Ćwiczenia dla dzieci utrwalających głoskę R

1. Ćwiczenia artykulacyjne.

Brak opisu.

2. Ćwiczenia oddechowe.

Brak opisu.

3. Ćwiczenia słuchowe:

Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek (samogłosek i spółgłosek) w różnych miejscach wyrazu

a) rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek na początku wyrazu: np. jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu: aparat, osa, ucho, ekran, igła.

b) rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek na końcu wyrazu, np. jaką głoskę słyszysz na końcu wyrazu: woda, okno, ule, c) rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek w środku wyrazu np. gdzie słyszysz głoskę a, o, e, u? las, nos, lek, lupa

d) rozpoznawanie I wyodrębnianie spółgłosek na początku wyrazu (bez grup spółgłoskowych), np. buty, lody, dom, kot

e) rozpoznawanie i wyodrębnianie spółgłosek na końcu wyrazu np. nos, lok, but.

f) rozpoznawanie i wyodrębnianie spółgłosek w środku wyrazu np. gdzie słyszysz głoskę k, np. makaron.

5. Rozpoznawanie określonej głoski na początku wyrazów (nazw obrazków) – pokaż obrazek, w którego nazwie słyszysz na początku głoskę np. „l”.

4. Ćwiczenia na materiale wyrazowym:

a) https://wordwall.net/pl/resource/9838366/tr-w-%C5%9Br%C3%B3dg%C5%82osie

(Jeżeli uczymy się dopiero głoski R, pamiętaj o wymianie na TD i DD)

b) „ Co jest w jajku?” - gra do pobrania

c) karta pracy do pobrania

Ćwiczenia dla dzieci z ORM

1. Prowokowanie do zadawania pytań:

kładziemy przed dzieckiem dwa przedmioty -mówimy dziecku

-kładziemy przed dzieckiem dwa przedmioty - mówimy dziecku ,jak się nazywają, bądź podajemy wybraną cechę (np. duży, czerwony) tylko jednego z nich ,tym samym prowokujemy dziecko do

zadania pytania o drugi przedmiot lub cechę :,,co to jest?’’ itp.

-zabawy z porównywa( co najpierw, co potem)

Brak opisu.

2.Zabawy i ćwiczenia prowokujące do samodzielnego ,samorzutnego wypowiadania się:

  • zabawy klockami
  •  zabawy konstrukcyjne
  • zabawy tematycznego np. zabawa w dom
  • przedstawianie treści obrazka (porównywanie obrazków , opisywanie czynności)

Brak opisu.

3. Dmuchanie przez słomkę na lekkie elementy np. kawałki papieru kolorowego, kuleczki waty, piórka.

4. Stopniowe poznawanie liczebników głównych i porządkowych (liczenie

samochodów,lalek,,1,2,3….,określanie kolejności zabawek -pierwszy, drugi ….(ilustracja)

Zarówno mowę ,jak i myślenie kształtujemy podczas wszystkich zabaw ,ważne jest aby dostarczyć dziecku prawidłowych wzorców.

Brak opisu.

Ćwiczenia usprawniające funkcje poznawcze

1.Zabawa integracyjna

Rodzic wita się z dzieckiem :

,,witam się z Twoją główką'' , dziecko kiwa główką na dzień dobry

,,witam się z nóżkami'' , dziecko tupię nóżkami

,,witam się z rączkami'' , dzieci klaszczą w ręce i machają w górze rękami.

2. Ćwiczenia koordynacji wzrokowo-ruchowej.

a)zgniatanie kulek z gazet jedną ręką rzut kulkami do kosza

b) plastelina - toczenie jedną ręką kuleczek, drugą wałeczków

3.Ćwiczenia na przekroczenie środkowej linii ciała.

a)ruchy naprzemienne - dotykanie prawym kolanem do lewego łokcia i na odwrót

b. ćwiczenie ,,leniwe ósemki''

,,Motyl na suficie'' -głowa podniesiona do góry, dzieci kreślą nosem na suficie ósemki

(w lewo od góry)

c. ,,Wahadło'' dziecko dotyka podbródkiem do klatki piersiowej i porusza głową powoli od jednego ramienia do drugiego.

4.Ćwiczenia usprawniające funkcje słuchowe.

a) zabawa „co to?, kto to?”: zadaniem dziecka jest wskazywanie odpowiednich do usłyszanego dźwięku obrazków lub rzeczywistych przedmiotów (zaczynamy od dwóch obrazków stopniowo zwiększając ich

ilość), np. dziecko może wskazywać obrazek instrumentu, na którym gramy pod stołem, rysunek zwierzęcia, którego głos naśladujemy czy obrazek przedmiotu domowego użytku, którego dźwięk usłyszy; z czasem można wybierać cichsze i trudniejsze do usłyszenia dźwięki, tj. szeleszczenie papieru, kapiąca woda;

b) dobieranie obrazków do słuchanego opowiadania;

c)zabawa tematyczna w dom: opiekun odgrywa dźwięki „wydawane” przez lalkę (np. płacz, śmiech, proste słowa: pić, siusiu, am); zadaniem dziecka jest odpowiednio do nich zareagować (np. uspokoić lalkę gdy płacze, odwzajemnić śmiech, dać pić);

d) opiekun wciela się w różne zwierzęta naśladując ich głosy, dziecko zgaduje, co to za zwierzę;

e) nucimy znane dziecku melodie, zadaniem dziecka jest je rozpoznawać; zabawa w różnicowanie dźwięków pod względem czasu trwania: dziecko ma dokonać wyboru długiej albo krótkiej drogi (drogi narysowane są na papierze), po której będzie jechało samochodzikiem, na podstawie czasu trwania usłyszanego dźwięku (dźwięk długi – droga długa, dźwięk krótki – droga krótka);

f) zabawa w nawlekanie koralików (różnicowanie dźwięków pod względem czasu trwania): dziecko nawleka koralik na długi lub krótki sznurek w zależności od długości usłyszanego dźwięku (krótki dźwięk

– krótki sznurek, długi dźwięk – długi sznurek);

g) zabawa w chowanie przedmiotu: zadaniem dziecka jest odszukanie ukrytego przedmiotu na podstawie dźwięku, który on wydaje, np. tykający zegarek, grające radyjko; dziecko może próbować określić, czy dźwięk, który słyszy, jest daleko czy blisko;

h) zadaniem dziecka jest poruszać się z zamkniętymi oczami (z pomocą osoby asekurującej) za źródłem dźwięku – przemieszczającym się opiekunem dzwoniącym dzwoneczkiem;

i) dziecko ma powkładać przedmioty do pudełka w usłyszanej wcześniej kolejności;

j) wydajemy dziecku dwa proste polecenia, np. nakarm lalkę i połóż ją do łóżeczka lub postaw auto w garażu, a talerzyk schowaj do szafy; zwracamy uwagę na prawidłową kolejność wykonywanych przez dziecko poleceń; z czasem można zwiększyć ich ilość;

k)„zapamiętywanka – dokładanka”: ktoś podaje jeden wyraz, następna osoba podaje kolejny, kolejna osoba powtarza podane wyrazy i dokłada jeszcze jeden, itd.;

l)przypominanie przedstawionych ustnie zdarzeń;

5.Ćwiczenia usprawniające funkcje wzrokowe, ćwiczenie spostrzegawczości.

a) odtwórz z pamięci układ przedmiotów

b) (miś, klocek, łyżka, długopis, książka), a następnie powiedz, co zniknęło.

c) (dziecko zamyka oczy, a rodzic chowa jeden element)

d) przeczytaj tekst, wyszukaj i podkreśl w tekście litery: p, b

Błażej buduje budkę.

Wiosna .

Obłok puszysty po błękicie wędruje.

Bartek deskę ma, listwy.

Dla psa budkę buduje.

6.Ćwiczenia orientacji przestrzennej.

a)określenie położenia figur geometrycznych względem siebie. Rodzic rysuję na kartce cztery figury geometryczne (koło, trójkąt, kwadrat, prostokąt) i pyta dziecko, które są nad, pod, które obok.

b)określenie położenia przedmiotów względem siebie z obrazka

Brak opisu.

6. Doskonalenie orientacji przestrzennej poprzez ćwiczenia ruchowe i na materiale obrazkowym

1.Powitanie - rozmowa o nastroju dziecka . Dziecko określa swoje samopoczucie. Wytworzenie miłej atmosfery, rozładowanie napięcia emocjonalnego. Uczeń nazywa emocje, które towarzyszyły mu w dzisiejszym dniu.

2."Rób to co ja"- wskazywanie dziecku części ciała i nazywanie ich, następnie rodzic: kieruje prośby typu: podnieś prawą rękę do góry i zrób zwrot w prawo, zrób krok w tył, podskocz na lewej nodze itd.

Propozycja piosenki do zabawy :

https://www.youtube.com/watch?v=mO03jLcA2XM

3. Wieszanie prania- dziecko ma rozwieszony sznurek na którym ma powiesić koszulki: za pomocą spinaczy do bielizny

4.Dorosły rozmawia z dzieckiem na temat ilustracji określając, gdzie znajdują się poszczególne elementy względem innych (np. Dom znajduje się na środku obrazka. Nad domem świeci słońce.

Część słońca jest za chmurą. Chmura zasłania słońce. Po prawej stronie domu rośnie drzewo. Pod drzewem po jego lewej stronie leży jabłko. Jabłko leży po prawej stronie domu, między domem a

drzewem. Z lewej strony domu rośnie kwiatek. Na kwiatku siedzi motyl.). Następnie dorosły zadaje dziecku pytania dotyczące położenia poszczególnych elementów w przestrzeni (np. Gdzie jest motyl? Gdzie rośnie drzewo? Itd.)

Brak opisu.

5. Zabawa "Co to za przedmiot?"- rodzic opisuje położenie jednego ze sprzętów w sali, zadaniem ucznia jest odgadnąć opisany przedmiot np. (stoi obok okna, przed nią znajduje się ławka)

Zabawy rytmiczno – relaksacyjne.

ZABAWA 1

Dziecko biega w rytm puszczonej muzyki. W pewnym momencie Rodzic zatrzymuje odtwarzacz i prosi, aby dziecko dotknęło jak najszybciej ściany.

Po wykonaniu zadania znowu puszcza muzykę i przerywa wymyślając kolejne polecenie np.

–dotknąć osobę, która jest wyższa,

–dotknąć lewej nogi,

–dotknąć niebieskiej rzeczy,

–dotknąć ściany, na której wisi obrazek,

–dotknąć krzesła, Itp.

Oczywiście można wprowadzić zasadę, że dziecko, jeśli nie wykona zadania prawidłowo wymyśla za Rodzica kolejne zadanie.

ZABAWA 2

Dziecko biega w rytm muzyki. Gdy muzyka ucichnie Rodzic i dziecko witają się czołami, piętami, łokciami, nosami, pupą, kciukiem, uchem itp… Zabawa wywołuje wiele radości i jest świetnym treningiem na znajomość części ciała.

ZABAWA 3

Rodzic ustala z dzieckiem zasady zabawy przed puszczeniem muzyki, jakie ruchy dziecko musi wykonać, gdy będzie wymawiał liczebniki od 1 do 3. Tak, więc na hasło 1, dziecko ma stać na baczność, na hasło 2 wykonuje przysiad, a na hasło 3 pajacyka. Ilość liczebników jest uzależniona od wieku dzieci, 4-latek zapamięta 3 ruchy, ale 5 -latek nawet do 5. Oczywiście im więcej liczebników, tym lepsza zabawa. Podobnie jak w powyższych zabawach Rodzic puszcza muzykę, i ją zatrzymuje.

MASAŻYKI W TAKT MUZYKI

Zabawa rozluźnia, wycisza. Należy przygotować koc, różne piłki

(małe, duże, lekkie, nieco cięższe, z kolcami). Dziecko leży na kocu, na brzuszku. Należy zadbać by dziecku było ciepło i wygodnie. Dorosły masuje plecy, nogi, ręce dziecka, w takt muzyki. Podczas masażu należy różnicować dotyk np. oklepywanie, pocieranie, ugniatanie oraz różną siłę docisku. Do masażu można wykorzystać różne piłki, w ten sposób dziecko doświadczy różnorodnych doznań dotykowych. Później role się zmieniają.

MOJE UCHO SŁYSZY

Należy przygotować różne przedmioty, które wydają dźwięki, np. dzwonek, klucze, gwizdek, pozytywkę, skrzypiące drzwi, garnek. Można też klasnąć, tupnąć, zapukać w drzwi, szybę. Dziecko z zasłoniętymi oczami ma odgadnąć co to za dźwięk. Zabawa rozwija percepcję i uwagę słuchową

Ćwiczenia logopedyczne dla wszystkich grup ;)

Koordynacja wzrokowo-ruchowa - jest bardzo ważna przy aktywnościach szkolnych (typu pisanie, rysowanie, ćwiczenia gimnastyczne)

1. Takie same - Zaproponuj dziecku zabawy, w których będzie musiało posegregować przedmioty według wspólnej cechy. Może to być: układanie budowli z klocków tego samego koloru; zebranie do oddzielnych pudełek misiów, lalek, piłek; oddzielenie piłek dużych od małych. Ta “zabawa” może być też wykorzystana… do sprzątania pokoju!

2. Korale Królowej Karoliny - Nawlekanie elementów na sznurek wymaga dużego skupienia i precyzji ruchów. Wielkość oczek w nawlekanych elementach oraz grubość sznurka (nitki / rzemyka) musi być dobrana do możliwości dziecka. Zróbcie korale z koralików z dużym oczkiem albo makaronów (np. rurek).

3. Czego brakuje? - Wybierzcie wspólnie z dziećmi kilka rzeczy różniących się kształtem i przeznaczeniem. Połóżcie je na środku pokoju i uważnie się im przyjrzyjcie. Poproś dziecko, by na moment zakryło oczy, a w tym czasie wyjmij jedną z rzeczy. Zadaniem dziecka będzie odgadnięcie, co zostało zabrane. Zabawę wykonujcie na zmianę - ile razy jesteś w stanie przypomnieć sobie, czego brakuje?

4. Tor przeszkód - Wszelkie ćwiczenia gimnastyczne są dobrym sposobem na ćwiczenie koordynacji wzrokowo-ruchowej. W warunkach domowych albo w sali w przedszkolu możecie zrobić tor przeszkód dla… piłki. Ułóżcie trasę z różnych przedmiotów. Dziecko będzie musiało turlać piłeczkę po torze; możecie zamiast piłki wykorzystać samochodzik.

5.Ogromny rysunek - Prace plastyczne mają duży wpływ na rozwój dziecka w wieku przedszkolnym (przeczytaj tu: 4 powody, dla których dziecko powinno rysować). Choć jednak łatwiej jest dziecku dać kartkę i kredki, warto czasem postarać się o większą powierzchnię do malowania. Duży szary papier albo stare prześcieradło pozwolą mu na większą swobodę ruchów.

Kalambury - Czyli gra, która wymaga od dziecka wykonywania ruchów zgodnych z tym, co zamierza przedstawić. Dla młodszych zamiast wersji z napisami można zrobić obrazkową (np. zwierzątek, które musi pokazać).

Gry na spostrzegawczość - dobrymi ćwiczeniami na koordynację wzrokowo-ruchową są niektóre gry. Memory (czyli odkrywanie tabliczek i szukanie dwóch takich samych) albo wskazywanie różnic na dwóch obrazkach rozwijają percepcję oraz umiejętność skupienia uwagi.

Analiza i synteza wzrokowa to absolutnie konieczny warunek do efektywnej nauki czytania i pisania

1. Kategoryzowanie, czyli segregowanie – są to ćwiczenia i zabawy polegające na dzieleniu różnych przedmiotów na kategorie. Na przykład:

Różnych przedmiotów ze względu na ich: grubość, wysokość, kolor, przeznaczenie czy rodzaj materiału z jakiego są wykonane.

Figur geometrycznych ze względu na ich: kolor, kształt, wielkość

Obrazków ze względu na… oj tutaj wymieniać mogłabym długo, ale na przykład: rośliny, zwierzęta, pojazdy które latają, które jeżdżą a które pływają…

Liter: na litery drukowane, pisane, małe,wielkie itp.

Sylab: na sylaby kończące się samogłoską lub spółgłoską, z podaną przez Ciebie głoską, zawierające określoną ilość liter itp.

Wyrazów: na wyrazy posiadające określoną liczbę liter, sylab, głosek.

2. Zabawy z grami typu domino, loteryjka (zarówno obrazkowa, sylabowa, literowa jak i słowna), a także z układaniem historyjek obrazkowych.

3. Wyszukiwanie różnic i podobieństw na obrazkach.

4. Odpoznawanie wcześniej eksponowanych obrazów wzrokowych – czyli mówiąc prostym, moim językiem: rozpoznawanie i wskazywanie wcześniej pokazanych obrazów czyli:

Rozpoznawanie treści obrazków pokazanych dziecku w krótkich ekspozycjach (czyli w krótkim czasie)

Porównywanie układów obrazów – są to zabawy typu „Co się zmieniło?”

Reagowanie na określony obraz np. klaśnięciem czy zagraniem na tamburynie.

5. Odwzorowywanie ołówkiem, kredką, farbami itp. – szlaczków, figur geometrycznych, liter oraz cyfr.

6. Wyodrębnianie elementów całości czyli wskazywanie ustalonego elementu oraz uzupełnianie według wzoru brakującego elementu całości.

Zabawy i ćwiczenia ze wskazywaniem ustalonego elementu jakie możecie wykonywać to:

Wskazywanie w przedmiocie czy figurze geometrycznej.

Na obrazku lub ilustracji.

Wskazywanie w wyrazie lub sylabie.

Uzupełnienie według wzoru brakującego elementu całości to ćwiczenia i zabawy typu:

Dokładanie brakującego elementu całości na przykład na ilustracjach.

Dorysowywanie lub dokładanie brakującego elementu figury geometrycznej.

Dokładanie brakującej litery lub sylaby w wyrazie.

Wyszukiwanie figur geometrycznych ukrytych na obrazku.

Wyszukiwanie liter, sylab wyrazów i cyfr ukrytych zarówno na obrazku jak i w układzie różnych liter, w sylabach, wyrazach i tekstach.

7. Odwzorowywanie przestrzenne czyli… budowanie z klocków np. Lego.

8. Składanie całości z części według wzoru cały czas widzianego a także wg wzoru pokazanego krótko i uwaga – bez wzoru.

9. Składanie pociętych figur geometrycznych.

10. Kończenie zaczętych rysunków czyli na przykład uzupełnianie brakujących elementów.

11. Składanie sylab z liter.

12. Rysowanie i kolorowanie wg wzoru i instrukcji słownej.

13. Budowanie układów płaskich i przestrzennych wg wzorów.

14. Zabawy układankami klockowymi, obrazkowymi magnetycznymi itp. a także zabawy wszelkiego typu mozaikami i układankami, ze szczególnym zwróceniem uwagi na układanki cięte w pionie, poziomie i skosie.

15. Opowiadanie obrazków i historyjek obrazkowych ze zwróceniem uwagi na szczegóły.

Posługiwanie się sekwencjami ruchowymi, wzrokowymi, słuchowymi, czasowymi

1. Odtwarzanie ciągu obrazków np. kurka, kurka, krówka – naśladowanie lub kontynuowanie sekwencji wzrokowych,

2. Zapamiętywanie i układanie obrazków pokazywanych jednocześnie (pamięć symultaniczna) lub po kolei (pamięć sekwencyjna),

3. Trening myślenia przyczynowo-skutkowego- np. „Opowiem Ci mamo”, Wydawnictwo Alexander (10 historyjek 4-elementowych, które należy ułożyć w odpowiedniej kolejności, aby opowieść miała sens).

Percepcja słuchowa i zadania dla maluszków w plikach ;)

Brak opisu.

Brak opisu.

Brak opisu.

Brak opisu.

Brak opisu.

Percepcja słuchowa

Kształcenie wrażliwości słuchowej i różnicowanie dźwięków z otoczenia

1. Wysłuchiwanie i różnicowanie dźwięków dochodzących z najbliższego otoczenia i ich lokalizacja (szmery, szelesty, stuknięcia, odgłosy kroków, pojazdów, dźwięków powstałych przy pracy różnych maszyn, dźwięków charakterystycznych dla różnych przedmiotów).

Zamknij oczy i powiedz co słyszysz? (np. szelest papieru, brzęk kluczy, przelewanie wody itp.)

2. Różnicowanie i rozpoznawanie głosów przyrody (zwierząt, ptaków, zjawisk atmosferycznych)

w naturalnym środowisku lub z taśmy magnetofonowej.

3. Rozpoznawanie i różnicowanie dźwięków wydawanych przez różne instrumenty (perkusyjne i inne); pomoce: płyta CD, obrazki instrumentów.

4. Rozpoznawanie rejestru dźwięków: wysoko – nisko.

5. Rozpoznawanie barwy dźwięków (instrumentów; osób po głosie np. mamy, taty, babci itp.).

Ćwiczenia rytmiczne

1. Ćwiczenia w rozpoznawaniu melodii piosenek po zaśpiewanym fragmencie (lub z płyty) i wyklaskaniu rytmów piosenek.

2. Słuchowa analiza podanego rytmu i ruchowe jego odtwarzanie poprzez wyklaskiwanie, wystukiwanie, wytupywanie itp.

3. Odtwarzanie przestrzenne układów rytmicznych poprzez układanie klocków, rysowanie kropek. Rodzic wystukuje rytm, dziecko układa np. klocki, z uwzględnieniem ilości uderzeń i odległości czasowych między nimi.

4. Odtwarzanie rytmiczne układów przestrzennych – na podstawie układu np. klocków, dziecko

wystukuje lub wyklaskuje rytm.

5. Rozpoznawanie układów przestrzennych lub rytmicznych - zgadywanie, który spośród kilku układów

na planszy został wystukany lub który z wystukanych odpowiada z układowi na planszy (lub z klocków)

Różnicowanie dźwięków mowy

1. Ćwiczenia rytmiczne – wypowiadanie rytmiczne treści krótkich wierszyków np. z wyklaskiwaniem.

2. Łączenie sylab w proste wyrazy.

Jakie słowo słyszysz: wo-da, O-la, ma-ma.

3. Zabawa w kończenie słów np. lo-, dziecko kończy wymawiając –dy (lody), bu (ty), sa (mochód), itp.

4. Wymyśl rymujące się wyrazy, np. słoń – koń, miasto – ciasto, wanna – panna itp.

5. Posłuchaj wesołych rymowanek. Uzupełnij brakujące rymy.

Lata mucha koło ... (ucha)

Lata osa koło ... (nosa)

Mały kotek wszedł na ... (płotek)

6. Powtarzanie ciągów słownych np. pór roku (wiosna, lato, jesień, zima), dni tygodnia, nazw pewnych zbiorów przedmiotów ( np. czapka, szalik, buty; łyżka, nóż, widelec) powtarzanie cyfr.

7. Nauka na pamięć wierszy, piosenek i rymowanek.

8. Wyszukiwanie wyrazów zaczynających się na daną głoskę, np.:

- Wyszukaj jak najwięcej obrazków zaczynających się na głoskę „t”.

- Rozejrzyj się wokół siebie i powiedz kilka nazw przedmiotów zaczynających się na głoskę „k” itp.

9. Wyodrębnianie pierwszej głoski w wyrazach (nazwach obrazków) np. Jaką głoskę słyszysz na początku

wyrazu: kot, but, las, oko, ucho itp. (wyrazy proste i krótkie).

10. Różnicowanie słów podobnie brzmiących. Dziecko pokazuje obrazek po usłyszeniu jego nazwy,

np. domek – Tomek,

pokaż gdzie jest domek?

półka – bułka

Pokaż, gdzie jest półka?

Inne pary wyrazów: czapka – żabka, piórko – biurko, kury – góry, koza – kosa, budzik – bucik, tacka –taczka, kot – koc, nos – noc, kura – kula, murek – nurek, pies – piec, łyżka – łóżka, leki – loki, teczka –beczka, fale – szale, nosze – noże.

ZESTAW ĆWICZEŃ I ZABAW PRZEZNACZONYCH DLA DZIECI 6-7 LETNICH

Ćwiczenia słuchu fonematycznego oraz analizy i syntezy sylabowej i głoskowej

1. Różnicowanie słów o podobnym brzmieniu – dziecko wskazuje obrazki po usłyszeniu nazw.

2. Różnicowanie takich samych sylab w szeregu różnych lub o podobnym brzmieniu np. pa, ga, da –dziecko sygnalizuje klaśnięciem moment usłyszenia żądanej sylaby pa, ga, pa, da, ga, pa, da.

3. Powtarzanie par słów opozycyjnych typu: bary – pary, bąk – pąk, dam – tam, gapa – kapa, fala – Wala,sen – sień, żal – szal, bal – pal, data – tata.

4. Rozpoznawanie określonego wyrazu w szeregu wyrazów o podobnym brzmieniu. Gdy dziecko usłyszy wyraz podany przez rodzica, np. klaśnie w ręce. nos, los, kos, nos, sos, włos, odgłos, nos.

5. Układanie zdań i rozdzielanie ich na wyrazy. Dziecko układa zdanie do obrazka. Liczy ile jest w nim wyrazów, jaki wyraz jest pierwszy, jaki jest ostatni. Układ wyrazów w zdaniu może być przedstawiony np. na klockach. Dziecko może ciąć pasek papieru na tyle części ile jest wyrazów w zdaniu.

6. Rozwijanie zdań i porównywanie liczby wyrazów w zdaniach. Wypowiadamy krótkie zdanie np. Chłopiec czyta. Prosimy, aby dziecko rozwinęło zdanie. Za każdym

razem układamy szeregi klocków w różnych kolorach jeden po drugim i porównujemy ich ilość.

7. Dzielenie wyrazów na sylaby, liczenie ilości sylab z równoczesnym wystukiwaniem rytmu

wymawianych sylab.

8. Tworzenie wyrazów zaczynających się na określoną sylabę: wo – woda, bu – buty, sa – sanki.

9. Wyodrębnianie sylab na początku, na końcu oraz w środku słowa.

10. Dopowiadanie sylab jako uzupełnienie wyrazów. Podajemy pierwszą sylabę, np. ko i eksponujemy obrazek (kotek), dziecko dopowiada brakującą część wyrazu.

11. Wymawianie określonej sylaby w wyrazie np. parasol, jaka jest trzecia sylaba? – sol.

12. Rozpoznawanie w wyrazie określonej sylaby i ustalenie miejsca jej położenia (na początku, na końcu,w środku). Do ćwiczenia potrzebny jest zestaw obrazków, których nazwy zawierają określoną sylabę różnie usytuowaną np. koszy, jajko, czekolada.

13. Synteza sylab podanych ze słuchu, np. o-wo-ce.

14. Rozpoznawanie i wyodrębnianie głosek (samogłosek i spółgłosek) w różnych miejscach wyrazu

a) rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek na początku wyrazu: np. jaką głoskę słyszysz na początku wyrazu: aparat, osa, ucho, ekran, igła.

b) rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek na końcu wyrazu, np. jaką głoskę słyszysz na końcu

wyrazu: woda, okno, ule, c) rozpoznawanie i wyodrębnianie samogłosek w środku wyrazu np. gdzie słyszysz głoskę a, o, e, u? las, nos, lek, lupa

d) rozpoznawanie I wyodrębnianie spółgłosek na początku wyrazu (bez grup spółgłoskowych), np. buty, lody, dom, kot

e) rozpoznawanie i wyodrębnianie spółgłosek na końcu wyrazu np. nos, lok, but.

f) rozpoznawanie i wyodrębnianie spółgłosek w środku wyrazu np. gdzie słyszysz głoskę k, np. makaron.

15. Rozpoznawanie określonej głoski na początku wyrazów (nazw obrazków) – pokaż obrazek,

w którego nazwie słyszysz na początku głoskę np. „l”.

16. Rozpoznawanie obrazków na podstawie pierwszych głosek ich nazw – pokaż obrazek, którego nazwa zaczyna się np. na „b”.

17. Dobieranie par obrazków, których nazwy rozpoczynają się taką samą głoską. Dziecko podaje pierwszą głoskę nazwy obrazka i wyszukuje obrazek, którego nazwa rozpoczyna się taką samą głoską, np. pas, parasol.

18. Tworzenie wyrazów rozpoczynających się od danej głoski i kończących się na określoną głoskę.

19. Analiza głoskowa wyrazów, budowanie modelu wyrazu z kolorowych nakrywek (czerwone

to samogłoski, niebieskie – spółgłoski). Liczenie głosek w wyrazach.

Np. wymień jakie głoski po kolei słyszysz w wyrazie osa (o-s-a). Dziecko buduje z nakrywek model wyrazu.

20. Synteza głosek ze słuchu.

Jaki wyraz usłyszałeś? np. u-l-e, m-o-t-y-l, d-o-m-e-k.

21. Domino obrazkowo- głoskowe- wyszukiwanie ciągu obrazków tak, aby ostatnia głoska wyrazu była początkową głoską następnego, np. nos – sok – kot – tor – rak – itd.

Logopedia dla dzieci utrwalających głoski L, T/D, W

  1. Ćwiczenia artykulacyjne

Brak opisu.

2. Ćwiczenia oddechowe

Brak opisu.

3. Ćwiczenia słuchowe

Wsłuchanie się w ciszę - wyłapywanie dźwięków z otoczenia, np. kapanie wody, tykanie zegara, szum samochodu, granie radia;

Rozpoznawanie i naśladowanie głosów zwierząt, dźwięków wydawanych przez przedmioty;

Naśladowanie ilości i tempa uderzeń, np. ołówkiem w stół, zaczynając od kombinacji 3-4 uderzeń (. ..), (. . . ), (...), (. .. ..), (... .). Dziecko powinno być przesłonięte od osoby prowadzącej ekranem, aby nie wspomagało się wzrokiem;

Odtwarzanie za pomocą układów graficznych (klocków, kredek) tempa i ilości uderzeń;

4. Ćwiczenia na materiale wyrazowym.

Głoska L

a) gra z kostką do pobrania w plikach

b) https://wordwall.net/pl/resource/2008169/logopedia/g%c5%82oska-l

c)

Brak opisu.

Głoska T/D

a) gra do pobrania w plikach

b) https://wordwall.net/pl/resource/2190671/logopedia/g%c5%82oska-t

https://wordwall.net/pl/resource/5845552/g%C5%82oska-d

Brak opisu.

Brak opisu.

GŁOSKA W:

a) gra do pobrania

b) https://wordwall.net/pl/resource/1996225/polski/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-w

c) karta pracy do pobrania

Brak opisu.

Logopedia dla dzieci utrwalających głoski syczące – S,Z,C,DZ

  1. Ćwiczenia artykulacyjne:

Brak opisu.

2. Ćwiczenia oddechowe:

Jedną z zabaw oddechowych jaką możemy wykonać z dziećmi, która kończy się naprawdę efektownie to malowanie jajka słomką. Na szablon jaja nanosimy rozwodnioną farbę, następnie dmuchamy na nasze kolorowe plamy. Powstanie efekt kleksów, który koloruje naszą pisankę.

Lub: Ćwiczenie z marchewkami - wytnij marchewki i daj za pomocą słomki tyle marchewek zajączkowi ile głosek ma twoje imię. Do pobrania i wydrukowania w załączniku poniżej "marchewki i zając".

Brak opisu.

3. Ćwiczenia słuchowe:

Zabawa „Co tak dźwięczy”

Uderzanie łyżeczką o różne przedmioty :szybę, biurko, ścianę, szklankę, gliniany dzbanek itp.

Dziecko identyfikuje poznane wcześniej dźwięki

Zabawa słuchowa „Co słychać?”

Dziecko z zamkniętymi oczami wsłuchuje się w ciszę - żadne dźwięki nie są wytwarzane celowo.

Po krótkim czasie wsłuchiwania się określa, co słyszy: stukot butów o bruk, skrzypnięcie drzwi, szczekanie psa, odgłos samochodów, ptaków, rozmowy ludzi itp.

4. Zabawy z materiałem wyrazowym:

Głoska S:

a) co jest w jajku? - gra do pobrania

b) https://view.genial.ly/6060f0a16bd9330d1ecc6b7d/interactive-content-kolorowe-jajka-z-niespodzianka-gloska-s

c)

Brak opisu.

Głoska Z:

a) gra do pobrania

b) https://wordwall.net/pl/resource/967504/logopedia/g%c5%82oska-z

c)

Brak opisu.

Głoska C:

a) gra do pobrania

b) https://wordwall.net/pl/resource/967761/logopedia/g%c5%82oska-c

c) 

Brak opisu.

GŁOSKA DZ:

a) gra do pobrania

b) https://wordwall.net/pl/resource/1826650/logopedia/g%c5%82oska-dz-w-wyrazie

c)

Brak opisu.

Zajęcia logopedyczne dla dzieci, utrwalających głoski szumiące: SZ,CZ,DŻ,RZ/Ż

1. Ćwiczenia oddechowe:

Dla osób, które mają drukarkę, można wykorzystać grafikę. Jeżeli ktoś nie ma takiej możliwości – dziecko samodzielnie tworzy wzór. Dodatkowa praca ręki ;).

(Za pomocą słomki przenosimy żetony i układamy wzór):

Brak opisu.

2. Ćwiczenia buzi i języka:

Brak opisu.

3. Ćwiczenia słuchowe:

a) Zabawa „Policz ile ?

Rodzic wrzuca do blaszanego pojemnika znajdującego się poza polem widzenia dziecka

kasztany, guziki lub monety, a zadaniem dziecka jest policzyć ile wpadło.

b) Rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez rodzica znajdującego się poza polem widzenia

dziecka (śmiech, kaszel, kichanie, ziewanie, nucenie melodii, szczękanie zębami itp.)

4. Ćwiczenia na materiale wyrazowym:

głoska SZ:

a) ( załącznik do pobrania – gra papierowa)

b) https://wordwall.net/pl/resource/2402361/%c4%87wiczenia-logopedyczne/g%c5%82oska-sz-co

c)

Brak opisu.

Głoska CZ:

a) gra planszowa (zaącznik do pobrania)

b) https://wordwall.net/pl/resource/2161155/g%C5%82oska-cz

c) 

Brak opisu.

Głoska Ż/RZ:

a) gra papierowa (załącznik do pobrania)

b) https://wordwall.net/pl/resource/1762792/zaj%c4%99cia-logopedyczne/g%c5%82oska-%c5%bc-rz-w-nag%c5%82osie

c)

Brak opisu.

Głoska DŻ

a) gra planszowa (załącznik do pobrania)

b) https://wordwall.net/pl/resource/1144239/g%C5%82oska-d%C5%BC-weso%C5%82e-wagoniki

c)

Brak opisu.

Brak opisu.

W załącznikach ponieżej do pobrania logopedyczne gry 

Artykuł dla Rodziców!

Brak opisu.

Brak opisu.