TYDZIEŃ 6.04 - 9.04.2021 r. 

"Wiosna dookoła"

PIĄTEK

Drogie przedszkolaki, czy słyszałyście już wesoły śpiew ptaków budząc się rano? A może udaje się Wam dostrzec ptaki zbierające różne materiały do budowania gniazda?

1.  Gimnastyka wiosenna. Rytmiczna rozgrzewka w podskokach. Czy potrafisz prawidłowo wykonać wszystkie ćwiczenia?

Gimnastyka do wierszyka:

Prawa noga –wypad wprzód

unosi w górę wyprostowaną prawą nogę, a następnie wyciągniętą odstawia na podłogę

I rękoma zawiąż but

skłon do wyciągniętej nogi, naśladuje wiązanie buta

Powrót -przysiad

wraca do pozycji zasadniczej i robi przysiad z rękoma wyciągniętymi wprzód

Dwa podskoki

wykonuje dwa podskoki w miejscu

W miejscu bieg

bieg w miejscu

I skłon głęboki

skłon z sięgnięciem rękoma palców stóp

Wymach rąk w tył , do przodu

wymach rąk w tył i do przodu

Już rannego nie czuć chłodu

powrót do pozycji zasadniczej

Wiecie jaki dzisiaj dzień? No pewnie, piątek, czyli początek weekendu ;) Ale też dzisiaj przypada Międzynarodowy Dzień Jogi dla dzieci, dlatego zachęcamy do praktyk: https://youtu.be/4Tnmr9w_xhA

i do udziału w wydarzeniu: https://fb.me/e/1ik49aqCc

i życzymy zdrowej zabawy! :) 

2. Ćwiczenia oddechowe

Czy macie w domu piórko lub kawałek bibuły?

Jeśli tak to super, jeśli nie niczym się nie martwcie, możecie użyć do ćwiczenia nawet papier(drobny kawałek).

Na czym polega ćwiczenie? Połóż piórko lub papier na wierzchu dłoni. Wciągaj powietrze nosem i wypuszczaj ustami-zmuchnij piórko lub papier tak, aby poleciało jak najdalej.

Spróbuj zrobić tak, aby utrzymać piórko lub papier jak najdłużej w powietrzu

3. Posłuchaj jak czyta mama lub tata.

Opowiadanie A. Widzowskiej „Powrót bociana”:

Olej pojechał na kilka dni do babci i dziadka na wieś. Pogoda była piękna, a w powietrzu czuło się zapach nadchodzącej wiosny. Nadchodził czas powrotu ptaków, które odleciały do ciepłych krajów.

-Widzisz co jest na dachu stodoły u sąsiada?- zapytał dziadek.

-Jakieś gałęzie. Dlaczego są tak wysoko- zapytał chłopiec

-To jest gniazdo bociana.

-Dziadku, tam nikogo nie ma.

-Jego mieszkańcy na pewno są teraz na łące i szukają pożywienia.

-Szkoda, że nie mamy wysokiej drabiny, ja bym tam wszedł- powiedział chłopiec

-Mogłyby się nas wystraszyć i opuścić gniazdo. Nie wolno przeszkadzać ptakom.

-Nie widać ani jednego bociana. Może zostały w Afryce.

-Z pewnością wróciły. Wkrótce z jajek wyklują się małe bocianiątka, a może nawet już się wykluły.

-I one też kiedyś odlecą?

-Tak, kiedy trochę odrosną i nabiorą sił.

-Ja bym tak nie umiał, chociaż już urosłem- stwierdził Olek.

-Ja też nie- odparł ze śmiechem dziadek.

-Brakuje nam skrzydeł. – I dziobów – dodał chłopiec.

Po drodze dziadek opowiadał Olkowi o ptakach, które odlatują przed nastaniem zimy, i wymienił czajki, jerzyki, słowiki, szpaki, skowronki, żurawie, jaskółki i bociany.

-Jerzyki? – zdziwił się chłopiec. – Przecież jeże nie latają!

-Jerzyki to gatunek ptaków. Tylko nazwa jest podobna, choć inaczej się ją zapisuje. Nagle nad ich głowami przeleciał bocian, a potem drugi. Wylądowały prosto w nieździe.

-Miałeś rację, dziadku! – zachwycił się Olek.

-Już są! Skąd wiedziałeś?

-Wczoraj słyszałem ich klekotanie: kle, kle, kle. – Kle, kle, kle!- powtórzył Olek.

Po powrocie do domu babcia poczęstowała ich pyszną szarlotką, a kiedy usłyszała historię o bocianach, od razu znalazła kolorową książkę i przeczytała Olkowi wierszyk:

Kle, kle

Klekotaniem zbudził bociek

Całe gniazdo swoich pociech.

Kle, kle dzwoni w ptasich główkach

Niczym głośna ciężarówka!

-Znowu tatko tak klekoce,

Że zarywa boćkom noce?

Czemu tatuś nasz kochany

Taki dziś rozklekotany?

Bocian skrzydłem dziób zasłania,

Sen miał nie do wytrzymania!

-Ach, obudźcie mnie już, błagam, bo was chciała połknąć żaba!

Odpowiedz proszę na pytania

-Dokąd pojechał Olek?

-Gdzie miał swoje gniazdo bocian?

-W jaki sposób przychodzą na świat małe bociany?

-Po czym dziadek poznał, że przyleciały bociany?

-Jakie ptaki odlatują na zimę do ciepłych krajów i wracają do Polski?

4. Obejrzyj wraz z mamą lub tatą poniższe zdjęcia przedstawiające ptaki (zalecamy wydrukować zdjęcia)

Następnie wskaż zdjęcie ptaka, którego nazwę wymieni rodzic. Przyjrzyj się dokładnie obrazkowi i pokaż na nim części ciała ptaka: głowę, oko, dziób, tułów, skrzydła, ogon, nogi.

Brak opisu.

  • bocian

Brak opisu.

  • jaskółka

Brak opisu.

  • szpak

Brak opisu.

  • słowik

Brak opisu.

  • jerzyk

5. Praca plastyczna do wykonania

Do wykonania naszych pięknych ptaszków wystarczy karta papieru oraz kredki lub mazaki. Rodzic rysuje koło na kartce które dziecko wycina za pomocą nożyczek. Następnie z pomocą rodzica dziecko zagina w połowie nasze wycięte koło. Ozdabiamy dowolnie naszego ptaszka. Na sam koniec dorabiamy dzióbek np. bibułą. Do wykonania ptaszka jak widać możemy użyć wszystkiego co mamy w domu piórka, bibułę, mazaki, kredki, wycinanki, brokat, farby. Im więcej kolorów i technik tym lepiej. :)

Brak opisu.

6. Kolorowanka: 'wiosenny ptaszek' - załączniku

7. Karta pracy: 'powrót ptaków' w załączniku i dla chętnych wiosenne kodowanie w załącznikach.

Pogodnego weekendu ;)

CZWARTEK

Dzień dobry!
Na ten dobry początek dnia zapraszamy Was do zabawy rytmicznej -

i ćwiczeń fitness Ćwicz z Lulisią i Lulitulisiami - trening fitness dla dzieci część 2 - YouTube

1. „Ogrodnik i ogrodniczka”- opis postaci na podstawie ilustracji.

- rozwijanie umiejętności poprawnego pod względem fleksyjnym stosowania rzeczowników

Rodzic prezentuje ilustracje chłopca i dziewczynki. Prosi dz., by nazwały osoby znajdujące się na obrazkach i opowiedziały o wszystkich elementach ich ubioru.

Brak opisu.

Pyt. pomocnicze:

- Pan, który pracuje w ogrodzie to?(ogrodnik)

- Pani, która pracuje w ogrodzie to? (ogrodniczka)

- Spodnie do pracy w ogrodzie nazywają się? (ogrodniczkami)

2. „Co ogrodnik robi w ogrodzie”- praca z obrazkiem

Rozmowa na temat prac, jakie wykonuje ogrodnik.

Brak opisu.

3. Zabawa online - https://wordwall.net/resource/1073542/wiosenne-prace-ogrodowe

4. „Gimnastyka na warzywnej grządce” - zabawa ruchowa – reagowanie na umówiony sygnał przez przyjęcie odpowiedniej postawy ciała. Na początku ustalamy z dzieckiem, aby układem swojego ciała spróbowało pokazać kształt marchewki, pora i pietruszki (pozycja na baczność z rękami do góry), a także kształt sałaty, pomidora, selera, czy buraczków (sylwetka zwinięta w kulkę). Następnie włączamy załączoną piosenkę [ https://www.youtube.com/watch?v=38QNVaK7a-s&ab_channel=NutkoSfera ], a zadaniem dzieci po usłyszeniu nazwy poszczególnych warzyw jest przyjęcie odpowiedniej postawy ciała.

5. Spróbujcie zagrać na domowych instrumentach! Odpoczynek od pracy w ogrodzie się przyda! https://www.youtube.com/watch?v=8TGrwgV6yi0 – Kraina Muzyki

6. Czas na zagadki! Posłuchaj uważnie! Zagadkowy warzywniak

  • Gdy ją obieramy,

łezki wyciskamy (cebula).

  • Zielone liście, biały kwiat.

Kto mnie jadł, na pewno zgadł (kalafior).

  • Okrągła, pękata, rumiana jak słońce.

W środku chowa pestki, jak grosze w skarbonce (dynia).

  • Dobra gotowana, dobra i surowa.

Choć nie pomarańcza, a pomarańczowa (marchewka).

  • Latem w ogrodzie wyrósł zielony.

A zimą w beczce, leży ukiszony (ogórek).

  • Jest czerwony z każdej strony,

a barszcz z niego też czerwony.

Ma gruby brzuszek i ogonek mały.

Będzie z niego barszczyk doskonały (burak).

7. Pora na coś specjalnego!

Przed kolacją zaproponuj rodzicom wspólne wykonanie zdrowych, wiosennych kanapek. Przygotuj dostępne produkty i ułóż własną kompozycję na kanapce. Zostań prawdziwym kucharzem!

Dla chętnych do pobrania karty pracy.

Brawa dla wszystkich wtrwałych i zdolnych przedszkolaków! 

ŚRODA 

1. ,,Cebuluś’’ – prezentacja opowiadania A. Bober – zapoznanie z warunkami niezbędnymi do wzrostu i życia roślin

W pewnym ogródku mieszkała malutka cebulka, która kochała swój domek i nie chciała go opuszczać. Cebuluś, bo tak miała na imię cebulka, był cichy i bardzo nieśmiały. Bał się wszystkiego co nowe i nieznane, dlatego nigdy nie wychodził ze swojego domku. Wraz z nim, podziemne pokoje zamieszkiwał pająk Piotr i gąsienica Gabrysia. Przyjaciele całe dnie spędzali w podziemnych korytarzach, grając w domino i zajadając swoje ulubione przekąski. Przyjaciele bawili się ze sobą tak długo, póki nie ogarnął ich sen. Wtedy Cebuluś, Piotr i Gabrysia mówili sobie „dobranoc” i zasypiali w swoich wygodnych łóżeczkach. Gdy wzeszło słonko, Cebuluś obudził się zaskoczony, bo przed jego oczyma tańczył złoty balon. – Dzień dobry- powiedział pająk Piotr – Zrobiłem tego balona, by móc poszybować nim wysoko do nieba. Świat jest taki duży, najwyższa pora abym dorósł, wyszedł z naszego podziemia i poznał jego piękno. – Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na swoim balonie. Ja jednak zostanę w moim domku, który dobrze znam i kocham. Nie czekając ani chwili, pająk Piotr poszybował wysoko ponad ziemię. A Cebuluś zmartwiony, został w swoim pokoju i czekał na przybycie Gabrysi. Gdy wieczorem Gabrysia pojawiła się w podziemnym korytarzu, Cebuluś od razu zaprosił ją do gry w szachy, by nie myśleć o utraconym przyjacielu. Po godzinach wspaniałej zabawy, Cebuluś i Gabrysia poszli spać…tym razem tylko w dwójkę, bez Piotra. W środku nocy, Cebulusia obudził jasny blask księżyca, który wkradł się do pokoju przez okienko w ziemi. Z przerażeniem Cebuluś zauważył, że z sufitu zwisa błyszczący kokon. Po chwili kokon zaczął pękać z z jego wnętrza wyszedł cudowny, niebieski motylek. To była Gabrysia, która z gąsienicy przemieniła się w motyla.

Świat jest taki duży, najwyższa pora abym dorosła, wyszła z naszego podziemia i poznała jego piękno – powiedziała Gabrysia unosząc się ponad trawą, przykrywającą dach Cebulkowego domku. – Dobrze, jeśli musisz to szybuj, leć, fruń na niebieskich skrzydłach. Ja jednak zostanę w moim domku, który dobrze znam i kocham. Kiedy Gabrysia pofrunęła, wysoko ponad chmurami, Cebuluś został w swoim domku sam. Gdy nastał ranek, cebulka chciała się pobawić, tak jak to wcześniej robiła z przyjaciółmi, ale zabawa w pojedynkę nie była taka fajna. Przypomniał sobie wspólnie spędzone chwile i zatęsknił za Piotrem i Gabrysią. – Świat jest taki duży- pomyślał Cebuluś- najwyższa pora abym i ja dorósł, wyszedł z tego podziemia i poznał jego piękno. Nie czekając ani chwili, cebulka chwyciła kubek, napełniła go wodą i zaczęła ochoczo pić. Kubek za kubkiem, szklanka za szklanką, Cebuluś nawadniał swoje ciało. Gdy promyki słońca dostały się do pokoju i zaczęły ogrzewać Cebulusia, ten poczuł, że zaczyna rosnąć. Korzenie złapały się kurczowo podłogi domku, a główka wystrzeliła ponad jego dach. Z łodygi zaczęły wyrastać zielone liście, a ponad nimi pojawił się fioletowy kwiat. I tak oto Cebuluś wyrósł na pięknego krokusa. Na powitanie Cebulusiowi Krokusowi, przybili jego dawni przyjaciele, pająk Piotr i Gabrysia- motyl. – Jesteśmy tacy szczęśliwi, że postanowiłeś wyjść z ukrycia i cieszyć się życiem. Zobacz, jaki świat jest piękny. A ty jesteś teraz jego częścią. Krokus rozejrzał się dookoła i pokiwał fioletową główką. Był z siebie dumny, że zaryzykował i dzięki temu, mógł teraz cieszyć się pełnią życia.

Odpowiedz na pytanie:

  • Czego potrzebują rośliny do życia?

Brak opisu.

Teraz spróbuj wskazać na obrazku, gdzie znajdują się poszczególne elementy budowy kwiatka. Ułóż w kolejności, jak przebiega proces wzrostu kwiatka.

Brak opisu.

2. Zabawy ruchowe i muzyczno-ruchowe.

  • Nasionka” – dziecko przemienia się w nasionko kwiatka i naśladuje ruchem jego wzrost według mówionego przez rodzica tekstu.Zabawę powtarzamy dwukrotnie.

Jesteś teraz małym nasionkiem, które znajduje się w ziemi. Jest Ci ciepło.

Jest tu cicho i ciemno (dziecko leży na dywanie zwinięte w kłębek z zamkniętymi oczami).

Spadł na Ciebie delikatny deszczyk, powoli zaczyna brakować Ci miejsca w skorupce, robi się za ciasno w malutkiej skorupce (dziecko nadal leży na dywanie, powoli prostuje ręce i nogi).Teraz poświeciło na Ciebie słoneczko, jest ciepło i miło, znowu rośniesz i rośniesz(dziecko na początku kuca, następnie powoli wstaje).
Z malutkiego nasionka wyrasta piękny kwiat, które próbuje sięgnąć nieba
(dziecko wstaje, podnosi ręce wysoko do góry, wyciąga się).

  •  „Wiosna budzi się” – zabawa ruchowa – dziecko tańczy swobodnie w rytmie piosenki „W naszym ogródeczku”. Na przerwę w muzyce i hasło:„Słonko!” wspina się na palce, wznosząc ręce do góry i obracając dłońmi; „Deszcz!” kuca, naśladując palcami padanie deszczu; „Kwiatki!” – dowolny radosny taniec. Zabawę powtarzamy tak, by każde hasło pojawiło się trzykrotnie.

3. "Mały ogrodnik"- gra online:  https://www.miniminiplus.pl/rybka-minimini/gry/maly-ogrodnik

4. Zabawy matematyczne

a) Przydadzą się wam kamienie lub guziki różnej wielkości i kształtów. Na spacerze zbierzcie listki, kwiatki, piórka oraz patyki.

Więcej czy mniej? (zabawa kamykami/guzikami)
Pogrupuj kamyczki na dwa zbiory. W każdym ma być inna liczba kamyków, różnica powinna być wyraźna. Poproś dziecko, by pokazało, w której kupce jest ich więcej. A potem razem spróbujcie je policzyć. Może się uda.

Podłużne czy okrągłe? (zabawa kamykami/guzikami)
Pokaż kamienie o różnych kształtach i nazwij je: „Ten jest okrągły jak piłka, a ten podłużny jak samochód”. Zachęć dziecko, by podzieliło je na dwie kupki – z kamyków okrągłych i podłużnych.

b) Zabawa z liczeniem „Wiosenne kwiaty” – potrzebne będą łyżki /te małe i te duże z kuchennej szuflady

Rodzic układa przed dzieckiem 5 łyżeczek. Mówi dziecku, że to są wiosenne kwiaty.

  • Ile jest wiosennych kwiatów?” (dziecko liczy samo, a następnie liczymy jeszcze raz razem z dzieckiem)
  • Dokładamy jedną łyżeczkę – „Ile teraz jest kwiatów?”
  • Rozkładamy 4 duże łyżki w pewnej odległości od małych łyżek.
  • Wskazujemy na małe łyżki i na duże –„To są kwiaty, i to są kwiaty, czy wyglądają tak samo?”

Które kwiaty są większe?”

Ile jest dużych kwiatów?”

O ile więcej jest małych kwiatów?

  • Dokładamy dwie duże łyżki – „Ile teraz jest dużych kwiatów?”

"A ile jest małych kwiatów?"

Czy małych kwiatów i dużych kwiatów jest tyle samo?"

Dokładamy jedną małą łyżeczkę - "Ile teraz jest małych kwiatów?"

O ile mniej jest dużych kwiatów od małych?”

c) Wytnij z kolorowego kartonu papierowe płaskie kwiaty z różną liczbą płatków: od 1-10

Poukładaj wycięte kwiaty na zielonym materiale może być koc i powiedz dziecku, że jest to droga do zaczarowanej łąki. Aby do niej dojść, należy tak przejść po kwiatach, aby w każdym kolejnym kwiatku, na którym stanie dziecko, liczba płatków była o jeden większa niż w poprzednim. Po wykonaniu zadania poproś dziecko aby pozbierało kwiaty z zaczarowanej łąki i ułożyło w kolejności (z liczbą płatków od 1-10).

WTOREK

Po świętach czas na ruch i aktywność fizyczną. Gotowi do zabawy i nauki?

1. Obejrzyjcie filmik edukacyjny



i spóbujcie odpowiedzieć na pytanie: "Po co nam aktywność fizyczna"? Zaplanuj z rodzicami aktywności na każdy dzień! Może będzie to spacer, a może rower a jeśli pogoda nie dopisze, to ćwiczenia gimnastyczne albo joga w domu?

2. Zabawa muzyczno-ruchowa – koniecznie spróbuj z rodzeństwem i rodzicami!

3. Słuchanie wiersza pt. „Wiosenna łąka” Z. Baryła- rozmowa na temat treści wiersza i poniżej umieszczonych obrazków.

Poproś rodzica o przeczytanie wiersza. Słuchaj uważnie, żeby potem odpowiedzieć na pytania.

Po wysłuchaniu wiersza, patrz na obrazki (poniżej) i spróbuj odpowiedzieć na pytania:

  • – Co to jest łąka?
  • – Jakie kolory może mieć łąka?
  • – Kogo możemy spotkać na łące? itp.

Wiosenna łąka w promieniach słońca

cała zielona jest i kwitnąca.

Pszczoły, motyle nad nią fruwają,

a w trawie świerszcze koncerty grają.

Rosną na łące białe stokrotki,

wierzby nad rzeką pokryły kotki.

Żaby rechoczą, śpiewają ptaki,

do gniazd dla piskląt znoszą robaki.

Żółte kaczeńce na łące kwitną,

niebo ma barwę jasnobłękitną.

Wśród kwiatów pszczoły pilnie pracują,

zbierają nektar, miód produkują.

4. „Na wiosennej łące”- zagadki słowne – spróbuj rozwiązać zagadki.

Dziecko odgaduje zagadki i wskazuje obrazki, które są ich rozwiązaniami.

  • Dźwigam dom na grzbiecie ,mam malutkie rogi

Chodzę bardzo wolno, czasem w poprzek drogi. (ślimak)

  • Mam skrzydełka delikatne tak jak płatki kwiatów.

Lekko się unoszę nad łąką, gdy tylko zaświeci słonko. (motyl)

  • Skacząc po łące szybko uciekam ,gdy dziób bociana ujrzę z daleka. (żaba)

  • Ledwie błyśnie słońce złote, słychać brzęk wesoły.

To dla dzieci robią miodek, pracowite ……………… ( pszczoły)

  • Błyszczą jej kropki w promieniach słonka, lata nad łąką a zwie się ………. (biedronka).

5. Film edukacyjny „Łąka”. Skrzat Borówka i Koniczynka opowiedzą Ci o tym środowisku.

6. „Zaprowadź owady do kwiatów” – ćwiczenie graficzne – pamiętaj o prawidłowym trzymaniu kredki.

Brak opisu.

7. Żaba – praca plastyczna

Materiały: - słoik, - zielona farba - żółty/złoty papier - zielony papier, - biały i czarny papier na oczy

Zaczynamy od pomalowania farbami plakatowymi na zielono wewnętrznej strony słoiczka. Potem w miejscu wieczka doklejamy koronę. Następnie dodajemy usta i oczy, a na końcu mocujemy nogi z zielonego papieru. Pamiętajcie o samodzielnym wycinaniu!! I prawidłowym trzymaniu nożyczek. Teraz jeszcze musimy dodać żabom elementy środowiska, w którym żyją.

Brak opisu.

Dla chętnych wiosenne symetrie w formie offline i w genially, propozycja dla 4 latków w wersji łatwiejszej: https://kodowanienadywanie.blogspot.com/2021/04/wiosenne-zabawy-z-symetriaw-genially-i.html?fbclid=IwAR3E-nCYfMN9CkKNIay7ndSw8N5O3UDM6I_og8E3mpOvEbq5cX1FWZv-SVU

pliki do pobrania z kodowania poniżej  Możecie również korzystać z wirtualnej maty do kodowania pod adresem: https://mata.uczymydzieciprogramowac.pl/pl?fbclid=IwAR2nUQIXk_josy1F46zhqZ-1cigz0vJJwmvpPA-Z_G3uUoWtBnIHlzb0JCQ

Zachęcamy do podzielenia się efektami prac - zdjęcia prac można przesyłać na e - maile wychowawców ;)