PIĄTEK 17.04
1) Wysłuchanie bajki „Lusterko i pieniądze” Michela Piquemala.
Pewnego razu małe dziecko zapytało swego ojca:
– Tato, co to są pieniądze?
Ojciec zastanawiał się przez chwilę, a potem wziął kawałek zwykłego szkła i podniósł go do oczu dziecka, prosząc je:
– Popatrz przez nie!
Dziecko mogło zobaczyć przez szkło i swojego ojca, i ludzi, którzy przechodzili ulicą, i przejeżdżające nią pojazdy.
Potem ojciec wziął srebrną farbę i pokrył nią całą powierzchnię jednej strony szkła, żeby zrobić z niej podlew lusterka.
– Popatrz teraz – poprosił.
Ale w tak utworzonym lustrze dziecko widziało już tylko własną twarz.
– To jest właśnie niebezpieczeństwo, które niesie ze sobą pieniądz – powiedział ojciec. – Prowadzi ono do tego, że widzisz już tylko samego siebie.
Michel Piquemal, Lusterko i pieniądze, [w:] tegoż, Bajki filozoficzne, tłum. Halina Sobieraj, Warszawa 2004, s. 36.
Rozmowa z dzieckiem po przeczytaniu bajki:
Uwaga! Pytania dostosowujemy do wieku dziecka.
Przed czym ojciec chciał przestrzec swoje dziecko?
Jak powinien postępować człowiek, żeby nie dostrzegać tylko samego siebie?
2) Czy wszystko można kupić za pieniądze?
Rozmowa z dzieckiem na temat wartości. Wspólne wykonanie plakatu pt. „To jest cenne dla naszej
rodziny”.
3) „Znajdź sklep” - zabawa porządkowa.
Dzieci śpiewają na dowolną melodię:
„W naszym sklepie jest wesoło,
Dużo różnych rzeczy wkoło
Dziś produkty poznajemy
Wiemy, gdzie je kupujemy”
Po jednokrotnym zaśpiewaniu, rodzic wypowiada nazwę wybranego produktu z koszyka (wykonać go można z papieru, lub użyć Wielkanocnego) i prezentuje go. Zadaniem dzieci jest odszukanie
obrazka prezentującego sklep (młodsze dzieci)https://przedszkolankowo.pl/2017/01/26/sklepy-plansze-napisy/ (nic nie trzeba drukować, wystarczy pokazać na komputerze czy telefonie) lub wypowiedzenie nazwy (starsze dzieci), w którym można kupić dany produkt. Dzieci ponownie powtarzają piosenkę...
Zabawa powtarzana jest kilka razy, na zakończenie dzieci śpiewają:
„Już wszystko kupiliśmy
Zakupy zrobiliśmy,
Nasz sklepik zamykamy
Produkty dobrze znamy.”
4) „Torba na zakupy” – praca techniczno -plastyczna
Wykonanie papierowych toreb na zakupy techniką origami zgodnie z instrukcją https://www.youtube.com/watch?v=8-NWzxHHX-4 (zwrócenie uwagi na aspekt ekologiczny). Ozdabianie toreb z wykorzystaniem wyciętych samodzielnie elementów
z papieru lub innych dostępnych materiałów, wycinanie i doklejanie uszu.
5) „Ważne i ważniejsze” – historyjka, nie tylko, dla młodszych dzieci
Rodzic prezentuje koszyk z zakupami, w którym znajdują się
opakowania po różnych produktach lub ich zdjęcia. Dzieci nazywają wszystkie
produkty, następnie dzielą je na grupy: spożywcze, przemysłowe – kosmetyczne,
odzieżowe, zabawkowe – rozrywkowe.
Opowiadanie historyjki:
Zbliżają się urodziny Jasia i mama postanowiła upiec tort. Ponieważ zabrakło jej
mąki, daje chłopcu pieniądze i prosi, aby poszedł do sklepu i ją kupił. W sklepie
Jaś kupuje sobie czekoladę i wraca do domu bez mąki, na która już nie
wystarczyło mu pieniędzy.
Rozmowa z dziećmi ukazująca konsekwencje nieprzemyślanych zakupów:
- Co mama postanowiła zrobić na urodziny Jasia?
- Dlaczego mama wysłała Jasia do sklepu?
- Co Jasio kupił w sklepie?
- Czy mama upiecze teraz tort dla Jasia, dlaczego?
Rodzic inicjuje rozmowę nt. wartościowania i planowania zakupów:
- Czy wszystkie produkty, które widzicie są tak samo potrzebne i ważne?
- Które z tych produktów są potrzebne, niezbędne do życia? (np.: chleb, woda,
ser, wędlina itp.)
- Bez których produktów można się obyć? Które nie są niezbędne do życia?
- Zastanówcie się: co musimy kupić w pierwszej kolejności? Co możemy kupić?
Co chcielibyśmy kupić, jeśli będziemy mieć wystarczająco dużo pieniędzy?
Przypomnienie, że ilość pieniędzy jest ograniczona, podkreślenie roli planowania
zakupów – rzeczy niezbędne i zbędne.
Nowe zadania w zakładce religia, logopedia oraz angielski i kto jeszcze nie widział w zakładce rytmika :)
CZWARTEK 16.04
1) Zabawy ruchowe:
„Skok do skarbonki”.
Rodzic tworzy „skarbonkę” z szala/apaszki na podłodze. Na hasło rodzica: „Hop do skarbonki!” dziecko wykonuje skok obunóż (monety wpadają do skarbonki).
„Wskocz na monetę”
Na dywanie rodzic rozkłada monety o różnym nominale 1,2,5 zł (np. po 10 szt.) Na przerwę w muzyce dzieci wskakują na podniesioną do góry przez rodzica monetę. Nazywamy nominał głośno.
„Berek złotówkowy” - zabawa dla całej rodzinki
Jedna osoba jest berkiem, pozostałe osoby biegają po pokoju. Jeżeli
berek kogoś złapie– może się ono wykupić podaniem mówiąc, co przedstawia
awers monety o nominale 1 zł. Jeżeli złapany nie potrafi udzielić
poprawnej odpowiedzi – zostaje berkiem. Zabawa trwa dalej.
„Część słowa” - zabawa z piłką
Rodzic rzucając piłkę do wybranej osoby i mówi: „Daję ci piłką i mówię część słowa, a ty powiedz proszę, jaka jest druga połowa? wymienia po 1 sylabie, w dziecko kończy słowa, odrzucając piłkę.
Propozycje wyrazów: zło –(tówka), ban- (ki), bank-(not), ka-(sa), itp.
Jeżeli chcesz poćwiczyć jak prawdziwy sportowiec, w plikach gimnastyka stworzona przez specjalistę od wad postawy.
2) Poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować?
Rodzic zachęca dziecko do wypowiadania się przez odpowiedzi na pytania: Skąd ludzie mają pieniądze? Dlaczego trzeba pracować? Jakie prace wykonują ludzie w celu zarobienia pieniędzy?
Zachęca też dziecko do wypowiedzi, w jaki sposób planuje ono w przyszłości zarabiać pieniądze. Razem wymyślają zabawę tematyczną związaną z wymarzonym zawodem dziecka
3) „Robimy porządek w sklepie” - zabawa matematyczna - klasyfikowanie
towarów ze względu na ich cenę.
Przed dziećmi zgromadzone są zdjęcia różnych produktów (wycięte z gazet, narysowane),
które można poklasyfikować ze względu na cenę (6 różnych zestawów).
Klasyfikowanie następuję w obrębie 1 zestawu.
ZESTAWY do klasyfikacji:
- farby, pizza, telewizor
- jabłko, buty, meble do pokoju
III. długopis, książka, kurtka
- odtwarzacz CD, pralka, dom
- hulajnoga, rower, samochód
- pasta do zębów, klocki, narty
WERSJE ZABAWY:
- I wersja: układanie zdjęć w poszczególnych zestawach: tani, drogi,
droższy, najdroższy (lub odwrotnie)
- Towary można również klasyfikować ze względu na ich przeznaczenie:
spożywcze, sportowe, kosmetyczne itp.
Dyskusja nad pomysłami dzieci, podejmowanie prób wyciągania wniosków:
- każdy pieniądz (moneta, banknot) ma swoją wartość i za różne pieniądze
można kupić różne rzeczy, np.: za 1 zł można kupić lizaka, ale nie można
kupić zestawu obiadowego. (nie wszystko można kupić za 1zł, 2zł
itd… ),
- jedne rzeczy są tańsze, a inne droższe i dlatego potrzeba na nie więcej
pieniędzy,
- pieniądze w czasie zakupów są wydawane i nikt ich nie zwraca, dlatego
się kończą i trzeba je zarabiać.
4) „Po co pracujemy?” - słuchanie opowiadania
https://abc-ekonomii.edu.pl/#przedszkola – opowiadanie nr 4
5) „Kim chciałbym zostać jak dorosnę?” - zabawa dramowa
Rodzic czyta wiersz T. Kubiaka „Kim będę?”:
Kiedy Zosia będzie duża,
już nie będzie leczyć lalek,
a prawdziwa pani doktor
wielkim zajmie się szpitalem.
– A kim będzie Kasia?
– Wiemy! – woła Bolek, woła Lolek.
– Dzisiaj uczy kotka Mruczka,
duża – będzie uczyć w szkole.
A Irenka szmatkę bierze,
tu przyszyje, a tam utnie.
Gdy urośnie… – Już zgadliśmy!
Będzie szyła piękne suknie.
Zaś Martusia, ta malutka,
bierze kredki – mądra głowa!
Dom rysuje. – Też już wiemy!
Będzie domy projektować.
Omówienie wiersza, rodzic może zadać pytania pomocnicze
- Kim będzie Kasia?
- Kim Marta? Itd.
- Kim Ty chcesz zostać?
Dzieci wchodzą w rolę osoby, która wykonuje ich wymarzony zawód. Rodzic jest dziennikarzem, który pyta dlaczego warto być...(kucharzem, malarzem, kierownikiem itd.) Można się przebrać, wykonać rekwizyty i zdrobić zdjęcia!
Dzisiaj również nowe zajęcia w zakładce rewalidacja i rytmika !!
Dodatkowo w "Nauka czytania i pisania" pojawiły się nowe pliki a,b,c- zachęcamy do ćwiczeń :)
ŚRODA 15.04
1) „Gdzie i jak oszczędza się pieniądze?” - słuchanie opowiadania.
https://abc-ekonomii.edu.pl/#przedszkola – przeczytajcie 12 rozdział z książki „ABC Ekonomii”. Dowiecie się jak oszczędza się pieniądze.
2) „Grosz do grosza, a będzie kokosza” – poznanie polskiego przysłowia, które uczy, że każdy pieniądz się liczy.
Rodzic prezentuje dziecku monetę jednogroszową i mówi, że za nią nie możemy nic kupić, jeśli
jednak uzbiera się dużo monet o wartości 1 grosza, wtedy można już zrealizować jakieś swoje marzenie lub przeznaczyć pieniądze na pomoc biednym dzieciom. Dziecko, jeśli potrafi, może przeliczyć monety.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!
3) „Moja skarbonka” - ptaca techniczno-plastyczna
Stórzcie swoją własną skarbonkę, z rzeczy, które odnajdziecie w domu! Poniżej przykłady.
Koniecznie podzielcie się swoimi pracami, zróbcie zdjęcie i wyślijcie je nam!
4) „Monetowy frottage” – dziecko poznaje technikę plastyczną frottage, która polega na odciskaniu faktury dowolnych przedmiotów na powierzchni papieru przez przyłożenie papieru do danej rzeczy i mocne pocieranie go ołówkiem/kredką. Rodzic proponuje dziecku odciskanie faktury monet.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!
5) „Rytmiczne monety” - zabawa muzyczno -ruchowa
Przygotujcie monety – 1 zł, 2 zł, 5 zł lub jego więszke odpowiedniki (np. drukując bądź rysując na kartce). Każdy nominał ma określony ruch lub dźwięk.
1 zł – klaśnij w dłonie
2 zł – podskocz i klaśnij w podłogę
5 zł – skocz dwa razy, krzyknij „ho!”
Układamy sekwencję, którą dziecko ma wykonać, np. 2, 5, 5, 1, 2, 2, 5 itd.
6) Zabawa ze śpiewem: Złotówki krążą w koło ( na melodię „Talarka”) - zabawa dla całej rodzinki
Jak to miło i wesoło
gdy złotówki kręcą w koło,
złoty tu, złoty tam,
oszczędności swoje mam.
Dzieci śpiewając piosenkę podają sobie monetę 1 złoty, u kogo zatrzyma
się moneta wraz z końcem piosenki, to dziecko dokłada ją do swojej sakiewki.
WTOREK 14.04
Dzień Dobry ! W tym tygodniu zapraszamy do udziału w projekcie MISIOWEJ MAMY wszystkie szczegóły znajdują się poniżej! Życzymy dobrej zabawy :)
Przedsiębiorczość w przedszkolu? Ależ oczywiście! Przedsiębiorczy przedszkolak to dziecko
samodzielne w każdej dziedzinie, umiejące podejmować decyzje, kreatywne i zdobywające wiedzę na temat racjonalnego gospodarowania pieniędzmi. W ostatnim już module Mały Miś pomoże dzieciom zdobyć właśnie te umiejętności.
1) „Skrzynia skarbów” – zabawa doskonaląca percepcję dotykową.
Rodzic przygotowuje „skrzynię skarbów” – kartonowe pudełko z otworem. Ukrywa w jego wnętrzu różne przedmioty związane z tematyką zajęć. Zadaniem kolejnych ochotników jest próba ich rozpoznania za pomocą dotyku. Następnie dzieci pokazują przedmiot, który wylosowały, i wspólnie sprawdzają, czy odgadły, czym jest dany przedmiot. Rozmowa z dzieckiem na temat: Co jest dla ciebie cenne/wartościowe?
2) Co wiesz o pieniądzach? – dzieci wcielają się w role specjalistów do spraw pieniędzy. Opowiadają o tym, co wiedzą o pieniądzach. Jeśli nie wypowiadają się spontanicznie, rodzic pomaga im, zadając dodatkowe pytania, np.: Komu są potrzebne pieniądze? W jaki sposób powstają pieniądze? Co możemy kupić za pieniądze? Skąd mamy pieniądze? Z czego są zrobione pieniądze? Czy zawsze istniały pieniądze?
Prosimy o zapisywanie zabawnych wypowiedzi dzieci – utworzymy specjalny post na ten temat.
3) Obejrzenie filmiku edukacyjnego: „Krótka historia pieniądza”.
https://www.youtube.com/watch?v=Y8s3pTobAYo
4) Zaprojektuj banknot.
Rodzic prezentuje dziecku banknoty i monety. Uwaga! Prezentacji dokonuje w rękawiczkach!
Dziecko otrzymuje arkusz papieru w formacie zbliżonym do banknotu. Ma za zadanie zaprojektować swój własny. Rodzic przypomina, że banknoty mają dwie strony. Z jednej strony znajduje się wizerunek osoby, a z drugiej – przedmioty, budowle związane z jej życiem, czasami, w których żyła. Prosi również, aby na każdym banknocie znalazło się jego oznaczenie cyfrowe, czyli wartość. Może to będzie banknot babci, a może pani z przedszkola? Każdy pomysł będzie dobry!
Wyjaśniamy dziecku, że pieniądze w Polsce może emitować jedynie Narodowy Bank Polski. Tworzenie banknotów zleca on Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, a monet – Mennicy Polskiej. Powstają w niej również monety okolicznościowe oraz kolekcjonerskie. Można zaprezentować dziecku filmik edukacyjny „Mennica Polska. Jak się robi pieniądze” https://www.youtube.com/watch?v=FntiUiLncLw.
5) Zabawy matematyczne z monetami.
- Dzieci porównują ciężar poszczególnych monet. Szacują, czy ważą tyle samo, czy różnią się od
siebie – układają na jednej dłoni wybraną monetę, a na drugiej dłoni inną monetę. Opisują swoje
wrażenia.
- Układają monety od największej do najmniejszej i odwrotnie.
- Segregują monety według nominału.
- Układanie rytmów z monet. Rodzic układa rytm, np. moneta 1 gr – 2 gr – 5 gr, a zadaniem dziecka
jest go kontynuować.
Uwaga! Do zabawy używamy zdezynfekowanych monet!
6) Zabawa w sklep.
Rodzice wraz z dziećmi budują sklep z artykułów dostępnych w domu. Do zabawy można użyć
papierowych pieniędzy wykonanych przez dziecko. Rodzic przypomina dziecku o używaniu słów
grzecznościowych: proszę, dziękuję. Konieczcie podzielcie się zdjęciami!!
A dla wszystkich chętnych poniżej do ściągnięcia karty pracy "Zeszyt Unicef"
Pojawiły się również nowe zadania w zakładce religia :)