Witajcie! Zapraszamy do ćwiczeń ;)

Pierwsze oznaki wiosny” – wypowiedzi na temat opowiadania o wiośnie. Ustalanie kolejności zdarzeń na podstawie historyjki obrazkowej. Ćwiczenia w przeliczaniu w zakresie 10.

  1. Wysłuchanie opowiadania: „Oznaki wiosny”

Rodzic zadaje pytanie np. -Jakie oznaki wiosny spotkały dzieci na spacerze?

Brak opisu.

2. Zabawa matematyczna: Zadaniem dziecka jest położyć do każdej foremki / pojemnika/ tyle chrupek ile wskazuje liczba. Cyfry możemy napisać na karteczkach lub wydrukować.

3. Omówienie ilustracji „Bociany w gnieździe

Brak opisu.

BOCIANY – HISTORYJKA OBRAZKOWA

Brak opisu.              Brak opisu.

Brak opisu.                   Brak opisu.

W bocianim gnieździe”

Bocianica i bocian biały do swojego gniazda z Afryki przyleciały.

Bocianica samica, tam gdzie gniazdo z bocianem uwiła własne jaja złożyła. Potem jaja swym ciepłem ogrzewała i cierpliwie je wysiadywała. Pewnego dnia skorupki pękły i trzy małe bociany się wylęgły. Mama boćków z gniazda wylatywała, bo pożywienia dla swych dzieci szukała. Bociany małe z gniazda wyglądały i na swą mamę cierpliwie czekały. Bocianica klekotała i małymi bocianami się opiekowała.

Rodzic czyta tekst, dziecko uważnie słucha. Następnie rodzic powtórnie czyta tekst a dziecko dopowiada rymujące się wyrazy np. Bocianica i bocian biały do swojego gniazd z Afryki… dziecko dopowiada … przyleciały.

Jest to ćwiczenie doskonalące słuch fonematyczny. Można zachęcić dziecko do wypowiedzi zadając pytania np. skąd przyleciał bocian i bocianica ? Dziecko odpowiada na zadane pytania.

Dziecko opowiada treść historyjki obrazkowej „Bociany” według kolejności zdarzeń

4. Zwiastuny wiosny – rozpoznajemy wiosenne kwiaty Wiosna – Antonio Vivaldi – lekcja dla dzieci https://www.youtube.com/watch?v=rANDOonihZg

Kraina uczuć i emocji” – kształtowanie umiejętności rozpoznawania, nazywania i wyrażania emocji.

1. Filmik o emocjach: 

2. Zagadki

  • Gdy się w nasze serce wkrada,

To naszymi myślami włada,

Marszczy nam nosek, oczy i czoło,

Tupie nóżką i rączką grozi wkoło.

Czy czujecie się czasem źli? Czy możemy czuć złość? Złość jest przykra, nikt jej nie lubi, każdy się jej boi dlatego trzeba spokojnie tą złość uspokoić. Jak można uspokoić złość?

  • Usta jak podkówka odwrócona,

Często łezka w oku zakręcona.

Wygląd twarzy tej dziewczyny

Jakby najadła się cytryny.

Czy smutek jest nam potrzebny? A co możemy zrobić, żeby poprawić sobie humor, kiedy jesteśmy smutni?

  • Jaka to emocja? Powiedzcie dzieci -

Rączki wymachują, ciało w górę leci,

Oczy jak iskierki się zapalają,

Wszystkie ząbki usta odkrywają.

Kiedy czujemy radość?

3. Zabawa ruchowa KRAINY

Rodzic jest maszynistą, na melodię „Jedzie pociąg z daleka” prowadzi dziecko poprzez krainy uczuć , w każdej krainie odwraca obrazek i dzieci odgadują jaka to kraina / NAPISY: ZŁOŚĆ, SMUTEK, RADOŚĆ oraz narysowane obok miny.

Wsiadamy do pociągu, jedziemy do KRAINY ZŁOŚCI – dotarliśmy, ludzie w tej krainie tupią nogami, obrażają się, zaciskają pięści. Często się kłócą, nie potrafią się razem bawić, mają groźne miny (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję)

Wsiadamy do pociągu, jedziemy do KRAINY SMUTKU – dotarliśmy, ludzie w tej krainie stale chodzą smutni, nic im się nie chce robić, siedzą, leżą.... (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję)

Wszyscy docierają do KRAINY RADOŚCI. Jest tutaj wesoło, ludzie w tej krainie się uśmiechają świeci słońce, jest kolorowa (uczestnicy ilustrują ruchem, ciałem, gestem emocję).

W której krainie czuło się dziecko najlepiej? Dlaczego?

4.Zabawa „Buźki”  

Rodzic czyta zdania, dzieci wczuwają się w sytuację i podnoszą buźkę tj. rysunek z daną emocją w tej sytuacji lub wyrażają własne emocje za pomocą min:

  • Pojadę na wycieczkę nad morze.
  • Koleżanka ma nowy rower.
  • Dostałam wymarzoną zabawkę.
  • Ktoś zepsuł moją budowle z klocków.
  • Tata naprawił mi zepsuty rower.
  • Koleżanki nie chcą się ze mną bawić.
  • Zostałem zaproszony na urodziny kolegi.
  • Zginął mój piesek.

5. BAJKA O DWÓCH OŁÓWKACH - Temat: przyjaźń.

Bajkę napisała: Małgorzata Czarnecka

Cel: uświadomienie potrzeby przyjaźni, bezinteresownej chęci pomagania, budowanie zaufania, lojalności, stymulacja empatii (współczucia).

   W pewnym piórniku leżały równo ułożone ołówki. Były kolorowe, tylko jeden był zwykły, szary. Tuż obok niego znajdował się wspaniały ołówek dwukolorowy: czerwono-niebieski. Ołówki zawsze przebywały razem, czy to leżąc obok siebie w piórniku, czy ścigając się i kreśląc wzory na papierze. Szary rysował kontury, a dwukolorowy wypełniał je barwami. Bardzo lubiły się tak razem bawić. Inne kolorowe chciały przyjaźnić się z dwukolorowym, ale on wolał szary i z nim spędzał czas.

- Co to za zwyczaje - szeptały oburzone - że dwukolorowy przyjaźni się z takim zwyczajnym! To nie wypada, nie wypada - powtarzały.

Ale dwukolorowy nie słuchał tego gadania, szarak zresztą też. Obydwa przecież bardzo się lubiły.

Aż pewnego dnia wydarzyło się straszne nieszczęście; dwukolorowemu złamały się grafity.

- Będzie do wyrzucenia, do wyrzucenia - szeptały ołówki, z satysfakcją przekazując sobie tę wieść.

Dwukolorowy bardzo się zasmucił, szarak jeszcze bardziej.

- Jak mu pomóc, co zrobić - pytał sam siebie. - Nie, nie pozwolę, by taki wspaniały ołówek, który jeszcze może tyle pięknych rzeczy narysować, został wyrzucony.

Wziął przyjaciela na plecy i pomaszerował szukać lekarza ołówków. Przyjaciele długo szukali pomocy. Szary ołówek był już bardzo zmęczony, co chwilę odpoczywał, ale nie ustawał w poszukiwaniach.

Nareszcie znalazły bardzo starą Temperówkę.

- Spróbuję wam pomóc - rzekła i bardzo ostrożnie zabrała się do pracy.

Delikatnie, by nie spowodować zniszczeń, skrobała, przycinała i w końcu zatemperowała.

- Uf, już po zabiegu - powiedziała. - Udało się, jesteś wprawdzie krótszy, ale dalej pięknie możesz rysować, co tylko zechcesz.

- Naprawdę ? - spytał z niedowierzaniem dwukolorowy.

- Pomogłam tobie, ale największą przysługę oddał ci twój przyjaciel - Szary Ołówek.

- E tam - powiedział Szarak zawstydzony tą pochwałą. - My jesteśmy prawdziwi przyjaciele, on nie zdradził naszej przyjaźni dla innych, kolorowych, więc ja... Tutaj zaczął się jąkać bardzo wzruszony.

Dwukolorowy nic nie powiedział, tylko przytulił się do niego. Wróciły razem do piórnika, by odpocząć po przeżyciach, a nazajutrz znowu rysowały razem.

Pytanie Rodzica kierowane do dziecka:

  • Czy podobała się bajka i dlaczego? Ocena postępowania bohaterów bajki – zwrócenie na dobre i złe cechy bohaterów bajki / dobro, przyjaźń jako wartość/

W załączniku propozycje zabaw sensorycznych, ćwiczeń percepcji wzrokowo - słuchowej, motorycznych.