TYDZIEŃ 29.03. - 02.04.2021r.
"Przygotowania do Świąt Wielkanocnych"
PIĄTEK
1. Dzień dobry! Na dobry początek dnia Joga dla dzieci – spróbujcie!
2. Dziś zaświećmy na Niebiesko! Ubierzcie się cali na niebiesko i wyślijcie nam wspólne zdjęcia.
A to dlatego, że obchodzimy dziś Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.
Zobaczcie, dlaczego to takie ważne:
3. Potrawy wielkanocne – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności.
W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.
– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!
– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.
Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.
– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.
Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.
– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.
Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.
– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.
– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.
– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności.
Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.
Rozmowa na podstawie opowiadania.
Zadajemy pytania:
− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?
− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?
− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?
− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?
4. "Układamy rytmy" – układanie rytmów z przyborów kuchennych
5. Babka piaskowa - zabawa kulinarna. W dniu dzisiejszym proponujemy upieczenie świątecznej babki, poproś o pomoc mamę/tatę. Pamiętaj o bezpieczeństwie w kuchni. Przypomnij sobie o czym rozmawialiśmy w przedszkolu - kuchni znajduje się wiele urządzeń, których dzieci nie mogą obsługiwać same. Rodzice przypomną Wam o ty jak bezpiecznie należy zachowywać się w kuchni.
Aby ciasto się udało należy postępować zgodnie z przepisem, w którym podane są produkty i czynności jakie należy wykonać. Postępuj krok po kroku a babka na pewno się uda!
Wspólnie z mamą/tatą przygotujcie formę do pieczenia babki, wysmaruj ją dokładnie masłem i posyp w środku mąką. Przygotuj: 4 jajka, 1 szklankę cukru, 1 szklankę mąki pszennej, ½ szklanki mąki ziemniaczanej,1 łyżeczka proszku do pieczenia, ½ kostki masła(10 dkg), masło trzeba rozpuścić i ostudzić. Przystąp teraz do pracy, poproś rodziców o pomoc, będą czynności, których ty nie będziesz w stanie wykonać, są po prostu niebezpieczne. Oddziel proszę białka od żółtek i ubij je na puszystą pianę. Następnie dodaj żółtka i cukier i ubijaj aż powstaną bąbelki. Teraz wsyp do ubitych jajek mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i wszystko wymieszaj. Do tak przygotowanej masy dodaj rozpuszczone i wystudzone masło i jeszcze przez chwilę mieszaj. Tak przygotowaną masę wlej do przygotowanej formy, poproś mamę/tatę aby wstawili ją do rozgrzanego do 180 stopni piekarnika, będzie się piekła 45 – 50 min. Kiedy babka będzie się piekła, pomóż rodzicom posprzątać miejsce pracy. Tak będzie wyglądała twoja babka Wielkanocna.
6. Podczas czekania na babkę możecie porobić kilka zabaw ruchowych.
Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Kurczęta.
Dziecko jest kurczątkiem . Skacze po dywanie obunóż , cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi. Na hasło rodzica .: Lis się skrada, kurczątko jak najszybciej ustawia się pod ścianami. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczątko kontynuuje skakanie.
Babka wielkanocna – zabawa ruchowa( potrzebujemy garnka, łyżki, może nawet instrumentu) Dziecko porusza się w wystukiwanym rytmie. W trakcie przerwy w zabawie dziecko siada na dywanie w siadzie tureckim i naśladuje ugniatanie babki drożdżowej.
7. „Baranek Wielkanocny”
Materiały i przybory:
• pojemnik po jogurcie np. „Fantasia”
• waciki kosmetyczne lub wata
• klej, np. Magic
• czarny marker
• nożyczki
• ścinki czerwonego papieru lub filcu
1. Pojemniczek po jogurcie ostrożnie myjemy, by nie rozłamać opakowania na pół. Można zostawić resztki po naklejce- wtedy łatwiej będzie przykleić watę.
2. Na mniejszej części pojemnika rysujemy markerem oczy [można też przykleić ruchome oczka lub wycinki z dziurkacza] oraz nosek.
3. Z czerwonego papieru lub filcu wycinamy i przyklejamy barankowi uśmiech.
4. Większą część pojemnika smarujemy dookoła klejem i mocujemy na nim watę. Jeśli mamy waciki kosmetyczne to możemy je przeciąć na pół- idealnie będą pasowały.
5. Górną krawędź pojemniczka również oklejamy watą.
6. Tak oto wygląda wielkanocny baranek z recyklingu:)
Dla chętnych:
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=31
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=32
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=35
Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych,
pragniemy złożyć życzenia.
Święta to wspaniały czas, bo się zdarza tylko raz.
Dlatego życzymy Wam, aby minęły w radości i zdrowiu,
w gronie najbliższych nam osób.
Życzymy smacznego jajka i mokrego śmigusa – dyngusa.
CZWARTEK
Witajcie Rodzice i Dzieci w Wielki Czwartek! Dzisiaj będzie dużo badawczej zabawy i eksperymentowania ;) Zaczynamy jak zwykle od rozruszania się:
1. Zagadka dotykowa - o czym będzie dzisiaj mowa? Dziecko dotyka jajka schowanego w worku i zgaduje co to jest ?
2. Gra zręcznościowa – spacer dziecka i rodzica po pokoju z pisanką/jajkiem umiejscowionym na stołowej łyżce.
Dla starszych dzieci rodzice mogą zastosować utrudnienia w postaci toru przeszkód lub polecenie zrobienia przysiady, obrotu itd.
3. „Kury znoszą jajka” – zabawa ruchowa
Rodzic wyznacza sznurkiem lub tasiemką start i metę. Za linią mety ustawia niski kosz lub inny pojemnik. Dziecko ustawia się na linii startu i wkłada piłeczkę między uda. Zadaniem dziecka jest przejście od linii startu do mety z piłeczką między nogami, tak aby nie wypadła. Po przekroczeniu mety dziecko wkłada piłeczkę do kosza.
4. „Turlam jajeczko” – zabawa ruchowa z piłkami
Rodzic układa z klocków uliczkę o szerokości małego kroku, a długości około pięciu kroków dziecka. Zadaniem dziecka jest przetoczenie „jajeczka” (piłki) po wąskim stole (uliczce) i włożenie go do dużego kosza. Jeśli komuś „jajko” wypadnie z toru i stłucze się, dziecko musi zacząć turlanie od nowa.
5. Obejrzenie filmu edukacyjnego zawierającego informację o tym, jak z jajka powstaje pisklę/kura/kogut. Rozmowa na temat treści obejrzanego nagrania.
Dzieci młodsze: "Bajka o jajkach"
Dzieci starsze: "Jak z jajka powstaje kura"
6. Zabawy badawcze z jajkiem. Spróbujcie wykonać jakieś doświadczenie w domu.
7. Zabawa muzyczna w konwencji „Kraina Muzyki” - przygotujcie kurczaczki, zróbcie je sami lub po prostu weźcie coś żółtego, jak Pani Karolina ;)
Dla Smerfów: https://www.youtube.com/watch?v=FtfzfLHUik8 przypomnijcie sobie jakie mamy tempa w utworach, zastnanówcie się jakie tempo ma nasz utwór, z poprzedniego zadania.
8. Pasta jajeczna – jak już obadaliście te wszystkie jajka, czas coś przekąsić! Spróbujcie zrobić dla rodziców kanapki na kolację z pastą jajeczną.
Dla chętnych karty pracy z ćwiczeniami percepcji wzrokowej i grafomotoryczne o tematyce wielkanocnej --> 'znajdź 5 rożnic'; 'pisanki- rytmy' oraz interaktywne wielkanocne kodowanie online: https://kodowanienadywanie.blogspot.com/2021/03/pisankowe-aktywnosciw-genially-i-w.html?fbclid=IwAR3O3vzRgSaDn9khbdxMXrCSQ6RIDob9rTuKd4NIvwFzmm2IhL6XOsg2oOA
ŚRODA
Dzień dobry, na dobry początek dnia proponujemy pośpiewać i poruszać się :)
- Śpiewanka-pokazywanka "Kurka" Kurka -https://www.youtube.com/watch?v=RM4TuFvxfQA
Zabawa rytmiczna „Kurka”
Zabawa rytmiczna w parze – jedna osoba jest kurką, a druga – właścicielem domku.
Obrazujemy tekst w następujący sposób:
- Puk, puk, puk, puk, puk, puk. naśladujemy pukanie - Kto tam? Kto tam? robimy z dłoni „daszek” nad oczami, patrzymy przed siebie
- Puk, puk, puk, puk, puk, puk. powtarzamy poprzednią czynność - Kto tam? Kto tam? powtarzamy poprzednią czynność
- To ja, kurka mała, wskazujemy dłońmi na siebie, następnie z ramion tworzymy skrzydełka wejść bym bardzo chciała. ruszamy rękami jak przy energicznym chodzeniu
- Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy, klaszczemy rytmicznie: 1, 2, 3 1, 2, 3 już otwieram kurce drzwi. naśladujemy gest otwierania drzwi
Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy, powtarzamy ostatnie czynności już otwieram kurce drzwi.
2. Obejrzyj filmik edukacyjny i spróbuj opowiedzieć swoimi słowami na pytanie: "czym jest tradycja"?
3. A teraz będziesz naśladować głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje mamusia/tatuś, wyjmując je z koszyczka:
1. kurczątko: pi, pi, pi – porusz rękami jak skrzydełkami,
2. baranek: bee, bee, bee – chodź na czworakach
3. kogucik: kukuryku – uderza jo uda dłońmi prostych rąk
Wersja dla starszych dzieci: naśladuj odgłosy i sam wymyślaj sposób w jaki możesz zobrazować ruchowo zwierzątko.
4. Mamusia/tatuś narysuje na kartce jajko i wpisze w nie losowo cyferki. Rzuć kostką, odszukaj i zaznacz cyfrę, którą pokazuje wyrzucona liczba kostek.
Dzieci młodsze: Mamusia/tatuś narysuje na kartce jajko i odrysuje na nim ścianki kostki. Porównaj z kostką i znajdź ścianki z odpowiednią liczbą oczek potem na rysunku jajka.
5. Rozwiązywanie zagadek wielkanocnych:
słodkie upominki każdemu rozdaje. /zajączek wielkanocny/ |
każdy z nas się śmieje. A woda nie z nieba, lecz z wiader się leje. /lany poniedziałek/ |
wiatr na dworze dmucha. Na talerzu, w domu kiełkuje /rzeżucha/ |
przez okienko – słonko. Bo też chce zobaczyć koszyk ze /święconką/ |
leżeć będą sobie. Zanim je tam włożę, ślicznie je ozdobię./pisanki/ |
leży pisanek! A pośród nich słodki.../baranek/ |
|
|
|
6. Ćwiczenia matematyczne z kartami pracy ponieżej w załącznikach ---> ptasie gniazda 1 i ptasie gniazda 2.
Ptasie gniazda – zajęcia matematyczne – rodzic prosi dziecko, aby na pokolorowanej karcie pracy, na której znajduje się gniazdo:
-
Włóż do gniazda dwa jajka i dwa pisklaki i policz, ile elementów znajduje się w gnieździe.
-
Włóż do gniazda tyle pisklaków, ile masz lat.
-
Włóż do gniazda tyle pisklaków, ile masz rodzeństwa.
-
Włóż do gniazda 5 jajek, następnie wyjmij dwa jajka. Ile jajek zostało w gnieździe?
Świetnie poradziłyście sobie z liczeniem, gratulacje!
WTOREK
- Na dobry początek dnia! Ćwiczenia gimnastyczne – https://wordwall.net/pl/resource/1069314/gimnastyka-przedszkolaka
- Posłuchaj wiersza "Każdy po sobie sprząta" i odpowiedz na pytania.
W naszym domku, w czterech kątach,
Każdy sam po sobie sprząta.
Pierwszy kącik jest Elżbietki,
Która właśnie sprząta kredki.
Drugi kącik jest Agatki:
Chowa szmatki do szufladki.
Trzeci kącik jest Rozalki,
Która sprząta pokój lalki.
W czwartym kącie, w kącie Janki,
Ktoś wycinał wycinanki.
Na podłodze, koło szafki,
Ktoś rozrzucił jakieś skrawki,
Ktoś zostawił klej otwarty
W zaśmieconym kącie czwartym...
Kto tu sprzątnie, moje dzieci?
Oczywiście, ten, kto śmiecił!
- Jakie były imiona dziewczynek z wierszyka?
- Co znajdowało się w kącikach domu?
- Czy potrafisz posprzatać po sobie Twoje miejsce do zabawy?
3. Czy dzieci również mają obowiązki? A co to są obowiązki? Zapraszamy do wysłuchania opowiadania z cyklu ABC Ekonomii, rozdział VI "Obowiązki domowe - co to takiego?":
Podsumowując, zapytaj dziecko:
- Co to są obowiązki domowe?
- Jakie są jego obowiązki w domu?
- Czy obowiązki domowe to też praca?
- Jak jeszcze może pomagać w domu? Czy ma jakieś propozycje?
- Które z obowiązków domowych lubi i dlaczego, a które nie?
Oraz stwórz z rodzicami listę Twoich obowiązków. Zaplanuj, które z nich możesz wykonać przed świętami.
4. Zabawa ruchowo-naśladowcza: "Robimy porządki" -
Pobaw się z mamusią/tatusiem w robienie porządków - biegaj swobodnie po pokoju. Na hasło rodzica np. odkurzam, wycieram kurze, myję okna, zbieram zabawki itp..., naśladuj dane czynności.
Zadanie dodatkowe: a może posprzątasz naprawdę? Jest coś co potrafisz zrobić samodzielnie?
5. Zabawy muzyczne – wymyśl swój własny taniec! Do piosenki o sprzątaniu! https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w
6. Praca plastyczno-techniczna: Potrzebne będą: kartka papieru lub biała bibuła; patyk do szaszłyków; klej i nożyczki.
Wykonanie:
a) Podłużny kawałek kartki o szerokości kilku centymetrów tniemy w sposób pokazany na zdjęciu (nie docinając kartki do końca):
b) Następnie owijamy ją wokół patyka i wiążemy nitką (można także przykleić kartkę klejem).
Karty pracy---> w pliku "porządki" w załączniku poniżej.
Powiedz jak dzieci pomagają swoim mamom https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=52
PONIEDZIAŁEK
Dzień dobry w poniedziałek! ;)
W tym tygodniu zaczynamy przygotowania do Świąt.
Na dobry początek dnia warto poruszać się „Zabawy z pisankami":
Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: trzy papierowe jajka w różnych kolorach, urządzenie do odtwarzania muzyki, kartka papieru, nożyczki, mazaki lub kredki.
1. Zabawa ruchowa „Kolorowe jajka”
Rodzic ma trzy papierowe jajka w różnych kolorach np. czerwone, zielone i żółte
Gdy rodzic pokazuje: - czerwone jajko: dziecko chodzi na palcach - zielone jajko: dziecko chodzi na piętach - żółte jajko: dziecko podskakuje obunóż
2. Zabawa ruchowa „Jajko i kurczak"
Dziecko porusza się swobodnie po dywanie. Na sygnał rodzica reaguje przyjmując określoną postawę ciałą np.: jajko - kładzie się na podłodze, zwija ciało w kulkę i turla się z boku na bok; kurczak - układa ramiona w skrzydełka i porusza się po dywamie drobnymi kroczkami.
3. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Wielkanoc.
– Kurko, proszę, znieś jajeczka,
śnieżnobiałe lub brązowe,
ja z nich zrobię na Wielkanoc
cud-pisanki kolorowe.
Do koszyczka je powkładam,
z chlebkiem, babką lukrowaną,
potem pójdę je poświęcić
z bratem, siostrą, tatą, mamą.
Przy śniadaniu wielkanocnym
podzielimy się święconką
i buziaka dam mamusi,
zajączkowi i kurczątkom.
„Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,
tatę wodą popryskamy,
mama będzie zmokłą kurką,
bo to poniedziałek lany!
• Rozmowa na temat wiersza.
− Z czego robi się pisanki?
− Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?
− Co robimy w lany poniedziałek?
4. Rozmowa na temat stołu wielkanocnego – praca z obrazkiem.
Powiedz co znajduje się na stole?
Czy u Was w domu robi się podobne potrawy?
5. Sianie rzeżuchy – zabawy badawcze.
W Przedszkolu udało nam się wysiać małą rzeżuchę. Teraz czas na sianie dla całej rodzinki!
Można to zrobić w skorupkach po jajkach! Zobacz:
http://bystredziecko.pl/rzezucha-w-skorupce-jajka-plastyka/
6. Kalendarz obserwacji wzrostu roślin.
Razem z rodzicem możesz stworzyć kalendarz, w którym będziecie zaznaczać co się działo z rzeżuchą każdego dnia, a gdy spotkamy się w przedszkolu porównamy wysiewy wszystkich.
7. Wiosna za oknem, więc trochę ruchu nam się przyda!
8. Zadanie dodatkowe dla Smerfów:
Przypomnijcie sobie kilka asan, które uczymy się od września. Pokażcie je rodzicom i poćwiczcie je razem z nimi ;) Pamiętajcie o prawidłowym oddychaniu i ćwiczeniach na boso! Kto ma ochotę może podzielić się z nami zdjęciami ;)
Poniżej w załącznikach materiały dodatkowe dla chętnych w klimacie wielkanocnym.
Udanej zabawy i do widzenia jutro :)