PIĄTEK 17.04

1) Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala.

 

Pewnego razu małe dziecko zapytało swego ojca:

– Tato, co to są pieniądze?

Ojciec zastanawiał się przez chwilę, a potem wziął kawałek zwykłego szkła i podniósł go do oczu dziecka, prosząc je:

– Popatrz przez nie!

Dziecko mogło zobaczyć przez szkło i swojego ojca, i ludzi, którzy przechodzili ulicą, i przejeżdżające nią pojazdy.

Potem ojciec wziął srebrną farbę i pokrył nią całą powierzchnię jednej strony szkła, żeby zrobić z niej podlew lusterka.

– Popatrz teraz – poprosił.

Ale w tak utworzonym lustrze dziecko widziało już tylko własną twarz.

– To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz – powiedział ojciec. – Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie.

 

Michel Piquemal, Lusterko i pieniądze, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Halina Sobieraj, Warszawa 2004, s. 36.

 

Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:

 

Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.

 

Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?

Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?

 

2) Czy wszystko można kupić za pieniądze?

 

Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne dla naszej

rodziny”.

 

3)  „Znajdź sklep” - zabawa porządkowa.

 

Dzieci śpiewają na dowolną melodię:

 

„W naszym sklepie jest wesoło,

Dużo różnych rzeczy wkoło

Dziś produkty poznajemy

Wiemy, gdzie je kupujemy”

 

Po jednokrotnym zaśpiewaniu, rodzic wypowiada nazwę wybranego produktu z koszyka (wykonać go można z papieru, lub użyć Wielkanocnego) i prezentuje go. Zadaniem dzieci jest odszukanie

obrazka prezentującego sklep (młodsze dzieci)https://przedszkolankowo.pl/2017/01/26/sklepy-plansze-napisy/ (nic nie trzeba drukować, wystarczy pokazać na komputerze czy telefonie) lub wypowiedzenie nazwy (starsze dzieci), w którym można kupić dany produkt. Dzieci ponownie powtarzają piosenkę...

 

Zabawa powtarzana jest kilka razy, na zakończenie dzieci śpiewają:

„Już wszystko kupiliśmy

Zakupy zrobiliśmy,

Nasz sklepik zamykamy

Produkty dobrze znamy.”

 

 

4) „Torba na zakupy” – praca techniczno -plastyczna

 

Wykonanie papierowych toreb na zakupy techniką origami zgodnie z instrukcją  https://www.youtube.com/watch?v=8-NWzxHHX-4 (zwrócenie uwagi na aspekt ekologiczny). Ozdabianie toreb z wykorzystaniem wyciętych samodzielnie elementów

z papieru lub innych dostępnych materiałów, wycinanie i doklejanie uszu.

 

5) „Ważne i ważniejsze” – historyjka, nie tylko, dla młodszych dzieci

Rodzic prezentuje koszyk z zakupami, w którym znajdują się

opakowania po różnych produktach lub ich zdjęcia. Dzieci nazywają wszystkie

produkty, następnie dzielą je na grupy: spożywcze, przemysłowe – kosmetyczne,

odzieżowe, zabawkowe – rozrywkowe.

 

Opowiadanie historyjki:

 

Zbliżają się urodziny Jasia i mama postanowiła upiec tort. Ponieważ zabrakło jej

mąki, daje chłopcu pieniądze i prosi, aby poszedł do sklepu i ją kupił. W sklepie

Jaś kupuje sobie czekoladę i wraca do domu bez mąki, na która już nie

wystarczyło mu pieniędzy.

 

Rozmowa z dziećmi ukazująca konsekwencje nieprzemyślanych zakupów:

- Co mama postanowiła zrobić na urodziny Jasia?

- Dlaczego mama wysłała Jasia do sklepu?

- Co Jasio kupił w sklepie?

- Czy mama upiecze teraz tort dla Jasia, dlaczego?

 

Rodzic inicjuje rozmowę nt. wartościowania i planowania zakupów:

- Czy wszystkie produkty, które widzicie są tak samo potrzebne i ważne?

- Które z tych produktów są potrzebne, niezbędne do życia? (np.: chleb, woda,

ser, wędlina itp.)

- Bez których produktów można się obyć? Które nie są niezbędne do życia?

- Zastanówcie się: co musimy kupić w pierwszej kolejności? Co możemy kupić?

Co chcielibyśmy kupić, jeśli będziemy mieć wystarczająco dużo pieniędzy?

 

Przypomnienie, że ilość pieniędzy jest ograniczona, podkreślenie roli planowania

zakupów – rzeczy niezbędne i zbędne.

Nowe zadania w zakładce religia, logopedia oraz angielski i kto jeszcze nie widział w zakładce rytmika :) 

CZWARTEK 16.04

1) Zabawy ruchowe:

 

 „Skok do skarbonki”.

 

Rodzic tworzy „skarbonkę” z szala/apaszki na podłodze. Na hasło rodzica: „Hop do skarbonki!” dziecko wykonuje skok obunóż (monety wpadają do skarbonki).

 

„Wskocz na monetę”

Na dywanie rodzic rozkłada monety o różnym nominale 1,2,5 zł (np. po 10 szt.) Na przerwę w muzyce dzieci wskakują na podniesioną do góry przez rodzica monetę.  Nazywamy nominał głośno.

 

„Berek złotówkowy” - zabawa dla całej rodzinki

Jedna osoba jest berkiem, pozostałe osoby biegają po pokoju. Jeżeli

berek kogoś złapie– może się ono wykupić podaniem mówiąc, co przedstawia

awers monety o nominale 1 zł. Jeżeli złapany  nie potrafi udzielić

poprawnej odpowiedzi – zostaje berkiem. Zabawa trwa dalej.

 

„Część słowa” - zabawa z piłką

Rodzic rzucając piłkę do wybranej osoby i mówi: „Daję ci piłką i mówię część słowa, a ty powiedz proszę, jaka jest druga połowa? wymienia po 1 sylabie, w dziecko kończy słowa, odrzucając piłkę.

Propozycje wyrazów: zło –(tówka), ban- (ki), bank-(not), ka-(sa), itp.

 

Jeżeli chcesz poćwiczyć jak prawdziwy sportowiec, w plikach gimnastyka stworzona przez specjalistę od wad postawy.

 

2) Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować?

 

Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się przez odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy?

Zachęca też dziecko do wypowiedzi, w jaki sposób planuje ono w przyszłości zarabiać pieniądze. Razem wymyślają zabawę tematyczną związaną z wymarzonym zawodem dziecka

 

3) „Robimy porządek w sklepie” - zabawa matematyczna - klasyfikowanie

towarów ze względu na ich cenę.

 

Przed dziećmi zgromadzone są zdjęcia różnych produktów (wycięte z gazet, narysowane),

które można poklasyfikować ze względu na cenę (6 różnych zestawów).

 

Klasyfikowanie następuję w obrębie 1 zestawu.

ZESTAWY do klasyfikacji:

  1. farby, pizza, telewizor
  2. jabłko, buty, meble do pokoju

III. długopis, książka, kurtka

  1. odtwarzacz CD, pralka, dom
  2. hulajnoga, rower, samochód
  3. pasta do zębów, klocki, narty

 

WERSJE ZABAWY:

  • I wersja: układanie zdjęć w poszczególnych zestawach: tani, drogi,

droższy, najdroższy (lub odwrotnie)

  • Towary można również klasyfikować ze względu na ich przeznaczenie:

spożywcze, sportowe, kosmetyczne itp.

 

Dyskusja nad pomysłami dzieci, podejmowanie prób wyciągania wniosków:

  • każdy pieniądz (moneta, banknot) ma swoją wartość i za różne pieniądze

można kupić różne rzeczy, np.: za 1 zł można kupić lizaka, ale nie można

kupić zestawu obiadowego. (nie wszystko można kupić za 1zł, 2zł

itd… ),

  • jedne rzeczy są tańsze, a inne droższe i dlatego potrzeba na nie więcej

pieniędzy,

  • pieniądze w czasie zakupów są wydawane i nikt ich nie zwraca, dlatego

się kończą i trzeba je zarabiać.

 

4) „Po co pracujemy?” - słuchanie opowiadania

 

https://abc-ekonomii.edu.pl/#przedszkola – opowiadanie nr 4

 

5) „Kim chciałbym zostać jak dorosnę?” - zabawa dramowa

 

Rodzic czyta wiersz T. Kubiaka „Kim będę?”:

 

Kiedy Zosia będzie duża,

już nie będzie leczyć lalek,

a prawdziwa pani doktor

wielkim zajmie się szpitalem.

– A kim będzie Kasia?

– Wiemy! – woła Bolek, woła Lolek.

– Dzisiaj uczy kotka Mruczka,

duża – będzie uczyć w szkole.

A Irenka szmatkę bierze,

tu przyszyje, a tam utnie.

Gdy urośnie… – Już zgadliśmy!

Będzie szyła piękne suknie.

Zaś Martusia, ta malutka,

bierze kredki – mądra głowa!

Dom rysuje. – Też już wiemy!

Będzie domy projektować.

 

Omówienie wiersza, rodzic może zadać pytania pomocnicze

- Kim będzie Kasia?

- Kim Marta? Itd.

- Kim Ty chcesz zostać?

 

Dzieci wchodzą w rolę osoby, która wykonuje ich wymarzony zawód. Rodzic jest dziennikarzem, który pyta dlaczego warto być...(kucharzem, malarzem, kierownikiem itd.) Można się przebrać, wykonać rekwizyty i zdrobić zdjęcia!

Dzisiaj również nowe zajęcia w zakładce rewalidacja i rytmika !! 

Dodatkowo w "Nauka czytania i pisania" pojawiły się nowe pliki a,b,c- zachęcamy do ćwiczeń :) 

 

ŚRODA 15.04

1)  „Gdzie i jak oszczędza się pieniądze?” - słuchanie opowiadania.

https://abc-ekonomii.edu.pl/#przedszkolaprzeczytajcie 12 rozdział z książki „ABC Ekonomii”. Dowiecie się jak oszczędza się pieniądze.

 

2) „Grosz do grosza, a będzie kokosza” – poznanie polskiego przysłowia, które uczy, że każdy pieniądz się liczy.

Rodzic prezentuje dziecku monetę jednogroszową i mówi, że za nią nie możemy nic kupić, jeśli

jednak uzbiera się dużo monet o wartości 1 grosza, wtedy można już zrealizować jakieś swoje marzenie lub przeznaczyć pieniądze na pomoc biednym dzieciom. Dziecko, jeśli potrafi, może przeliczyć monety.

 

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

 

3) „Moja skarbonka” - ptaca techniczno-plastyczna

Stórzcie swoją własną skarbonkę, z rzeczy, które odnajdziecie w domu! Poniżej przykłady.

Koniecznie podzielcie się swoimi pracami, zróbcie zdjęcie i wyślijcie je nam!

https://www.google.com/search?q=skarbonka+diy&sxsrf=ALeKk00PgHCR34olyxOFvKXXEUWuK00onw:1586861948579&tbm=isch&source=iu&ictx=1&fir=1Xr93ZZ-SW72tM%253A%252CQoNXvVN2-yK8aM%252C_&vet=1&usg=AI4_-kT-LJOou9EvQEejBLKr4cOntOvV-Q&sa=X&ved=2ahUKEwjnloK24efoAhXH66QKHUIhB8sQ9QEwDHoECAkQMg

 

4) „Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet.

 

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

 

5) „Rytmiczne monety” - zabawa muzyczno -ruchowa

 

Przygotujcie monety – 1 zł, 2 zł, 5 zł lub jego więszke odpowiedniki (np. drukując bądź rysując na kartce). Każdy nominał ma określony ruch lub dźwięk.

 

1 zł – klaśnij w dłonie

2 zł – podskocz i klaśnij w podłogę

5 zł – skocz dwa razy, krzyknij „ho!”

 

Układamy sekwencję, którą dziecko ma wykonać, np. 2, 5, 5, 1, 2, 2, 5 itd.

 

6) Zabawa ze śpiewem: Złotówki krążą w koło ( na melodię „Talarka”) - zabawa dla całej rodzinki

 

Jak to miło i wesoło

 gdy złotówki kręcą w koło,

 złoty tu, złoty tam,

 oszczędności swoje mam.

 

Dzieci śpiewając piosenkę podają sobie monetę 1 złoty, u kogo zatrzyma

się moneta wraz z końcem piosenki, to dziecko dokłada ją do swojej sakiewki.

 

WTOREK 14.04

Dzień Dobry ! W tym tygodniu zapraszamy do udziału w projekcie MISIOWEJ MAMY wszystkie szczegóły znajdują się poniżej! Życzymy dobrej zabawy :) 

Przedsiębiorczość w przedszkolu? Ależ oczywiście! Przedsiębiorczy przedszkolak to dziecko

samodzielne w każdej dziedzinie, umiejące podejmować decyzje, kreatywne i zdobywające wiedzę na temat racjonalnego gospodarowania pieniędzmi. W ostatnim już module Mały Miś pomoże dzieciom zdobyć właśnie te umiejętności.

 

1) „Skrzynia skarbów” – zabawa doskonaląca percepcję dotykową.

Rodzic przygotowuje „skrzynię skarbów” – kartonowe pudełko z otworem. Ukrywa w jego wnętrzu różne przedmioty związane z tematyką zajęć. Zadaniem kolejnych ochotników jest próba ich rozpoznania za pomocą dotyku. Następnie dzieci pokazują przedmiot, który wylosowały, i wspólnie sprawdzają, czy odgadły, czym jest dany przedmiot. Rozmowa z dzieckiem na temat: Co jest dla ciebie cenne/wartościowe?

 

2) Co wiesz o pieniądzach? – dzieci wcielają się w role specjalistów do spraw pieniędzy. Opowiadają o tym, co wiedzą o pieniądzach. Jeśli nie wypowiadają się spontanicznie, rodzic pomaga im, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze?

Prosimy o zapisywanie zabawnych wypowiedzi dzieci – utworzymy specjalny post na ten temat.

3) Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”.

https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo 

 

4) Zaprojektuj banknot.

Rodzic prezentuje dziecku banknoty i monety. Uwaga! Prezentacji dokonuje w rękawiczkach!

Dziecko otrzymuje arkusz papieru w formacie zbliżonym do banknotu. Ma za zadanie zaprojektować swój własny. Rodzic przypomina, że banknoty mają dwie strony. Z jednej strony znajduje się wizerunek osoby, a z drugiej – przedmioty, budowle związane z jej życiem, czasami, w których żyła. Prosi również, aby na każdym banknocie znalazło się jego oznaczenie cyfrowe, czyli wartość. Może to będzie banknot babci, a może pani z przedszkola? Każdy pomysł będzie dobry!

 

Wyjaśniamy dziecku, że pieniądze w Polsce może emitować jedynie Narodowy Bank Polski. Tworzenie banknotów zleca on Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a monet – Mennicy Polskiej. Powstają w niej również monety okolicznościowe oraz kolekcjonerskie. Można zaprezentować dziecku filmik edukacyjny „Mennica Polska. Jak się robi pieniądze” https://www.youtube.com/watch?v=FntiUiLncLw.

 

5) Zabawy matematyczne z monetami.

  • Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet. Szacują, czy ważą tyle samo, czy różnią się od

siebie – układają na jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisują swoje

wrażenia.

  • Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.
  • Segregują monety według nominału.
  • Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr – 2 gr – 5 gr, a zadaniem dziecka

jest go kontynuować.

Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!

 

6) Zabawa w sklep.

Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć

papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów

grzecznościowych: proszę, dziękuję.  Konieczcie podzielcie się zdjęciami!!

A dla wszystkich chętnych poniżej do ściągnięcia karty pracy "Zeszyt Unicef" 

Pojawiły się również nowe zadania w zakładce religia :)