CZWARTEK 30.04

Kochani!

W tym tygodniu rozmawiamy o naszej ojczyźnie.

 Już jutro 1 Maja – tego dnia obchodzimy Święto Pracy. Ten dzień jest wolny od pracy, to znaczy, że tego dnia dorośli nie pracują a dzieci nie mają lekcji i zajęć w szkołach i przedszkolach.

Czy pamiętacie wszystkie symbole narodowe Polski?

Przypomnijmy sobie:

  1. Flaga
  2. Godło
  3. Hymn

Mam nadzieję, że pamiętacie Legendę o Lechu, Czechu i Rusie i, że pamiętacie wszystkie symbole narodowe Polski a flagi, które wykonaliście są już w widocznym miejscu.

Teraz troszkę się poruszamy-zapraszamy do muzyczno-ruchowej zabawy z kangurkiem :)

Spróbujcie naśladować ruchy wszystkich występujących w piosence zwierząt.

 

Zaśpiewajmy razem refren:

 

„Każdy chce kangurkiem być,

każdy chce kangurkiem być,

lecz musisz umieć szybko skakać

a po drodze oddech łapać

jeśli także chcesz kangurkiem być,

jeśli także chcesz kangurkiem być.”

https://www.youtube.com/watch?v=iHSgYLOE9rk

Czy wszystkim udało się zapamiętać, jakie zwierzęta występowały w piosence?

Oczywiście:

  1. Kangur
  2. Emu
  3. Słoń
  4. Żyrafa

Brawo!

A teraz wracamy do Polski (otwieramy poniższy link) i wskazujemy na mapie (młodsze dzieci z pomocą rodziców, starszaki samodzielnie):

  1. miejsce, w którym mieszkamy
  2. morze
  3. góry
  4. miejsca, przez które płynie Wisła

Jeśli ktoś ma możliwość, to drukuję poniższą kartę pracy, rysuje kontur po linii i zaznacza wymienione wyżej punkty. Pracę można starannie pokolorować a także zaznaczyć na niej inne znane Wam punkty :) Wszystkie prace chętnie obejrzymy :)

https://pl.pinterest.com/pin/556124253970545025/

A teraz zapraszamy do zabawy rodziców i rodzeństwo :)

Zabawa nosi tytuł „Skarbnica.”

Zabawa polega na wymienianiu słów według określonych wymogów treściowych. Dzieci wymieniają rzeczy wg określonego kryterium - obiekty np. tylko białe (śnieg, mąka, cukier itp.). Następnie dodajemy drugie kryterium – np. wymień rzeczy lub obiekty białe i miękkie itp.  Wymyślamy różne kryteria w zależności od wybranej tematyki – np. żółte, żółte i mokre, lub żółte, żółte i smaczne. Każdy z uczestników stara się wymienić jak najwięcej przedmiotów z każdej kategorii.

Miłej zabawy!

Nowe zadania w zakładce angielski 

 

ŚRODA 29.04

Dziś czeka nas podróż po Polsce, ale zanim do niej przystąpimy, musimy się poruszać!

https://www.youtube.com/watch?v=9iOLdoHhLpc

https://www.youtube.com/watch?v=Tc82wV1jV-4

Podróż po Polsce – zajęcia matematyczne.

 

  • Zabawa na powitanie.

Dla każdego dziecka wąski pasek niebieskiej krepiny/kartki pomalowanej na niebiesko/niebieskiego sznurka (coś niebieskiego i długiego )

Rodzic wręcza dziecku niebieski pasek krepiny. Układa na środku stołu/pokoju pasek krepiny, który trzymał w ręce. Wypowiada słowa: Dzień dobry mówimy, z pasków rzeczkę robimy. Dziecko łączy swój pasek z paskiem leżącym na stole/podłodze i mówi te same słowa, które wypowiedział rodzic.

  • Zapoznanie z biegiem Wisły.

Rodzic zawiesza mapę Polski lub udostępnia obraz na komputerze. Pokazuje, w jaki sposób zaznaczone są na niej rzeki.

Porównuje je do kształtu ułożonego przez dzieci.. Pyta: Jak nazywa się najdłuższa

rzeka, która przepływa przez Polskę? Pokazuje na mapie Wisłę, wyjaśniając jednocześnie, że

Wisła wypływa z gór i wpada do morza. Zaprasza dzieci na wycieczkę z biegiem Wisły. Dzieci

siadają skrzyżnie i odpychając się rękami z jednej i z drugiej strony, płyną łódką z biegiem

Wisły.

  • W górach. Liczenie owiec na pastwisku i porównywanie ich liczby.

Wycięte z białego papieru koła (lub kształty chmurek), które zastąpią owieczki – 10 sztuk

dla rodzica., zielona krepina (pastwisko) oraz po 5 klocków dla każdego dziecka. (Stopień trudności zadania można zmieniać w zależności od wieku dziecka lub jego umiejętności).

Rodzic informuje, że dzieci dotarły do pierwszego celu podróży, czyli do Zakopanego. Pokazuje tę

miejscowość na mapie. Mieszkają tutaj górale, którzy pasą owieczki. Układa na dywanie dwa

zielone kawałki krepiny – pastwiska. Umieszcza na nich dowolną liczbę wyciętych z białego

papieru kół (lub chmurek) – owieczek (maksymalnie pięć na jednym pastwisku). Rozdaje

dzieciom po pięć klocków. Dzieci liczą owieczki na wskazanym przez rodzica pastwisku, pokazują

liczbę na palcach, a następnie układają przed sobą tyle samo klocków – owieczek. Rodzic prosi,

aby dzieci porównały liczbę owieczek na jednym i na drugim pastwisku i powiedziały, czy

jest ich tyle samo, czy mniej, czy więcej. Dzieci płyną łódką w dalszą podróż.

 

  • W Warszawie. Budowanie domów z klocków według wzoru. Liczenie pięter.

Klocki, kartoniki z narysowanymi domami (od jednopiętrowego do mającego 5 pięter),

pojemnik.

 

Rodzic informuje, że dzieci dotarły do drugiego celu podróży – stolicy Polski, Warszawy (pokazuje

na mapie). Płynąc łódką, dzieci widzą budynki różnej wysokości. Rodzic umieszcza na stole

kolejno kartoniki, na których są narysowane domy z różną liczbą pięter (od 1 do 5). Przed

dziećmi ustawia pojemnik z klockami. Dzieci biorą odpowiednią liczbę klocków i układają

z nich domy o takiej samej wysokości (mogą postawić klocek na klocku lub położyć klocki na

podłodze jeden nad drugim). Nie burzą domów, tylko układają jeden obok drugiego. Wskazują

wysoki dom i niski dom. Po zakończeniu zadania odkładają klocki na miejsce i płyną dalej.

 

  • W Toruniu. Segregowanie wyciętych z papieru pierników według kształtów.

 

Wycięte z brązowego papieru (lub pokolowanego na brązowo) sylwety pierników w trzech kształtach, trzy obręcze.

 

Rodzic informuje, że dzieci dotarły do trzeciego celu podróży, jakim jest Toruń – miasto słynące

z bardzo smacznych pierników. Pokazuje miejscowość na mapie. Układa na podłodze trzy

obręcze (można zrobić ze sznurka, włożyć do miski itd.), a obok nich wycięte z papieru sylwety pierników różniące się kształtem. Prosi, aby dzieci pomogły w ich porządkowaniu. Dzieci umieszczają sylwety pierników w odpowiednich obręczach. Następnie kontynuują podróż łódką.

 

  • W Gdańsku. Liczenie statków na morzu.

 

Niebieska krepina, półkola wycięte z papieru kolorowego/korki od butelek (symbolizujące statki), mapa Polski.

 

Rodzic informuje, że dzieci dotarły do ostatniego celu podróży, a mianowicie do leżącego nad

morzem miasta Gdańsk (pokazuje na mapie). Rozkłada niebieską krepinę.worek na śmieci – morze. Po morzu pływają statki. Dzieci liczą, ile statków pływa po morzu. N. kładzie 5 statków i mówi, że

2 odpłynęły (chowa je), a dzieci odpowiadają, ile statków pozostało itd.

  • Zakończenie podróży.

Zabawa ruchowo-słuchowa ,, Baczność – hymn Polski ”. Dzieci poruszają się do muzyki ( nagrań melodii z różnych regionów Polski np. melodia góralska, Lasowiak i inne ) . W momencie , gdy dzieci usłyszą hymn państwowy mają za zadanie przybrać właściwą postawę –stanąć nieruchomo na ,,baczność ”a gdy słyszą inną muzykę – tańczą swobodnie .

 

Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Przeskakujemy fale.

Rodzic układa z niebieskiego materiału/worka na śnieci w dowolnym miejscu pokoju dwie równoległe (mogą być faliste) linie – to morskie fale. Dzieci maszerują po nadmorskiej plaży w rytm muzyki. Kiedy dojdą do morza, przeskakują je obunóż i idą dalej. Na przerwę w muzyce zmieniają kierunek marszu. https://www.youtube.com/watch?v=kMo6ZDjIQPk

 

Propozycja Misiowej Mamy:

 

Dziś porozmawiamy o stolicy Polski. 

Poproś mamusię/tatusia o pokazanie na mapie Warszawy (jeśli nie macie jej Państwo w wersji papierowej, można pokazać dziecku na mapie np. tutaj https://www.google.com/…/data=!3m1!4b1!4m5!3m4!1s0x47009964… 

Czy uda Ci się wskazać położenie Warszawy na mapie, którą trzyma Mały Miś?

 Wybierz się na wirtualny spacer po Warszawie https://www.youtube.com/watch?v=4VepDrHH4bI 

Opowiedz mamusi/tatusiowi co spodobało Ci się najbardziej. Jeśli jesteś mieszkańcem Warszawy - opowiedz o swoim ulubionym miejscu.

 Zajrzyj do flipbooka wydawnictwa MAC - Kompleksowe rozwiązania dla edukacji https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_kp_5_5/…/index.html…  i rozwiąż zadanie ze strony 18 ( wersja elektroniczna flipbooka str, 20). Polega ona na odszukaniu na dużym zdjęciu fragmentu umieszczonego na dole karty.

 Pojawiły się nowe zadania w zakładkach: religia, rewalidacja, rytmika, logopedia oraz nauka czytania i pisania. 

Życzymy dobrego dnia ! 

WTOREK 28.04

Przed nami bardzo ważne święta państwowe i pomimo tego, że w tym roku nie będziemy ich obchodzić tak uroczyście, jak dotychczas, to nie możemy o nich zapomnieć. Oczywiście nie weźmiemy udziału w pochodzie pierwszomajowym, nie będziemy wspólnie z mieszkańcami naszego miasta obchodzić Święta Uchwalenia Konstytucji Trzeciego Maja, ani Dnia Flagi Narodowej, który wypada 2 maja. Będziemy za to świętować we własnym domu, po swojemu, po polsku. Na balkonie powiesimy własnoręcznie wykonaną Flagę Polski, w kuchni wspólnie stworzymy tradycyjny polski obiad, obejrzymy polski film i porozmawiamy o naszym kraju, o tradycjach i o wydarzeniach majowych, które na stałe wpisały się w historię Polski.

Propozycje Misiowej Mamy:

Posłuchajcie legendy i odpowiedzcie na pytania:

Dawno, dawno temu żyli trzej bracia: Lech, Czech i Rus. Było im dobrze razem, ale pewnego dnia postanowili znaleźć nowe miejsca i tam wybudować domki. Zabrali swoje rodziny i wyruszyli w drogę. Postanowili się rozdzielić, aby żyć dalej jako sąsiedzi. Rus znalazł miejsce, gdzie było dużo gór i lasów. Spodobało mu się i tam został. Czecha zachwyciła szeroka rzeka – tam postanowił tam zamieszkać.

A Lech? – zapytacie. Cóż, on rozglądał się, bo chciał znaleźć wyjątkowe miejsce. Nagle zobaczył pięknego orła, który siedział w gnieździe na wysokim dębie. – Tu zostaniemy! – powiedział Lech. – Miejsce, gdzie mieszka taki ptak, musi być wspaniałe! Nam też będzie tu dobrze. Naszym godłem zostanie biały orzeł na czerwonym tle. I tak się stało, a kraj Lecha został nazwany Polską.

 

O czym opowiada legenda?

Czego szukali trzej bracia?

W legendzie była mowa o naszym godle państwowym – czy wiesz jak wygląda godło Polski?

 Zabawa "Orzeł"

Jesteś orłem  Poruszaj się po pokoju naśladując tego pięknego ptaka. Mamusia/tatuś będzie klaskać w dłonie, a ty naśladuj lot orła zgodnie z wyklaskiwanym rytmem: szybko lub wolno. Kiedy mamusia klaska wolno orzeł lata nisko (pochyl się), kiedy klaszcze szybko orzeł lata wysoko (biegaj na palcach).

Praca plastyczno-techniczna z Polską w tle:

Kotylion z papierowych serduszek, który można przypiąć do ubrania, na lodówkę, tablicę magnetyczną czy do zeszytu. Do wykonania kotyliona potrzebny jest tylko papier kolorowy (lub kartka pokolorowana na czerwono), klej i nożyczki.  https://www.youtube.com/watch?time_continue=145&v=sMSephIxvp0&feature=emb_title  (Dzieci młodsze)

Z okazji 3 maja, można stworzyć piękne kwiaty, które ozdobią drzwi lub okna -  https://www.youtube.com/watch?v=bTP3L_-PqwU&feature=emb_title (Dzieci starsze)

  Zabawa ruchowa „Flaga na wietrze”

 Dzieci poruszają się w rytm wygrywany przez rodzica na instrumencie (lub dźwięk domowej grzechotki, uderzanie o stół, dźwięk tarki itd.). Na przerwę w grze, podnoszą

do góry rękę i naśladują ruch machania flagą.

Oglądanie reprodukcji obrazu Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku. Swobodne wypowiadanie się na jego temat. https://eszkola.pl/jezyk-polski/jan-matejko-konstytucja-3-maja-837.html

Rodzic pokazuje dzieciom reprodukcję malarską obrazu Jana Matejki. Dzieci przyglądają się jej

uważnie. Rodzic zwraca uwagę na ubiór przedstawionych na obrazie postaci oraz na papier,

który trzyma w ręce centralna postać obrazu. Opowiada dzieciom ciekawostki na temat

powstania reprodukcji.

Obraz Jana Matejki Konstytucja 3 maja 1791 roku powstał dawno temu. Obecnie możemy

go podziwiać w Zamku Królewskim w Warszawie. Na obrazie przedstawieni są ważni ludzie,

którzy uczestniczyli w niezwykle istotnym wydarzeniu, jakim było uchwalenie Konstytucji

3 maja. Zapisano w niej najważniejsze zasady dotyczące życia w naszym kraju.

Ludzie ubrani są w stroje charakterystyczne dla tamtych czasów. Z lewej strony obrazu można

zauważyć ówczesnego króla Polski, Stanisława Augusta Poniatowskiego.

 „Licz kroki”- zabawa ruchowa na wzór dyktanda matematycznego.

Proszę dziecku zaznaczyć punkt na podłodze np. klockiem biało-czerwonym. Następnie podawać komendy  typu:

 

idź dwa kroki do przodu,

zrób trzy kroki w lewo,

cztery kroki do tyłu,

podskocz cztery kroki w prawo itd.

 

Dobrze, jeśli dziecko ukończy swoją zabawę ponownie w punkcie wyjścia.

 „Krakowiak” - nauka tańca

Spróbuj razem z rodzicami lub rodzeństwem nauczyć się naszego pięknego tańca, Krakowiaka.

https://www.youtube.com/watch?v=fHTndvBw71A&feature=youtu.be&fbclid=IwAR3_vkmxSskAKeDSJ0_20yPw-2pvgkP-8o38iDogY4pPQUboUs3U2wdN8Qw

 Zabawa ruchowa „Wysoko – nisko”.  https://www.youtube.com/watch?v=NAUkpIr-F-E

 

Dzieci biorą do ręki jedną ulubioną zabawkę, najlepiej pluszową. Wykonują własne

improwizacje taneczne z zabawką w roli partnera. Na przerwę w muzyce, zgodnie z poleceniem wydanym przez rodzica, pokazują swojemu partnerowi, co znajduje się wysoko (wspinają się na palce, wyciągając rękę z maskotką w górę) lub nisko (wykonują przysiad i pokazuj wzory na dywanie).

Na koniec usiądź i posłuchaj utworu naszego polskiego kompozytora i wymień nazwy instrumentów muzycznych, które słyszysz. Może wiesz co to za taniec?

PONIEDZIAŁEK 27.04

Na dobry początek zabawa powitanka. Spróbujcie razem z rodzicami, rodzeństwem wykonać ruchy do tej piosenki:)
https://www.youtube.com/watch?v=8HozqzBRUec 


Dziś wesłoło się witamy, wszystkich wkoło pozdrawiamy,
z tyłu, z przodu, wokół nas, już zabawę zacząć czas!
Zatańcz ze mną taniec mój, rączki w górę, rączki w dół.
Całe ciało wprawiaj w ruch, główkę, nóżki oraz brzuch!
Porusz trochę bioderkami, dotknij łokci kolankami,
lewą ręką chwyć za włos, prawą złap się za swój nos.
Zatańcz ze mną taniec mój, rączki w górę, rączki w dół.
Całe ciało wprawiaj w ruch, główkę, nóżki oraz brzuch!

 Rozmowa inspirowana filmem „Polak Mały”:
https://www.youtube.com/watch?v=xQk8p7XY23A 


dzieci odpowiadają na pytania:
Jakie znacie polskie symbole narodowe?
Dlaczego orzeł na czerwonym tle jest naszym godłem?
Jaki tytuł nosi polski hymn? (wysłuchanie hymnu, zachowując odpowiednią postawę)
https://www.youtube.com/watch?v=_5VZNXrywoo

DLA STARSZAKÓW karta pracy nr 1 (BIEDRONKI, MOTYLE, SŁONECZKA, CHMURKI)
Ułożenie nazwy POLSKA z literek, podzielenie na głoski i sylaby
Mapa Polski – to jakby zdjęcie kraju.
podzielenie na sylaby, a dla chętnych podzielenie na głoski słów: mapa, Wisła, Tatry, Bałtyk, morze, Warszawa, orzeł, flaga, godło, herb, flaga, hymn, biały, czerwony, kraj.


DLA MALUSZKÓW (KRASNOLUDKI, SMERFY, ELFY)
Zabawa słowna ,, Prawda -fałsz ”– rodzic mówi zdanie
"Mieszkamy w Polsce", "Nasza stolica to Warszawa", "Flaga Polski ma kolor biało- niebieski", "Godło polski to miś polarny", "Prezydentem Polski jest Andrzej Duda", "Śpiewając hymn skaczemy i tańczymy" - zadaniem dzieci jest określenie , czy to prawda czy fałsz.

 Zagadki patriotyczne dla wszystkich dzieci autorstwa pani Agaty z bloga "Boberkowy World":


1) Na czerwonej tarczy, widnieje biały orzeł w koronie.
Kto tego symbolu nie zna, niech ze wstydu zaraz spłonie.(godło)
Podpowiedź:
Rymuje się, choć nie ma nic wspólnego, z wyrazem „siodło”,
A tym symbolem jest Polski…. (godło) .

2) Powiewa ona, gdy wiatr się zerwie
A na niej biel jest i czerwień.(flaga)
Podpowiedź:
Każdy Polak zyskuje większą odwagę,
Gdy zauważa swego państwa… (flagę)


3) Herbem tego miasta, jest piękna syrenka
która miecz i tarczę dzierży w swoich rękach.
Od imienia syrenki i rybaka Warsa je nazwano,
I stolicą państwa polskiego mianowano.
Przez nie rzeka Wisła przepływa,
Zatem jak stolica Polski się nazywa? ( Warszawa),
Podpowiedź:
O to miasto nieraz była wrzawa,
bo stolicą Polski została ( Warszawa),


4) Ta szeroka rzeka płynie,
po polskiej krainie.
Niczym błękitny, ostry nóż,
przecina Polskę wzdłuż.
Pędzi od gór wysokich, przez Kraków i stolicę
W niej rybak Wars ujrzał swą ulubienicę. ( Wisła)
Podpowiedź:
Szafirowym blaskiem, woda z niej błysła.
Najdłuższą Polski rzeką, jest ona…(Wisła)


5) Zwie się Mazurek Dąbrowskiego,
Choć Wybicki jest autorem.
Pieśnią jest państwa polskiego
Polski trzecim jest symbolem. (hymn)
Podpowiedź:
Na zawsze pozostaną jego słowa w sercu mym,
Na zawsze zapamiętam mojego kraju…(hymn)


6) To miejsce w którym mieszkamy, to nasza ojczyzna
To nasze państwo, każdy to przyzna.
Pod biało-czerwonymi barwami się skrywa,
Jak nasz piękny kraj się nazywa? (Polska)


7) O jej niepodległość walczyły liczne wojska,
Dzięki nim są wolne nasze ziemie, nasz dom… (Polska)


Zabawa przy muzyce "Jesteśmy Polką i Polakiem"
Dzieci starsze na pewno pamiętają tę piosenkę podczas "Narodowego Śpiewania Hymnu". Możecie dla przypomnienia wspólnie ją zaśpiewać i zatańczyć z rodziną:
https://www.youtube.com/watch?time_continue=3&v=plug6OIrxRM&feature=emb_title 



Zabawy i ćwiczenia związane z mierzeniem pojemności płynów.
Przygotowane przez rodzica kilka butelek z plastiku, np. o pojemności 1l z różną zawartością wody zabarwionej farbą. Butelki są dobrze zakręcone.


Określanie, ile wody jest w butelce. Rodzic stawia przed dziećmi zakręconą butelkę z wodą. Pyta dzieci: Ile jest wody w butelce – dużo, mało? Potem przewraca butelkę i pyta, czy jest w niej tyle samo wody. 


Ustawianie butelek według wzrastającej w nich ilości wody. Butelki z różną ilością barwionej wody. Rodzic ustawia butelki na stoliku przed dziećmi. − Dzieci określają, w której butelce jest najwięcej barwionej wody, a w której najmniej. − Ustawiają butelki według ilości zawartego w nich płynu – od tej z najmniejszą ilością, do tej z największą. − Dmuchają w kolejne odkręcone butelki. Porównują dźwięki wydawane przez nie.


Zapoznanie z miarą płynów. Rodzic pokazuje butelki – 0,5l, 1l, 1,5l. Mówi dzieciom, że miarą pojemności płynów jest 1l – 0,5l to jest połowa 1l, a 1,5l – to litr i jeszcze połowa litra.


Sprawdzanie ilości napojów w dwóch różnych butelkach (jedna niska i szeroka, a druga – wąska i wysoka) za pomocą wspólnej miary. Butelki z wodą, kubek. Dzieci przelewają do kubka wodę z jednej butelki, a potem z drugiej butelki i liczą, ile kubków wody było w jednej, a ile w drugiej butelce, Określają, gdzie wody było więcej (było tyle samo).
Przygotowanie kilku różnych szklanek, słoików. Rodzic wlewa tyle samo soku jabłkowego (lub wody zabarwionej na jakiś kolor) do przygotowanych różnych szklanek – miarką jest plastikowy kubek.


Dzieci oglądają szklanki i dochodzą do wniosku, że o ilości soku nie mówi jego poziom w szklankach, tylko miarka jaką ten płyn rozlewano.
Wskazywanie butelki, w której zmieści się najwięcej płynu i tej, w której zmieści się go najmniej.
Po wykonaniu ćwiczenia dzieci z pomocą rodziców rysują swoje spostrzerzenia w kartach pracy nr 2.


Zachęcamy do wykonania dodatkowych kart pracy z symbolami narodowymi.
A teraz zadania od Misiowej Mamy:
Wykonaj flagę wybraną przez siebie techniką plastyczną. Zachowaj ją - przyda się 2 maja ;-) Garść inspiracji: https://www.google.pl/search?q=flaga+polski+praca+plastyczna&sxsrf=ALeKk02c-4ZoqRphV2ZrbppJGN8vyIDvrg:1587895395454&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiL1_Gn64XpAhWMlosKHQNlCgUQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1280&bih=610


W Polsce mówimy po.... polsku ;-D Zapytaj mamusię/tatusia kiedy powiedziałeś swoje pierwsze słowo. Jak ono brzmiało? Miałeś wtedy 10 miesięcy, roczek, a może trzy latka? Jeśli to możliwe poproś rodzica o pokazanie zdjęcia w albumie rodzinnym jak wtedy wyglądałeś