TYDZIEŃ 29.03. - 02.04.2021r.

"Przygotowania do Świąt Wielkanocnych"

PIĄTEK

1. Dzień dobry! Na dobry początek dnia Joga dla dzieci – spróbujcie!

2. Dziś zaświećmy na Niebiesko! Ubierzcie się cali na niebiesko i wyślijcie nam wspólne zdjęcia.

A to dlatego, że obchodzimy dziś Światowy Dzień Świadomości Autyzmu.

Zobaczcie, dlaczego to takie ważne:

3. Potrawy wielkanocne – słuchanie opowiadania Barbary Szelągowskiej Wielkanocne pyszności.

W przedszkolu na każdym kroku widać było zbliżającą się Wielkanoc. W wazonach stały bazie, a obok – koszyczki z jajkami. Wszystkie zawieszone dekoracje też przypominały o świętach. Słońce każdego kolejnego dnia coraz mocniej świeciło. Ada, podobnie jak inne dzieci z jej grupy, nie mogła doczekać się świąt. Pani opowiadała o tradycjach wielkanocnych.

– A może zrobimy sobie mazurka? I jeszcze babkę i szynkę. Nie może też zabraknąć chleba i jajek!

– Ale jak my to wszystko sami zrobimy? – dopytywał Kamil. – To naprawdę dużo pracy. Widziałem, jak babcia piekła ciasto.

Pani tajemniczo uśmiechnęła się do dzieci.

– Tak naprawdę zrobimy dziś te wszystkie smakołyki, ale one nie będą nadawały się do jedzenia.

Wykonamy je z masy solnej, potem wypieczemy i pomalujemy. A na koniec urządzimy kącik wielkanocny.

– Ale fajny pomysł – zawołał Kamil.

Ada zrobiła wielką babę wielkanocną, a Kamil – szyneczkę. Inne dzieci też starały się jak mogły. Po pomalowaniu i ułożeniu na stoliczku wszystkie „smakołyki” wyglądały jak prawdziwe, zwłaszcza baba z lukrem. Po podwieczorku do sali średniaków przyszły w odwiedziny starszaki.

– Ale macie tu pyszniutkie pyszności! – oblizując się, zawołał Maciek i wyciągnął rękę po babę. W ostatniej chwili przed zjedzeniem powstrzymał go Olek.

– Dlaczego nie mogę się poczęstować? Trzeba jeść szybko, póki świeże. Potem już nie będą takie dobre.

– Maciek, przyjrzyj się uważniej tym smakołykom. Przecież one są z masy solnej. Jeszcze mógłbyś sobie przez nie połamać zęby. Najlepiej poczekaj na prawdziwy wielkanocny stół i prawdziwe pyszności.

Maciek przytaknął głową, ale i tak ukradkiem – kiedy nikt nie patrzył – powąchał babkę. Skrzywił się, zawiedziony, i rad nierad postanowił jednak poczekać na święta.

Rozmowa na podstawie opowiadania.

Zadajemy pytania:

− Z czego dzieci wykonały pyszności do koszyka wielkanocnego?

− Dlaczego Olek powstrzymał Maćka przed skosztowaniem babki z kącika wielkanocnego?

− O jakich tradycjach wielkanocnych była mowa w opowiadaniu?

− Jakie smakołyki z wielkanocnego stołu lubicie najbardziej?

4. "Układamy rytmy" – układanie rytmów z przyborów kuchennych

Brak opisu.                                    Brak opisu.     


   Brak opisu.                                  Brak opisu.   

5. Babka piaskowa - zabawa kulinarna. W dniu dzisiejszym proponujemy upieczenie świątecznej babki, poproś o pomoc mamę/tatę. Pamiętaj o bezpieczeństwie w kuchni. Przypomnij sobie o czym rozmawialiśmy w przedszkolu - kuchni znajduje się wiele urządzeń, których dzieci nie mogą obsługiwać same. Rodzice przypomną Wam o ty jak bezpiecznie należy zachowywać się w kuchni.

Aby ciasto się udało należy postępować zgodnie z przepisem, w którym podane są produkty i czynności jakie należy wykonać. Postępuj krok po kroku a babka na pewno się uda!

Wspólnie z mamą/tatą przygotujcie formę do pieczenia babki, wysmaruj ją dokładnie masłem i posyp w środku mąką. Przygotuj: 4 jajka, 1 szklankę cukru, 1 szklankę mąki pszennej, ½ szklanki mąki ziemniaczanej,1 łyżeczka proszku do pieczenia, ½ kostki masła(10 dkg), masło trzeba rozpuścić i ostudzić. Przystąp teraz do pracy, poproś rodziców o pomoc, będą czynności, których ty nie będziesz w stanie wykonać, są po prostu niebezpieczne. Oddziel proszę białka od żółtek i ubij je na puszystą pianę. Następnie dodaj żółtka i cukier i ubijaj aż powstaną bąbelki. Teraz wsyp do ubitych jajek mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i wszystko wymieszaj. Do tak przygotowanej masy dodaj rozpuszczone i wystudzone masło i jeszcze przez chwilę mieszaj. Tak przygotowaną masę wlej do przygotowanej formy, poproś mamę/tatę aby wstawili ją do rozgrzanego do 180 stopni piekarnika, będzie się piekła 45 – 50 min. Kiedy babka będzie się piekła, pomóż rodzicom posprzątać miejsce pracy. Tak będzie wyglądała twoja babka Wielkanocna.

Brak opisu.

6. Podczas czekania na babkę możecie porobić kilka zabaw ruchowych.

Zabawa ruchowa z elementem skoku i podskoku – Kurczęta.

Dziecko jest kurczątkiem . Skacze po dywanie obunóż , cichutko wypowiadając sylabę: pi, pi, pi. Na hasło rodzica .: Lis się skrada, kurczątko jak najszybciej ustawia się pod ścianami. Na kolejne hasło: Lis wrócił do lasu, kurczątko kontynuuje skakanie.

Babka wielkanocna – zabawa ruchowa( potrzebujemy garnka, łyżki, może nawet instrumentu) Dziecko porusza się w wystukiwanym rytmie. W trakcie przerwy w zabawie dziecko siada na dywanie w siadzie tureckim i naśladuje ugniatanie babki drożdżowej.

7.Baranek Wielkanocny”

Materiały i przybory:

pojemnik po jogurcie np. „Fantasia”

waciki kosmetyczne lub wata

klej, np. Magic

czarny marker

nożyczki

ścinki czerwonego papieru lub filcu

1. Pojemniczek po jogurcie ostrożnie myjemy, by nie rozłamać opakowania na pół. Można zostawić resztki po naklejce- wtedy łatwiej będzie przykleić watę.

2. Na mniejszej części pojemnika rysujemy markerem oczy [można też przykleić ruchome oczka lub wycinki z dziurkacza] oraz nosek.

Brak opisu.

3. Z czerwonego papieru lub filcu wycinamy i przyklejamy barankowi uśmiech.

Brak opisu.

4. Większą część pojemnika smarujemy dookoła klejem i mocujemy na nim watę. Jeśli mamy waciki kosmetyczne to możemy je przeciąć na pół- idealnie będą pasowały.

Brak opisu.

5. Górną krawędź pojemniczka również oklejamy watą.

Brak opisu.

6. Tak oto wygląda wielkanocny baranek z recyklingu:)

 Brak opisu.                         

Dla chętnych:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=31

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=32

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oia-aplus-kp-2/mobile/index.html#p=35

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych,

pragniemy złożyć życzenia.

Święta to wspaniały czas, bo się zdarza tylko raz.

Dlatego życzymy Wam, aby minęły w radości i zdrowiu,

w gronie najbliższych nam osób.

Życzymy smacznego jajka i mokrego śmigusa – dyngusa.

CZWARTEK

Witajcie Rodzice i Dzieci w Wielki Czwartek! Dzisiaj będzie dużo badawczej zabawy i eksperymentowania ;) Zaczynamy jak zwykle od rozruszania się:

1. Zagadka dotykowa - o czym będzie dzisiaj mowa? Dziecko dotyka jajka schowanego w worku i zgaduje co to jest ?

2. Gra zręcznościowa – spacer dziecka i rodzica po pokoju z pisanką/jajkiem umiejscowionym na stołowej łyżce.

Dla starszych dzieci rodzice mogą zastosować utrudnienia w postaci toru przeszkód lub polecenie zrobienia przysiady, obrotu itd.

3. „Kury znoszą jajka” – zabawa ruchowa

Rodzic wyznacza sznurkiem lub tasiemką start i metę. Za linią mety ustawia niski kosz lub inny pojemnik. Dziecko ustawia się na linii startu i wkłada piłeczkę między uda. Zadaniem dziecka jest przejście od linii startu do mety z piłeczką między nogami, tak aby nie wypadła. Po przekroczeniu mety dziecko wkłada piłeczkę do kosza.

4. „Turlam jajeczko” – zabawa ruchowa z piłkami

Rodzic układa z klocków uliczkę o szerokości małego kroku, a długości około pięciu kroków dziecka. Zadaniem dziecka jest przetoczenie „jajeczka” (piłki) po wąskim stole (uliczce) i włożenie go do dużego kosza. Jeśli komuś „jajko” wypadnie z toru i stłucze się, dziecko musi zacząć turlanie od nowa.

5. Obejrzenie filmu edukacyjnego zawierającego informację o tym, jak z jajka powstaje pisklę/kura/kogut. Rozmowa na temat treści obejrzanego nagrania.

Dzieci młodsze: "Bajka o jajkach"

Dzieci starsze: "Jak z jajka powstaje kura" 

6. Zabawy badawcze z jajkiem. Spróbujcie wykonać jakieś doświadczenie w domu.

https://www.mamawdomu.pl/2016/03/eksperymenty-z-jajem-czyli-7-pomyslow-na-doswiadczenia-z-dziecmi.html?fbclid=IwAR0bNTXdLHUHu9k8XBzw5Rkrs-aLBFoYwHtTudECAdGJj87QSOwzFQuhmP8

Brak opisu.

7. Zabawa muzyczna w konwencji „Kraina Muzyki” - przygotujcie kurczaczki, zróbcie je sami lub po prostu weźcie coś żółtego, jak Pani Karolina ;)

Dla Smerfów: https://www.youtube.com/watch?v=FtfzfLHUik8 przypomnijcie sobie jakie mamy tempa w utworach, zastnanówcie się jakie tempo ma nasz utwór, z poprzedniego zadania.

8. Pasta jajeczna – jak już obadaliście te wszystkie jajka, czas coś przekąsić! Spróbujcie zrobić dla rodziców kanapki na kolację z pastą jajeczną.

Brak opisu.

Dla chętnych karty pracy z ćwiczeniami percepcji wzrokowej i grafomotoryczne o tematyce wielkanocnej --> 'znajdź 5 rożnic'; 'pisanki- rytmy' oraz interaktywne wielkanocne kodowanie online: https://kodowanienadywanie.blogspot.com/2021/03/pisankowe-aktywnosciw-genially-i-w.html?fbclid=IwAR3O3vzRgSaDn9khbdxMXrCSQ6RIDob9rTuKd4NIvwFzmm2IhL6XOsg2oOA

https://kodowanienadywanie.blogspot.com/2021/03/wielkanocne-zadania-w-geniallyczyli.html?fbclid=IwAR3-EbmwZO3qUO-ElQC6t-xTchBesdKhDMIl7EfCeITIU-ZTW_VpuLO8_wA

ŚRODA

Dzień dobry, na dobry początek dnia proponujemy pośpiewać i poruszać się :)

  1. Śpiewanka-pokazywanka "Kurka" Kurka -https://www.youtube.com/watch?v=RM4TuFvxfQA

Zabawa rytmiczna „Kurka”

Zabawa rytmiczna w parze – jedna osoba jest kurką, a druga – właścicielem domku.

Obrazujemy tekst w następujący sposób:

- Puk, puk, puk, puk, puk, puk. naśladujemy pukanie - Kto tam? Kto tam? robimy z dłoni „daszek” nad oczami, patrzymy przed siebie

- Puk, puk, puk, puk, puk, puk. powtarzamy poprzednią czynność - Kto tam? Kto tam? powtarzamy poprzednią czynność

- To ja, kurka mała, wskazujemy dłońmi na siebie, następnie z ramion tworzymy skrzydełka wejść bym bardzo chciała. ruszamy rękami jak przy energicznym chodzeniu

- Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy, klaszczemy rytmicznie: 1, 2, 3 1, 2, 3 już otwieram kurce drzwi. naśladujemy gest otwierania drzwi

Raz, dwa, trzy, raz, dwa, trzy, powtarzamy ostatnie czynności już otwieram kurce drzwi.

2. Obejrzyj filmik edukacyjny i spróbuj opowiedzieć swoimi słowami na pytanie: "czym jest tradycja"?

3. A teraz będziesz naśladować głosy i ruchy zwierząt, które pokazuje mamusia/tatuś, wyjmując je z koszyczka:

1. kurczątko: pi, pi, pi – porusz rękami jak skrzydełkami,

2. baranek: bee, bee, bee – chodź na czworakach

3. kogucik: kukuryku – uderza jo uda dłońmi prostych rąk

Wersja dla starszych dzieci: naśladuj odgłosy i sam wymyślaj sposób w jaki możesz zobrazować ruchowo zwierzątko.

4. Mamusia/tatuś narysuje na kartce jajko i wpisze w nie losowo cyferki. Rzuć kostką, odszukaj i zaznacz cyfrę, którą pokazuje wyrzucona liczba kostek.

Dzieci młodsze: Mamusia/tatuś narysuje na kartce jajko i odrysuje na nim ścianki kostki. Porównaj z kostką i znajdź ścianki z odpowiednią liczbą oczek potem na rysunku jajka.

5. Rozwiązywanie zagadek wielkanocnych: 

    • Zgodnie z wielkanocnym zwyczajem

    słodkie upominki każdemu rozdaje. /zajączek wielkanocny/

    • W ten świąteczny dzień

    każdy z nas się śmieje.

    A woda nie z nieba,

    lecz z wiader się leje. /lany poniedziałek/

    • Choć już Święta blisko

      wiatr na dworze dmucha.

      Na talerzu, w domu

      kiełkuje /rzeżucha/

    • Zagląda ciekawie

    przez okienko – słonko.

    Bo też chce zobaczyć koszyk ze /święconką/

    • W wielkanocnym koszyczku

    leżeć będą sobie.

    Zanim je tam włożę,

    ślicznie je ozdobię./pisanki/

    • Tyle w koszyczku

    leży pisanek!

    A pośród nich

    słodki.../baranek/

      • Na wielkanocnym stole

        to ona króluje.

        Polana słodkim lukrem

        i gościom smakuje /baba wielkanocna/

      • Przylatują z daleka bociany.

        Zakwitają w lesie sasanki.

        Marzanna umknęła do morza,

        Od tej pory cieplejsze są ranki./wiosna/

      • Mleczka nie chcą pić.

        Nigdy nie biegają.

        Choć mają futerka,

        ogonków - nie mają.

        Oj dziwne to kotki!

        Wolą stać w wazonie,

        niż wziąć się za psotki./bazie/

      6. Ćwiczenia matematyczne z kartami pracy ponieżej w załącznikach ---> ptasie gniazda 1 i ptasie gniazda 2.
      Ptasie gniazda
       – zajęcia matematyczne – rodzic prosi dziecko, aby na pokolorowanej karcie pracy, na której znajduje się gniazdo:

      1. Włóż do gniazda dwa jajka i dwa pisklaki i policz, ile elementów znajduje się w gnieździe.

      2. Włóż do gniazda tyle pisklaków, ile masz lat.

      3. Włóż do gniazda tyle pisklaków, ile masz rodzeństwa.

      4. Włóż do gniazda 5 jajek, następnie wyjmij dwa jajka. Ile jajek zostało w gnieździe?

      Świetnie poradziłyście sobie z liczeniem, gratulacje! 

      WTOREK

      1. Na dobry początek dnia! Ćwiczenia gimnastyczne – https://wordwall.net/pl/resource/1069314/gimnastyka-przedszkolaka
      2.  Posłuchaj wiersza "Każdy po sobie sprząta" i odpowiedz na pytania.

      W naszym domku, w czterech kątach,

      Każdy sam po sobie sprząta.

      Pierwszy kącik jest Elżbietki,

      Która właśnie sprząta kredki.

      Drugi kącik jest Agatki:

      Chowa szmatki do szufladki.

      Trzeci kącik jest Rozalki,

      Która sprząta pokój lalki.

      W czwartym kącie, w kącie Janki,

      Ktoś wycinał wycinanki.

      Na podłodze, koło szafki,

      Ktoś rozrzucił jakieś skrawki,

      Ktoś zostawił klej otwarty

      W zaśmieconym kącie czwartym...

      Kto tu sprzątnie, moje dzieci?

      Oczywiście, ten, kto śmiecił!

      • Jakie były imiona dziewczynek z wierszyka?
      • Co znajdowało się w kącikach domu?
      • Czy potrafisz posprzatać po sobie Twoje miejsce do zabawy?

      3. Czy dzieci również mają obowiązki? A co to są obowiązki? Zapraszamy do wysłuchania opowiadania z cyklu ABC Ekonomii, rozdział VI "Obowiązki domowe - co to takiego?": 

      Podsumowując, zapytaj dziecko: 

      • Co to są obowiązki domowe?
      • Jakie są jego obowiązki w domu?
      • Czy obowiązki domowe to też praca?
      • Jak jeszcze może pomagać w domu? Czy ma jakieś propozycje?
      • Które z obowiązków domowych lubi i dlaczego, a które nie?

       Oraz stwórz z rodzicami listę Twoich obowiązków. Zaplanuj, które z nich możesz wykonać przed świętami.

      4. Zabawa ruchowo-naśladowcza: "Robimy porządki" -

      Pobaw się z mamusią/tatusiem w robienie porządków - biegaj swobodnie po pokoju. Na hasło rodzica np. odkurzam, wycieram kurze, myję okna, zbieram zabawki itp..., naśladuj dane czynności.

      Zadanie dodatkowe: a może posprzątasz naprawdę? Jest coś co potrafisz zrobić samodzielnie?

      5. Zabawy muzyczne – wymyśl swój własny taniec! Do piosenki o sprzątaniu! https://www.youtube.com/watch?v=imoS6Wkr04w

      6. Praca plastyczno-techniczna: Potrzebne będą: kartka papieru lub biała bibuła; patyk do szaszłyków; klej i nożyczki.

      Wykonanie: 

      a) Podłużny kawałek kartki o szerokości kilku centymetrów tniemy w sposób pokazany na zdjęciu (nie docinając kartki do końca):

      Brak opisu.

      b) Następnie owijamy ją wokół patyka i wiążemy nitką (można także przykleić kartkę klejem).

      Brak opisu.

      Karty pracy---> w pliku "porządki" w załączniku poniżej.

      Powiedz jak dzieci pomagają swoim mamom  https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-kp-4/mobile/index.html#p=52

      PONIEDZIAŁEK

      Dzień dobry w poniedziałek! ;)

      W tym tygodniu zaczynamy przygotowania do Świąt.

      Na dobry początek dnia warto poruszać się Zabawy z pisankami":

      Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: trzy papierowe jajka w różnych kolorach, urządzenie do odtwarzania muzyki, kartka papieru, nożyczki, mazaki lub kredki.

      1. Zabawa ruchowa „Kolorowe jajka”

      Rodzic ma trzy papierowe jajka w różnych kolorach np. czerwone, zielone i żółte

      Gdy rodzic pokazuje: - czerwone jajko: dziecko chodzi na palcach - zielone jajko: dziecko chodzi na piętach - żółte jajko: dziecko podskakuje obunóż

      2. Zabawa ruchowa „Jajko i kurczak"

      Dziecko porusza się swobodnie po dywanie. Na sygnał rodzica reaguje przyjmując określoną postawę ciałą np.: jajko - kładzie się na podłodze, zwija ciało w kulkę i turla się z boku na bok; kurczak - układa ramiona w skrzydełka i porusza się po dywamie drobnymi kroczkami.

      3. Słuchanie wiersza Agaty Widzowskiej Wielkanoc.

      – Kurko, proszę, znieś jajeczka,

      śnieżnobiałe lub brązowe,

      ja z nich zrobię na Wielkanoc

      cud-pisanki kolorowe.

      Do koszyczka je powkładam,

      z chlebkiem, babką lukrowaną,

      potem pójdę je poświęcić

      z bratem, siostrą, tatą, mamą.

      Przy śniadaniu wielkanocnym

      podzielimy się święconką

      i buziaka dam mamusi,

      zajączkowi i kurczątkom.

      „Śmigus-dyngus!” – ktoś zawoła,

      tatę wodą popryskamy,

      mama będzie zmokłą kurką,

      bo to poniedziałek lany!

      • Rozmowa na temat wiersza.

      − Z czego robi się pisanki?

      − Co wkładamy do koszyczka wielkanocnego?

      − Co robimy w lany poniedziałek?

      4. Rozmowa na temat stołu wielkanocnego – praca z obrazkiem.

      Brak opisu.

      Powiedz co znajduje się na stole?

      Czy u Was w domu robi się podobne potrawy?

      5. Sianie rzeżuchy – zabawy badawcze.

      W Przedszkolu udało nam się wysiać małą rzeżuchę. Teraz czas na sianie dla całej rodzinki!

      Można to zrobić w skorupkach po jajkach! Zobacz:

      http://bystredziecko.pl/rzezucha-w-skorupce-jajka-plastyka/

      6. Kalendarz obserwacji wzrostu roślin.

      Razem z rodzicem możesz stworzyć kalendarz, w którym będziecie zaznaczać co się działo z rzeżuchą każdego dnia, a gdy spotkamy się w przedszkolu porównamy wysiewy wszystkich.

      7. Wiosna za oknem, więc trochę ruchu nam się przyda!

      8. Zadanie dodatkowe dla Smerfów:

      Przypomnijcie sobie kilka asan, które uczymy się od września. Pokażcie je rodzicom i poćwiczcie je razem z nimi ;) Pamiętajcie o prawidłowym oddychaniu i ćwiczeniach na boso! Kto ma ochotę może podzielić się z nami zdjęciami ;)

      Poniżej w załącznikach materiały dodatkowe dla chętnych w klimacie wielkanocnym.

      Udanej zabawy i do widzenia jutro :)