Ćwiczenia dla dzieci z ORM

1. Ćwiczenia artykulacyjne z super mamą -

https://view.genial.ly/5ec384008e243b0d5a33d226/interactive-image-gimnastyka-buzi-z-supermama?fbclid=IwAR3gHdkmkNqVWf1KpMcnp0zHgq8L9InQxK2rP67mJyPyatTz891XATgYkYY

2. Ćwiczenia oddechowe:

Przenieś na wdechu kropki na sylwetę biedronki z wykorzystaniem słomki.

Brak opisu.

3. Rzeczowniki.

Przedstawiamy dziecku kilka rzeczy. Zadajemy pytanie i odpowiadamy. Póżniej zadajemy tylko pytanie dziecku i czekamy na odpowiedź.

- Co? Miś

- Co? Auto

- Co? Lala

Jeżeli dziecko potrafi pracować z obrazkami, to mogą one służyć do utrwalenia i urozmaicenia ćwiczeń.

Możemy ćwiczyć nawet na zakupach ;) O! Co to? Banan? Tak, to jest banan. O! A tu co jest? Jajka! O! A tu co jest? Chleb? Wszystko już mamy kupione.

W rzeczowniku dodajemy dla kontrastu DOPEŁNIACZ i BIERNIK !! To formy, które są najważniejsze! DOPEŁNIACZ to jest klasyczna zabawa w JEST/NIE MA. Pamiętamy o zadawaniu pytania, np. O jest jajko! Milenka je jajko, mniam, mniam. Chowamy za siebie kartonik z jajkiem i pytamy: Czego nie ma? Nie ma jajka. BIERNIK wprowadzamy przez pytanie Co? (Kogo? Co? widzę? dotykam? jem?). Co Milenka pije? Milenka pije sok. A mama co pije? Mama pije kawę. Co je Milenka? Milenka je jajko.

Kiedy się bawić?

Tego typu zabawy podczas których programujemy dziecku język polski możemy prowadzić podczas codziennych czynności. Staramy się tak prowadzić rozmowę, aby podać dziecku schematy gramatyczne, które pozwolą mu samodzielnie potem opisać tę sytuację.

Wybieramy sobie to co dziecku jest bliskie i znajome np. dom, spacer, kąpiel, jedzenie, zwierzęta, ubrania itp. i rozmawiamy.

Zabawy stolikowe – do pobrania.

4. Ćwiczenia czasownikowe (więcej czynności do pobrania---> czynności, czasowniki, co robi?)

Brak opisu.   Brak opisu. 
                                                   Brak opisu.

Nazywanie czynności:

Ćwiczenie polegające na nazywaniu czynności bez użycia etykiet i napisów opierające się wyłącznie na mowie.

Rodzic pokazuje dziecku dowolne ilustracje i opowiada co dana osoba robi. Ilość pokazywanych obrazków dostosowujemy do możliwości i czasu koncentracji dziecka.

Rozwinięciem tej zabawy może być rozłożenie wszystkich obrazków na podłodze i wyszukiwanie przez dziecko wybranych czynności i wskazywanie ich. 

Nazywanie czynności i rozumienie pytań:

Ćwiczenie polegające na wprowadzaniu osoby wykonującej czynność. Układając kolejno obrazki pytamy „Kto?” „Co robi?” np.

Kto? Ola. Co robi? Je. 

Różnicowanie czasowników.

Kolejne ćwiczenie to układanie etykiet pod właściwymi obrazkami – jest to podstawowe ćwiczenie potrzebne do późniejszej nauki czytania lub programowania systemu języka.

Wybieramy z zestawu obrazki i kierujemy się zasadą, aby ta sama osoba wykonywała różne czynności.

Układanie zdań:

Na środku stolika układamy pytania: „Kto?” „Co robi?” oraz dowolne obrazki z tą samą osobą ilustrujące różne czynności jakie wykonuje ta sama osoba. Do obrazków dokładamy etykiety z imieniem oraz czasownikiem, które stworzą zdania zbudowane z podmiotu i orzeczenia. 

Ćwiczenia pamięci:

Pokazujemy dziecku w działaniu rożne czynności np. pijemy z filiżanki, jemy łyżeczką itp. Ważne jest aby pracować z dzieckiem przy użyciu atrybutów – to znaczy gdy udajemy, że jemy łyżeczką to jemy łyżeczką, a nie wachlujemy ręką w powietrzu . Gdy pokazujemy dziecku, że czytamy książkę – to bierzemy książkę na kolana, gdy malujemy – bierzemy do ręki kredkę itp.

Liczbę pokazywanych czynności dostosowujemy do możliwości dziecka. Zadaniem dziecka jest powtórzyć wykonywane przez nas czynności. W kolejnym kroku dziecko może wyszukać i ułożyć na stoliku ilustracje w takiej kolejności w jakiej były najpierw pokazane przez nas, następnie przez dziecko.

W kolejnym kroku wybieramy kilka czasowników na obrazkach i odpowiadające im etykiety. Układamy je na stoliku, czytamy i zasłaniamy. Zadaniem dziecka jest ułożyć ilustracje w przedstawionej przez nas kolejności.

5. Rozwijanie percepcji wzrokowej, koordynacji wzrokowo-ruchowej, utrwalanie kolorów.

Potrzebujemy kolorowych kwiatków – mogą być piankowe, ale też pokolorowane przez dziecko i nawlekane na sznurek. Można również użyć zwykłe koraliki ;)

Brak opisu.

6. Percepcja słuchowa – demo online - https://www.mauthor.com/present/5886888182546432

Ćwiczenia dla wszystkich dzieci objętych opieką logopedyczną

1. Historyjki obrazkowe. Ułóż poniższe obrazki w odpowiedniej kolejności i stwórz z nich historyjkę.

*przed rozpoczęciem zadania proszę rozciąć obrazki i pomieszać je.

  • historyjka 3-elementowa:

Brak opisu.

  •  historyjka 4-elementowa:

Brak opisu.

2. Budowanie zdań lub opowieści. Przyjrzyj się obrazkom. Zbuduj z nimi zdania lub wymyśl historyjkę.

Brak opisu.

3. Sekwencje.

Dziecko odtwarza ułożoną przez rodzica sekwencję. Ważne jest, aby tego typu zadania rozpoczynać od lewej strony – utrwalamy w ten sposób prawidłowy kierunek pisania i czytania (od lewej do prawej).

  • sekwencje 2- elementowe:

Brak opisu.

  • sekwencje 3 elementowe:

Brak opisu.

Do układania sekwencji można wykorzystać różne przedmioty znajdujące się w domu, np. kolorowe patyczki, liczmany, klamerki, klocki, plastikowe kostki do napojów.

Rodzic rozpoczyna układanie sekwencji, a dziecko ją kontynuuje. Zadanie rozpoczynać należy od dwóch elementów, następnie stopniowo ją zwiększać. Jeżeli ćwiczenie wykonywane jest na przedmiotach rzeczywistych (np. klamerki, patyczki) to obok rozpoczętej sekwencji powinny znajdować się tylko te rzeczy, które zostaną wykorzystane przez dziecko podczas układania. Aby pomóc dziecku w zrozumieniu zadania można poprosić je o nazywanie elementów z jednoczesnym pokazywaniem ich (np. „biedronka, parasol, biedronka, parasol,… a teraz?”).

Brak opisu.

Brak opisu.

4. Ćwiczenia słuchowe.

https://youtu.be/FHaGYnyHIlc

5. Percepcja wzrokowa:

https://www.mtalent.pl/structure/demo/4622416554754048/next/~Learnetic~DEMO_Percepcja_wzrokowa_1

6. Super zabawa z głoskami:

https://www.mtalent.pl/structure/demo/4855292441395200/next/~Learnetic~DEMO_Zajcia_logopedyczne

Ćwiczenia logopedyczne dla dzieci utrwalających głoski T, D, W, L oraz R

1. Ćwiczenia artykulacyjne

Brak opisu.

2. Najpierw przygotujcie: – talerz – wodę w szklance – wycięte papierowe kwiatki Później należy te papierowe kwiatki pokolorować (najlepiej kredkami, nie flamastrami) oraz pozaginać ich płatki do środka. Następnie nalewamy wodę na talerz i układamy nasze kwiatki. Na koniec zostaje nam już tylko obserwować, jak papierowe kwiatki pięknie rozkwitają na naszych oczach. W tym momencie prosimy dzieci, by wciągnęły powietrze nosem i wypuściły je ustami wprost na papierowe kwiatki, by mogły one trochę „popłynąć”. Ćwiczenie oddechowe powtarzamy kilka razy. Miłej zabawy!

Możecie również narysować łąkę i przenieść kolorowe kwiatki za pomocą słomki ;)

Brak opisu.  Brak opisu.  Brak opisu.  Brak opisu.

3. Ćwiczenia z wyrazami „Wyrazowy obrazek” - pomysł na zabawę:

Brak opisu.

Potrzebujemy makaronu, korków od butelek a także sznurka. Układając obrazek, każdy element odpowiada wyrazom ;) Kładę makaron mówię słowo, kładę korek itd.

Głoska L:

  • las, lato, lampa, laska, latawiec, los, lody, lotnik, lodówka, lew, leń, lek, leżak, lekcja, lekarz, ludzie, luneta, leki latawiec, hala, sala, fala, balia, kolano, balon, kolonia, olej, pola akacja, balet, kula, koszula, motyl, cebula, bal, szal, hotel, kąpiel
  • leśna aleja, popielate palto, letnie kolonie, sala balowa, malutki ul, lniany olej, album motyli, butelka mleka, kolejowy bilet, letnia willa

Głoska T:

taca, talerz, taśma , tapczan, tablica, taksówka, tory, torebka, topola, telefon, tulipan, tygrys, tydzień

mata, lata , katar, hotel, młotek, złoty, huta, luty, rakieta

bat, brat, kwiat, kot, płot, pilot, bilet, but, drut, zeszyt

siatka, wiatrak, jutro, palto, żółty, antena, usta, stopa, stół, most,

antena telewizyjna, czysty zeszyt, kwiat tulipanu, żółta siatka, stalowy most, bilet tramwajowy, metalowa taśma, stare buty

Głoska D:

dama, dom, delfin, dach, dynia,dentysta, dwa, domino, donica, drabina, deska, drygent, długopis, pada, moda, lody, lada, bada, buda, mydło, woda, kreda, pudel, indyk, widelec, pomidor, broda, medal,

duży dom, modna dama, brudna donica, buda dla pudla, zadbana dama, drewniana deska, dumny indyk, dom dentysty

Głoska W:

waga, wazon, wózek, wagon, welon, wąż, wyspa, wanna, warkocz, woda, wujek, worek,

wojsko, wulkan, wanna, wata,

kawa, sowa, krowa, kowal, krawat, mowa, mewa, oliwa, śpiewak, lokomotywa, owoce,

trawa, uwaga, rower,

wielka bitwa, worek waty, wężowa wyspa, wujek Wojtek, ważna uwaga, wakacyjna zabawa, wyborna wędlina, wędka Wiktora, weselny welon

Głoska R: (osoby uczące się głoski R wymieniają w wyrazach dziąsłowo TD i DD)

trawa, trop, trema, trucht, tryk, atrament, utrudnienie, metr

trampek, tragedia, truskawka, trąbka, trochę, trociny, potrawa, otręby,

futryna, wątroba, trud, trudny, wytrych, piętro,

drapie, drewno, drogi, drut, drań, droga, drapieżnik, drążyć, dres, dreszcz,

drewniaki, drobny, drops, drozd, druk, drób, adres, biedronka, modry,

kołdra, hydrant, wydra, wiadro, zdrowy, odrobić, odrywać

drogie drewniaki, futro i wiadro, trudny trening, trasa tratwy, odrobina drutu

Piotr lubi potrawy z truskawek.

Katastrofą trębacza był wudok cytryny.

Za kwadrans biedronka wdrapie się na drugie piętro.

Druhenki podróżowały w drewniakach.

Adres stróża zapisany został cytrynowym atramentem

4. Gry online:

głoska L - https://learningapps.org/15569149

głoska D - https://learningapps.org/3021206

głoska T - https://learningapps.org/2463018

głoska R - https://learningapps.org/10173155 https://learningapps.org/12799324

głoska W: https://wordwall.net/pl/resource/1265538/logopedia/znajd%c5%ba-par%c4%99-g%c5%82oska-w

5. Karty pracy do pobrania.

Logopedia dla dzieci utrwalających głoski szumiące – SZ,CZ,DŻ,Ż/RZ

  1. Ćwiczenia artykulacyjne

Brak opisu.

2. Ćwiczenia oddechowe

Zadaniem dzieci jest przeniesienie ptaków na druty w wyznaczone lub dowolne miejsca (według uznania dziecka, rodzica). - plik do pobrania

Wersja DIY (bez drukowania) to narysowanie na kolorowych kartkach kilku linii i wycięcie z białych kartek ptaków (do tego ćwiczenia niestety zostały użyte plastikowe słomki)

Brak opisu.

3. Materiał wyrazowy:

Propozycja zabawy z makaronem ;) Stwórz kwiat z makaron lub pestek dyni. Układając płatki powtarzaj wyrazy i koniecznie pochwal się pracą!

Brak opisu.       Brak opisu.

  • Głoska SZ:

- Szafa, szalik, szatnia, szabla, szachy, szopa, szofer, szeroki, szelki, szuflada, szufelka, szyba, szyja, szyny,szynka, szachy, szabla, szajka, szał, szampon, szampan, szaszłyk, szatyn, szyszka

- Kasza, kaszel, maszyna, kosze, kalosze, nosze, koszyk, koszula, kieszeń, wieszak, puszek, groszek, daszek, depesza, naszyjnik, paluszek, leniuszek, kieliszek, garnuszek, tusza, grusza, kiszenie, koniuszek, koszykówka, kożuszek, kwiatuszek, łańcuszek, muszelka, poddasze, poszewka, ptaszek, uszy, kasztan.

- Kosz, listonosz, kapelusz, mysz, afisz, arkusz, grosz, gulasz, kalosz, klosz, tusz, dorsz, ratusz

- Szary szalik, szerokie szelki, nasza szatnia, koszyk gruszek, szkolna pieczątka, pluszowy kapelusz, puszka groszku, wyszywana poduszka, bursztynowa broszka, wasza szkoła, wiszący szyld, szeroka szafa, szybki Tomasz, szorstki arkusz, blaszana szabla, szklany kieliszek, szumiąca muszelka

  • Głoska Ż:

- Żaba, żagiel, żaglówka, żarówka, żołędzie, rzodkiewka, rzeka, żółty, żółw, żuk, żyto, żyletka, żyrafa, żyrandol, żeglarz, żart, rzut, żuraw, żeton, żywica żywopłot, żelatyna

- Plaża, jarzyny, orzechy, morze, korzeń, nożyk, róża, burza, duży, wieża, leżak, koleżanka, talerzyk, dyżurny, wierzba, łyżwy, grzywa, wrzosy, garaże, warzywa, bażant, drążek, kożuch, drużyna, filiżanka, kałuża, podróże, porządek

- Duży żuk, korzenie wierzby, różne warzywa, różowy leżak, wieża strażacka, szary kożuch, szumiące morze, koszyk żołędzi, duży talerz, żółty żonkil, ciężki drążek, żelazny garaż, zużyta żyletka, świeże jarzyny, rzadki żywopłot, olbrzymia plaża, porządne żelazko, wymarzona żaglówka

  • Głoska CZ:

- Czapka, czapla, czajka, czoło, czubek, czepek, czekolada, czeladnik, czytanka, czytelnia, czajnik, czosnek, czerwony, czupryna, czysty,

- Znaczek, haczyk, oczy, boczek, uczeń, pieczeń, klucze, pieczątka, liczydło, pączek tęcza, kaczor, naczynie, loczek, wnuczek, uczynek,łuczywo, kubeczek, maczek.

- Płacz, warkocz, miecz, mecz, klucz, klacz, biegacz, tułacz, puchacz, mecz, smycz, bicz

- Czerwona czapka, duży czołg, czysty szalik, żółty czepek, szkolna pieczątka, duży klucz, żelazny haczyk, smaczny boczek, czysta doniczka, cztery beczki, czujna czapla, częsty deszcz, czarna czupryna, zaczepny Czesiek, czerwone kozaczki, uczynny chłopczyk, nieczynna czytelnia, czarujący królewicz, czarodziejski czepek.

  • Głoska DŹ:

- Dżokej, dżokejka, dżungla, dżudoka, dżem, dżentelmen,

- dżuma, dżdżownica, dżdżysty, jeżdżą, drożdże,

- drożdżówki, wyjeżdża, gwiżdże

- Gwiżdżący Jerzy, jeżdżący dżokej, zmiażdżona żaba, drożdżowy placek, żurawinowy dżem, Bożena je dżem

4. Ćwiczenia na materiale wyrazowym:

a) Zabawy online

głoska SZ - https://learningapps.org/18730347

głoska DŹ - https://learningapps.org/4106380

głoska CZ - https://learningapps.org/2267860

głoska Ż/RZ - https://learningapps.org/2668186

b) Kwiatki logopedyczne – wydrukuj lub zrób samodzielnie. Powtórz i pokoloruj.

Brak opisu. Reszta kwiatków do pobrania w załącznikach: kwiatek CZ; kwiatek Ż; kwiatek DŻ; kwiatek SZ

c) karty pracy w załącznikach poniżej.

1. Propozycje ćwiczeń oddechowych.

- Zabawa „Ogród”. Drukujemy szablon, wycinamy jego elementy (kwiaty, ptaki, owady itd.). Zadanie polega na tym, aby przenieść na planszę elementy za pomocą słomki, tworząc piękny wiosenny ogród. /źródło: szablon ze strony logopediapraktyczna.pl/ Nie trzeba korzystać z szablonu, dziecko może samo narysować trawę oraz kwiatki do przenoszenia.

- Zabawa oddechowa „Wiosenny wiatr”. Dziecko dmucha na papierowe trawki (zielony pasek papieru) długim strumieniem powietrza. Naśladuje wiosenny wiatr.

- Poniżej w pliku pdf znajdują się propozycje ćwiczeń, które można wykonywać podczas codziennej zabawy z dzieckiem. Pamiętajmy o prawidłowym torze oddechowym (wdech nosem, wydech powietrza ustami).

2. Ćwiczenia artykulacyjne.

Brak opisu.

3. Ćwiczenia na materiale wyrazowym – głoska S, Z, C, DZ

a) Propozycja zabawy

Brak opisu.

Do pobrania sylweta drzewa (można również narysować). Przyklejamy na drzewko kolorowe karteczki lub listki z wyrazami z ćwiczoną głoską.

S:

Sad, sala, salon, salceson, saksofon, sałata, sanki, sandały, samolot, samochód, sąd, sąsiadka, sen, sejm, sezon, segment, sypialnia, sylaba, sosna, sól, sukienka, synek, sowa, syrop

Masa, kasa, klasa, pasek, piasek, basen, fasola, osa, kosa, włosy, wąsy, mięso, kaseta, wesele, nosek, piosenka, fusy, plusy,

Las, nos, kłos, pies, lis, bas, hałas, kompas, ananas, pies, magnes, głos, plus, minus, bambus, autobus, globus

Suchy ser, surowy seler, samochód osobowy, strome schody, stary stół, sklep sportowy, smaczna sałata, spokojny piesek, sypki piasek, kostka masła, pusty słoik, wysoka sosna, wąski pasek, jasne włosy, sosnowe deski, słodki syrop, wysoka klasa, słynny stadion, spuchnięty nos, kolosalny kaktus, stylowy samochód

Z:

Zabawa, zamek, zegar, zakład, zachód, zapałki, zakładka, zebra, zęby, zupa, zabytek, zachód, zachwyt, zadanie, zagadka, zając, zakaz, zakład, zakładka, zakonnik, zaliczka, załoga, zamach, zatoka, zawał, zawody, zespół, zeznanie, zezwolenie

Waza, wazon, gazeta, koza, wozy, muzyka, limuzyna, lizak, język, złoto, zły, zlew, znak, gniazdo, jezdnia, gwizdek, bielizna wazelina, błazen, filozof, muzeum, guzek, pauza, bluza.

Zachód słońca, zapalona zapałka, zepsuty zegar, zabytkowy zamek, zdolny muzyk, zgrany zespół, zlepiona gaza, zwiewna bluzka, zapłakana Eliza, znakomity błazen, zakazane zawody, zachwycający zachód

C:

Cały, cukier, cukierki, cebula, cegła, cela, cement, cyrk, cytryna, cacko, cal, celnik, cecha, cement, cekin, cynk, cygan, cyklon, cynamon, cud

Taca, placek, ocet, kocyk, owoce, plecak, plecy, ręce, ulica, tablica, kotwica, abecadło, świeca, kucyki, płuca, ocean, motocykl, klocek

Plac, pałac, koc, noc, piec, palec, chłopiec, widelec, latawiec, księżyc, zając, stacja, lekcja, wakacje, makowiec, hamulec, koniec, lipiec

Cytrynowy cukierek, lekcja tańca, cały plecak, pocerowany kocyk, mocny ocet, pracowite ręce, obcy akcent, cenna pomoc, całe abecadło, cudowny pałac, cygański taniec, polecony list, pracowity Ignacy, pozłacana kaplica, cętkowana narzuta

DZ:

Sadzawka, sadze, ogrodzenie, rodzynki, cudzy, miedza, koledzy, kukurydza, rydze, pieniądze, pędzel, dzbanek, dzwonek, dzwonić, bryndza, bardzo, władza, koledzy, słudzy, złudzenie, dzbanek, dzwonek, dzwonnik, dzwonnica, frędzle, rdzeń

Dzbanek kukurydzy, cudze pieniądze, drodzy widzowie, nędzne sadzonki, obudzeni koledzy, cudze ogrodzenie, nagrodzony dzbanek, dzwoniąca dzwonnica, posadzona kukurydza, przeszkadzające frędzle

b) gry online

głoska S - https://learningapps.org/1757811

głoska dz - https://learningapps.org/4384789

głoska z - https://learningapps.org/3954447

głoska c - https://learningapps.org/10394367

c) karty pracy – do pobrania