PIĄTEK 24.04

Witam Kochani dzisiaj mamy piękny wiosenny dzień czas na chwiłę relaksu.

Ćwiczenie relaksacyjne: "Tajemnicza podróż".
Rodzic mówi: Połóżcie się na dywanie i posłuchajcie. Leżycie na białej, puchatej chmurce,która płynie pod błękitnym, rozświetlonym słońcem na niebie.Wasze ciała lekko na niej spoczywają. Leżycie i łagodnie płyniecie razem z białą chmurką. Jest ciepło i przyjemnie.Oddychacie spokojnie.Rozluźniacie się. Płyniecie. Spoglądacie w dół. Widzicie zieloną trawę i piękne kolorowe kwiaty. Na nimi fruwają różnbarwne motyle. Oddychajcie głęboko i spokojnie. Czujecie zapach kwiatów. Przeciągacie się i wolno otwieracie oczy. Jak podoba wam się ta podróż?

Zabawa orientacyjno – porządkowa "Ptaki do gniazd".
Dzieci rozkładają na dywanie obręcze – gniazda.W każdym gnieździe mieszka jeden ptak. Na hasło Ptaki z gniazd, dzieci ptaki fruwają zręcznie omijając gniazda. Na hasło Ptaki do gniazd, dzieci – ptaki powracają do swoich gniazd.
( zamiast obręczy można wykorzystać rozłożoną gazetę)

Zabawa ruchowa medytacyjna " Ziemia jest rozległa" ( według I. Biermann)

Ziemia jest rozległa - dzieci rozkładają ręce na boki,
Ziemia jest okrągła - dzieci układają z rąk przed sobą koło,
Ona mnie żywi i utrzymuje - wyciągają ręce przed siebie, tworząc z dłoni miseczkę,
w zdrowiu

Daje mi wiele
i wszystko chętnie przyjmuje - zaciskają ręce w pięści i przyciągają do siebie,
Dziękuję jej za to tak bardzo - wykonują lekki skłon głową,
jak potrafię
Słońce , - podnoszą ręce nad głową i rozkładają palce,
deszcz, - ruszają palcami, prowadząc je zgóry do dołu,
i wiatr - machają rękami w prawą i lewą stronę,
są przyjaciółmi naszej Ziemi
My siejemy - naśladują sianie,
zbieramy - naśladują zbieranie, np. Owoców,
bierzemy - przyciągają ręce do siebie, przy czym dłonie trzymają skierowane
ku górze,
i dajemy - wyciągają ręce przed siebie,dłonie kierują ku dołowi,

Każdy może dobrze żyć na Ziemi
Jednak pięknie jest na tym świecie
dopiero wtedy, gdy ludzie się - wszyscy biorą się za ręce w kole.
lubią i trzymają ze sobą.

Teraz czas na fajną zabawę, zróbcie wspólnie z bratem,siostrą czy też z rodzicami " Wesołą gąsienicę na liściu".

Zieloną i pomarańczową kartkę zginamy na pół i nacinamy przez całą długość. Wycinamy głowę i czułki,sklejamy i rysujemy oczy, nos i usta. Z technicznej , zielonej kartki wycinamy liść. Nogi gąsienicy lekko zwijamy. Gotową pracę naklejamy na liść w dwóch miejscach ( na głowie i końcu owada) pozwalająć aby wygięła się w fantazyjny kształt. Tak przygotowana gąsienica sprawi wrażenie pełzającego owada po liściu.

Materiały:
– zielona kartka z bloku technicznego
– pomarańczowa i zielona kartka z bloku rysunkowego
– ołówek
– czarny pisak
– nożyczki
– klej
(jeśli takich kolorównie macie, kartki papieru mogą być oczywiście w dowolnym kolorze)

Poniżej macie podpowiedź jak wykonać pracę. Powodzenia!
https://youtu.be/J1i7uiMFdSs

Życzymy fajnej zabawy do zobaczenia wkrótce.

Zadania Misiowej Mamy


Na zakończenie ekologicznego tygodnia porozmawiamy o powietrzu.

Obejrzyjcie filmik nt zanieczyszczenia powietrza (rodzic musi przeczytać tłumaczenie filmiku) https://www.youtube.com/watch?v=sAKyhfxxr7s&feature=emb_logo  Po jego obejrzeniu spróbuj powiedzieć swoimi słowami czego się dowiedziałeś

Powietrze jest niewidoczne, ale może jest sposób, by je zobaczyć? Zanurz z mamusią/tatusiem pustą butelkę w przeźroczystym naczyniu z wodą i obserwuj wydobywające się z butelki bąbelki powietrza

 W lesie powietrze jest wyjątkowo czyste. Jeśli możecie - wybierzcie się do niego! Jeśli nie - pobawcie się z panem Sebastianem Anima Piano Sebastian Dusza https://www.youtube.com/watch?v=EFOgX1wiK3Q 

CZWARTEK 23.04

Dziś czwarty dzień tygodnia czyli czwartek.


Na początek dnia dostarczymy sobie pozytywnej energii .
Czy wszyscy znacie zabawę dziecięcą „Wyszły w pole kurki trzy”? Oczywiście, że tak !
Przypomnijcie sobie melodię, gdyż właśnie ona będzie teraz nam potrzebna.
Na tę melodię śpiewają dziewczynki:
Jesteś mądra i wspaniała, chcesz by wszystko się udało.
Jeśli coś ci pójdzie żle, wcale tym nie przejmuj się!
Ważne, żebyś się starała, wtedy dzielna jesteś cała !
Wersja dla chłopców:
Jesteś mądry i wspaniały, chcesz by wszystko się udało.
Jeśli coś ci pójdzie żle, wcale tym nie przejmuj się!
Ważne, żebyś starał się, wtedy wszystko super jest !


Teraz zabawa ruchowa dla całej rodziny 


„Celne skarpetki”
Potrzebujemy: kilka skarpetek różnej wielkości (każda zwinięta w kulkę), kosz lub inny plastikowy pojemnik (kto nie ma- może wykorzystać duży garnek).
Celem naszej zabawy jest wrzucenie „skarpetkowych kulek” do kosza, garnka… z pewnej odległości. Im starsze dziecko tym większa odległość dziecko- kosz.
Celujemy prawą dłonią, lewą dłonią, oburącz. Liczymy ilość wrzuconych skarpet – to punkty.
Dla dzieci starszych- zabawę można zmodyfikować : rodzic delikatnie przesuwa kosz, a dziecko wrzuca skarpetki do ruchomego celu.
Na koniec - ściągamy własne skarpetki , następnie palcami u stóp łapiemy je i wkładamy do kosza.

Na pewno trochę się zmęczyliście, więc teraz usiądzcie wygodnie z rodzicem , rodzeństwem i posłuchajcie wiersza:


„Gramy w zielone” Władysław Broniewski

Proszę o zielone! Zaklekotał bociek
Do zielonej żabki, co siedziała w błocie.
Ale mądra żabka prędko myk pod wodę;
- Miłe mi bocianie moje życie młode.
Rosły w błocie modre niezapominajki
I boćkowi rzekły: znamy takie bajki!
Chciałbyś żabkę połknąć , lecz się obejdż smakiem.
Żabka gra w zielone z młodym tatarakiem!


a) Po wysłuchaniu wiersza spróbujcie odpowiedzieć na pytania:
- Kto występuje w wierszu ?
- O co prosił bocian żabę?
- Jak żaba wybrnęła z trudnej sytuacji?


b) W wierszu występują słowa, które mogą być dla dzieci niejasne: modre, niezapominajki, tatarak.
Prośba do rodziców o wyjaśnienie znaczenia słów, można też pokazać ilustracje.


c) Zabawa „Gramy w zielone”- w zabawie uczestniczą przynajmniej dwie osoby, które prowadzą dialog:
- Grasz w zielone?
- Gram.
- Masz zielone?
- Mam. ( w tym miejscu osoba odpowiadająca szybko szuka czegoś zielonego w swoim ubiorze lub otoczeniu ). Następuje zmiana – osoba pytająca teraz odpowiada itp. Wygrywa osoba, która jako ostatnia znajdzie coś zielonego.


d) Posłuchajcie uważnie jeszcze raz wiersza i spróbujcie zilustrować jego treść.
Co będzie potrzebne? Kartka- format dowolny, kredki, pisaki, farbki- to czym chcecie wykonać pracę.
Powodzenia . Czekamy na zdjęcia!


4. Teraz pora na nową piosenkę . Dziś zaproponuję utwór Śpiewających Brzdąców- „Żabie kroki” https://youtu.be/DwwpCoM0sHg 

Teks piosenki:


*To nie lada, lada gratka, kiedy z boćkiem tańczy żabka.
Bociek żabce patrzy w oczy, rażnym krokiem za nią kroczy – bis
Ref. Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba wzdycha bociek- co za żaba- bis
*Żabka wkoło podskakuje, bociek nogą wymachuje.
Wciąż się kłania małej pannie, w lewo, w prawo , nieustannie –bis
Ref. Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba wzdycha bociek – co za żaba – bis
*Bocianowi wciąż za mało, jeszcze tańczyć mu się chciało.
Złapał żabkę za dwa boczki, w przód, do tyłu robią kroczki –bis
Ref. Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba…..
*Kiedy sobie tak tańczyli do stawiku się zbliżyli.
Żabka do wody skoczyła i zabawa się skończyła -bis
Ref. Sia-ba-da-ba, sia-ba-da-ba….
Zabawa do piosenki jest bardzo prosta. Podczas zwrotek -tańczycie zgodnie z rytmem (improwizacja ruchowa własna) , podczas refrenu- zatrzymujecie się , klaszczecie w rytm i wyrażnie śpiewacie „sia-ba-da-ba…

Misiowa Mama

Nie ma życia bez wody! Jutro porozmawiamy o tym, jak wielkim jest skarbem i jak należy ją oszczędzać.
1. Posłuchaj wiersza: "Chora rzeka" J. Papuzińskiej
Chora rzeka" – Joanna Papuzińska
Śniła się kotkowi rzeka,
wielka rzeka, pełna mleka…
Tutaj płynie biała rzeka.
Ale to jest chora rzeka.
Jak tu pusto!
Drzewo uschło…
Cicho tak –
ani ptak,
ani ważka, ani komar. ani bąk,
ani gad, ani płaz, ani ślimak,
ani żadna wodna roślina,
ani leszcz, ani płoć, ani pstrąg,
nikt już nie żyje tutaj,
bo rzeka jest zatruta.
Sterczy napis: „Zakaz kąpieli”.
Mętny opar nad wodą się bieli.
Chora rzeka nie narzeka,
tylko czeka, czeka, czeka…
i odpowiedz na pytania:
Co śniło się kotkowi?
Co może zatruć rzekę?
Czy życie w brudnej, zanieczyszczonej wodzie jest możliwe?
Jak można oszczędzać wodę?
2. Przeprowadźcie wybrany eksperyment z wodą http://www.malaretencja.pl/images/platforma_ed/ZABAWY_I_DOSWIADCZENIA__Z_WODA.pdf
3. Otwórz szafkę z butami. Znajdź buty, które mógłbyś ubrać w deszczową pogodę. Wybierz buty dla mamy/taty. Jeśli pozwolą zrób małą przechadzkę po domu w butach dorosłego

Dzisiaj rówmież nowe zadania w zakładce rytmika oraz nauka czytania i pisania. 

ŚRODA 22.04

22 kwietnia przypada kolejny Dzień Ziemi, obchodzony jest na całym świecie. To Święto o długoletniej tradycji. Wszyscy ludzie- przyjaciele Ziemi- robią coś, aby Ziemia stała się piękniejsza, zdrowsza i bezpieczniejsza dla wszystkich.

Na początek posłuchajmy piosenki pt. Święto Ziemi: https://www.youtube.com/watch?v=nc3P_JsxNaA , następnie ułóżmy życzenia dla Ziemi z okazji Jej Święta. W ciszy i skupieniu zastanówcie się nad tym, czego życzylibyście Ziemi i roześlijcie te życzenia w myślach lub na głos wypowiadając dookoła. Pamiętajcie, że nie tylko dzisiaj, ale codziennie należy dbać o Ziemię
i doceniać ją.Teraz trochę matematyki: Mam nadzieję, że zbieracie w domu plastikowe nakrętki, aby potem wspólnie z  Rodzicami przeznaczyć je na zbiórkę w szczytnym celu. :)

Skorzystajcie z zebranych plastikowych nakrętek i zabawcie się w kolorową stonogę. Ułóżcie na dywanie stonogę składającą się z dwóch kolorów nakrętek (np. białe i niebieskie), a następnie kontynuujcie rytm: dla starszaków: dwie niebieskie-jedna biała- trzy niebieskie- dwie białe- dwie niebieskie- jedna biała itd... lub prostszym, dla maluchów: jedna niebieska- dwie białe- jedna niebieska- dwie białe itd. Dzieci mogą ułożyć własny rytm na miarę swoich umiejętności. Po zabawie nakrętki wracają z powrotem do miejsca zbiórki w domu :)

W zabawach matematycznych nie może zabraknąć kodowania ;) Poniżej załączone są karty pracy do kodowania. Polecenia zawarte są na kartach.

Po wysiłku umysłowym czas na trochę ruchu i zabawy ;)

Włączcie piosenkę „Duszki leśne”: https://www.youtube.com/watch?v=vV5C1L6EC5o , kim są te duszki? Co robią? Możecie Wy zamienić się w takie duszki, może staniecie się domowymi duszkami? Zapał do pracy jest- więc teraz tylko miotła i szufelka w ręce i pomagamy Mamie i Tacie w porządkach ;)


Udanego Dnia Ziemi !

Zadania Misiowej Mamy 

Przebierzcie się w strój ekologiczny, w widocznym miejscu wyeksponujcie Wasze ekologiczne hasło i zaśpiewajcie refren piosenki (jeśli nie udało się nauczyć, nic się nie dzieje - po prostu jej wysłuchajcie)


Rozwiążcie quiz ekologiczny
https://zasobyip2.ore.edu.pl/uploads/publications/5bd2dd39ed6ed5c0363c648134f9e162_/index.html?fbclid=IwAR1kF8q23fI9-IoV8QHWb3PzdbPJu0d5948iiUu4s611g5MYKBDoW_FM4pY


Popatrzcie przez okienko razem z Mamusią/Tatusiem lub wyjdźcie razem na balkon i złóżcie życzenia matce Ziemi. Nie zapomnijcie posłać jej buziaczka

WTOREK 21.04 

Dzień dobry,
Dziś wtorek zapraszamy więc do wspólnego śpiewania.
Na początek wesoła zabawa:

Zaproście rodziców i rodzeństwo, stańcie w kółeczku trzymając się za ręce i ruszamy wspólnie śpiewając... (poniżej pod tekstem link z zabawą i muzyką)

„Idziemy na spacerek”

Idziemy na spacerek, idziemy na spacerek,

idziemy na spacerek - zatrzymujemy się! (idziemy w drugą stronę)

Wracamy ze spacerku, wracamy ze spacerku,

wracamy ze spacerku – zatrzymujemy się!


Co ja widzę? (robimy daszek z rączek przykładając je do oczu)

Co ja słyszę? (przykładamy dłonie do uszu) i tu propozycja dzieci np. ptaszki! ( naśladujemy śpiew ptaszków: ćwir, ćwir) słońce! (ruszamy uniesionymi rączkami), drzewa! (machamy ramionami) kotki, pieski, deszcz, itd.

https://www.youtube.com/watch?v=e0_mWiuMui4 


A teraz zamknijcie oczy i posłuchajcie odgłosów przyrody.

Czy je rozpoznajecie? https://www.youtube.com/watch?v=JwbMnvfN2y8 

 
Kolejna zabawa, tym razem pogramy do rytmu.

Przygotujcie sobie dwie długie drewniane kredki, lub drewniane łyżki i do dzieła! https://www.youtube.com/watch?v=nNlRc_1E794 

Wczoraj Misiowa Mama zaproponowała bardzo ładną piosenkę ZoZi

„Świat w naszych rękach”, przypomnijmy ją sobie, żeby nauczyć się jej na pamięć: 

1.Ci co lubią segregacje otóż oni mają rację

Gdy w osobne pojemniki Lecą papier, szkło, plastiki


ref. Cały świat jest w naszych rękach

Właśnie o tym ta piosenka

Możesz dbać o cały świat

Chociaż masz niewiele lat (całość 2 razy)

2. A recykling trudne słowo

Chodzi o to by na nowo

Z naszych śmieci zrobić coś

Papier, plastik oraz szkło


3. Więc dorośli oraz dzieci posłuchajcie

Sprawą śmieci trzeba zająć się dziś

Żeby jutro dobrze żyć



Posłuchajcie i zaśpiewajcie: https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE  

Kto uważnie wsłuchał się w słowa piosenki, na pewno potrafi wyjaśnić znaczenie takich trudnych słów jak: recykling i segregacja.

Jeśli nie, to posłuchajcie jeszcze raz Kolejnym zajęciem będzie wykonanie pracy plastycznej pt. „Wiosenne drzewo”. Do zabawy potrzebujemy:


– zieloną bibułę (może być krepina, pokolorowana na zielono kartka papieru lub zielony papier toaletowy) – różową lub białą bibułę (sugestie jak wyżej) – kartkę papieru – klej – brązowa kredka – Bibułę tniemy na małe kwadraty (około 3cm). Pień drzewa, to odrysowana ręka dziecka, którą kolorujemy na brązowo. Reszta to tylko wyklejanie i ćwiczenie małych paluszków. Smarujemy koronę drzewa klejem i przyklejamy bibułę – na drugim końcu kredki zaginamy bibułę tak jakbyśmy chcieli zrobić kredce czapeczkę i od razu kredką dociskamy bibułę do kartki wypełniając w ten sposób całą koronę drzewa.


Poniżej macie podpowiedź jak wykonać zadanie. Powodzenia!

https://www.youtube.com/watch?v=2FjRnpKuT5k 

 
Jeśli uda wam się wyjść dzisiaj na spacer lub do ogrodu, z mamą lub tatą, możecie przekalkować korę drzewa, które rośnie w pobliżu. Nie zapomnijcie zabrać ze sobą kartki papieru i kilku kredek. Przyłóżcie kartkę do pnia drzewa, mama, tata lub rodzeństwo pomogą wam przytrzymując kartkę, a wy wypełnijcie powierzchnię kartki rysując po niej kredką jakbyście robili kolorowe tło. Możecie zaobserwować jak wygląda struktura kory. Robiąc to doświadczenie z różnymi rodzajami drzew, możecie porównać ich strukturę i zaobserwować czym się różnią.

A tutaj dzisiejsze zabawy od Misiowej Mamy: 

Wymyślcie hasło zachęcające dzieci do dbania o przyrodę. Niech mamusia/tatuś zapisze je na kartce.

Obejrzyjcie filmik: "W kontakcie z naturą" https://www.youtube.com/watch?v=zleExE18fqQ


Zastanówcie się, jakie działania podejmowane przez Was w domku, możecie nazwać "ekologicznymi"?


Rozwiążcie zagadki http://zagadkidladzieci.net/zagadki/Ekologiczne+zagadki+dla+dzieci

Nowe zadania pojawiły się również w zakładce: religia, logopedia, rewalidacja, a od wczoraj już są nowe zadania do nauki czytania i pisania. 

PONIEDZIAŁEK 20.04

Witamy po weekendzie!

 

Zapewne wszyscy zdążyli nieco odpocząć, więc zabieramy się do pracy!

W tym tygodniu porozmawiamy o tym, czym jest przyroda, jak o nią dbać i dowiemy się co kryje się pod dziwnym słowem „ekologia.”

 

Zadanie pierwsze:

 

Wyjrzyjmy przez okno. Co widzimy?

Śmiało! Odpowiedzmy głośno. Oprócz domów, chodników, ulic i aut widzimy także niebo, drzewa, kwiaty i trawę. Może ktoś ze swego okna widzi także las lub jezioro?

Wszystko to nasza przyroda. Ciekawa jestem, czy wiecie jak o nią dbać.

Zapraszam do obejrzenia krótkiej bajki edukacyjnej pt.: „Ekologiczny dom.”

 

https://www.youtube.com/watch?v=PYd88-RyaLs

 

Czy już wiecie jak dbać o naszą planetę? Czy znacie poniższe zasady?

 

  1. Dbamy o przyrodę (także o zwierzęta).
  2. Segregujemy odpady.
  3. Oszczędzamy wodę.
  4. Oszczędzamy energię elektryczną.

Zadanie drugie:

Przypomnijcie sobie jakiego koloru są pojemniki i worki do segregacji odpadów.

Czy wszyscy znamy je doskonale?

Zapraszam do udziału w grze interaktywnej „Akcja segregacja!” - można poprosić o pomoc rodziców, lub starsze rodzeństwo :)

 

Gra Interaktywna „Akcja segregacja!”

https://www.janauczycielka.blog/2020/04/akcja-segregacja-gra-interaktywna.html?spref=fb&fbclid=IwAR1DfpP6lqZIb2wbI-N6DuefhZEooUG8Q6QnDmBZ5r3DbzxF0agWVbEAbY0

 

Zadanie trzecie – troszkę się rozruszamy :)

Wykonujemy:

  • 5 podskoków
  • 3 przysiady
  • 5 skłonów
  • pędzimy dać całuska mamie lub tacie :)

 

Zadanie czwarte – odrobina matematyki w naszym środowisku :)

Potrzebne będą 4 kartki i kredki lub flamastry.

 

Dzielimy kartkę poziomo na pół. W górnej części  każdej z kartek rysujemy (młodsze dzieci korzystają z pomocy osoby dorosłej) po jednej z  podstawowych figur geometrycznych - na pierwszej koło, na drugiej trójkąt, na trzeciej kwadrat a na czwartej prostokąt.

Przyglądamy się każdej z figur po kolei i próbujemy odnaleźć podobny kształt w naszej przyrodzie,

  1. środek kwiatka jest w kształcie koła, górskie szczyty mogą przypominać trójkąt...

A jakie Wy macie pomysły? Czy udało się odnaleźć wszystkie kształty? Prawda, że nasza planeta pełna jest figur geometrycznych?

Zachęcam abyście pod wybranymi figurami narysowali coś, co przypomina kształtem daną figurę i przesłali na adres przedszkola. Jesteśmy bardzo ciekawi Waszych pomysłów i skojarzeń!

Miłej zabawy!

A teraz zadania od Misiowej Mamy :) 

Od poniedziałku zajmiemy się tematyką ekologii: Ziemia ma bowiem w tym tygodniu swój dzień! Wyprawimy jej wspaniałą imprezkę 😉 Świętować będziemy również "Światowy Dzień Książki i Praw Autorskich", bo ...kochamy czytać

Zabawy na poniedziałek :
1) Przygotuj razem z mamusią/tatusiem wyjątkowy strój, biżuterię lub chociaż element garderoby na "Dzień Ziemi" . Wykorzystajcie surowce wtórne.

2) Posłuchaj piosenki Zozi: "Świat w naszych rękach". https://www.youtube.com/watch?v=pRNtFXew_VE
Do środy spróbuj nauczyć się refrenu:
"Cały świat jest w naszych rękach
Właśnie o tym ta piosenka
Możesz dbać o cały świat
Chociaż masz niewiele lat"

3) Czy hodujecie w domu roślinki/kwiaty? Jeśli tak - przy pomocy osoby dorosłej wykonaj czynności pielęgnacyjne tj. zraszanie, podlewanie.