoki? Który niski? Który najniższy? A który najwyższy?
Wykonajcie teraz kilka „podskoków – pajacyków” ok. 15, aby przyspieszyć akcję serca.
Odszukajcie gdzie bije wasze serce? Po której stronie klatki piersiowej? Czujecie? Rękę bliższą
temu miejscu zaznaczamy frotką. To wasza lewa ręka.
Zobaczmy co mamy po lewej stronie? (lewe ucho, oko, itp.)
Wyciągnij do przodu lewą rękę (tę z frotką) – pokaż i powiedz, co widzisz po lewej stronie? To
samo zrób z prawą ręką. Posłuchaj piosenki pt. „Prawa Lewa” i pobaw się razem z jej bohaterami:
https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM
Pobaw się teraz w zabawę „Spacer krętą uliczką” (dziecko porusza się zgodnie z instrukcją osoby
dorosłej) Idź w prawo 2 kroki..Idź do przodu 3 kroki... Do tyłu 1 krok...Teraz 4 kroki w lewo... itd.
Dokąd doprowadziła cię Mama? A teraz ty jesteś przewodnikiem i mówisz jak ma iść mama albo
brat lub siostra. Wesołej zabawy!


Gdy wybierzecie się dzisiaj na spacer z rodzicami po swojej miejscowości, pooglądajcie i
porównajcie budynki mieszkalne zwróćcie uwagę czy są jedno czy wielorodzinne. Zwróćcie uwagę
na nazwy mijanych ulic – spróbujcie je zapamiętać. I pamiętajcie o przestrzeganiu zasad
bezpieczeństwa i przepisów ruchu drogowego podczas spaceru.

MISIOWA MAMA: 

W tym tygodniu porozmawiamy o miejscach w których mieszkacie 🙂 Wsiach, wielkich miastach i małych miasteczkach. Miejscach bliskich Waszemu sercu 🙂


Czy znasz swój adres? Jeśli tak powiedz go mamusi/ tatusiowi - nich sprawdzi czy dobrze zapamiętałeś. Jeśli nie - spróbuj się go nauczyć. Dla chętnych - naucz się kodu pocztowego miejscowości i nazwę województwa.


Spróbuj stworzyć przewodnik po Twojej miejscowości. Niech zawiera miejsca które wg Ciebie warto zobaczyć. Nie musi to być pomnik czy budynek. Piękne drzewo czy rzeka to również rzeczy, które warto pokazać innym. Pomyśl o tych miejscach i stwórz kartę tytułową przewodnika.
Kolbuszowa to miasto, które widzisz na zdjęciu. Tu mieszkam 🙂 Opisz mamusi/tatusiowi co widzisz na fotografii 🙂