PIĄTEK 15.05
Na dobry początek dnia zaśpiewamy i zatańczymy do piosenki „Taniec Mai”: https://www.youtube.com/watch?v=UG-WU0ZbgK8
Po tanecznej rozgrzewce pora na trochę gimnastyki:
- 'Jestem słońcem' – język ciała – ćwiczenie dużych grup mięśniowych- dziecko w pozycji kucznej, głowa schowana, powoli podnosi się, rozprostowuje ręce, nogi, tułów, wyciąga ramiona w górę, przechodzi kilka kroków i znów wraca do pozycji kucznej.
- Zabawa z elementem równowagi 'Bociany'- dzieci chodzą unosząc wysoko kolana, na hasło Stop stają na jednaj nodze i rozkładają w bok ręce.
- Zabawa bieżna z elementem skoku 'Żaby' – dziecko biega w różnych kierunkach przy muzyce, na przerwę w muzyce, skacze w różnych kierunkach.
- 'Skrzydła motyla' - dziecko bierze w obie ręce- chustki/ apaszki i falują rękoma.
- 'Konik polny'- dziecko skacze obunóż.
Kto z Dzieci lubi pieczątki? Prawda, że wszyscy!
Dzisiaj wykonamy stemplowaną łąkę: https://www.youtube.com/watch?v=q85x875FfGc
Potrzeba: dwie kartki, patyczki higieniczne, farby. Jedną kartkę zgniatamy bardzo dokładnie, by otrzymać stempel. Gdy już ugnieciemy poręczny stempel, namaczamy go w zielonej farbie
i stemplujemy trawę na drugiej kartce. Następnie na bawełniane końcówki patyczków nakładamy kolorowe farby i odbijamy na kartce kwiatuszki. Użyjcie jak najwięcej kolorów, by nasza łąka zakwitła kolorami. Efekt jest spektakularny ;)
A tutaj inspiracje do kolorowych kwiatów łąki: https://www.google.com/search?q=kolorowe+kwiaty+%C5%82%C4%85ki&sxsrf=ALeKk0145hw9-uCQ71Vgin44ZJ9O4yK10Q:1589466417763&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=2ahUKEwiH8dnpx7PpAhWPjosKHfKEBDEQ_AUoAXoECAwQAw&biw=1280&bih=561 .
Czy na Waszej łące zakwitła stokrotka? Opiszcie Rodzicom wygląd tego kwiatka. Ten kwiatuszek zachwyca prostotą. Posłuchajcie harcerskiej piosenki o stokrotce: https://www.youtube.com/watch?v=vXONrlE9jyc .
Jeszcze więcej klasyki :) Posłuchajmy utworu P. Czajkowskiego „Walc kwiatów”: https://www.youtube.com/watch?v=V8S4hvHavOc . Zamknijcie oczy, wsłuchajcie się w muzykę, wyobraźcie sobie tańczące kwiaty, a potem sami zatańczcie z Rodzicami. W linku wykonanie naszych kolegów z Lęborka: https://www.youtube.com/watch?v=mcGTrMEFowg .
Macie w planach na weekend wybrać się na pobliską łąkę? Wsłuchajcie się w odgłosy natury,
a kwiaty w dłonie i uplećcie piękny wianek: https://www.kursykrokpokroku.pl/2016/05/jak-zrobic-wianek-z-kwiatow-kurs-krok.html http://zdalaodmiasta.blogspot.com/2015/07/diy-jak-uplesc-wianek-z-polnych-kwiatow.html .
Na koniec zajęć 'miód dla uszu'- prawdziwy koncert świerszcza: https://www.youtube.com/watch?v=4mcmgOK2Ffc
W załącznikach dostępne karty do grafomotoryki, kodowania, liczenia dla Starszaków i Maluszków :)
Wiosenne zagadki i łamigłówki dla młodszych: https://www.youtube.com/watch?v=T53SX7H_bgk&feature=youtu.be
MISIOWA MAMA
Piątkowe zadanka już lądują na naszej stronie
1. Jeśli potrafisz – przeczytaj tekst na stronach
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html?fbclid=IwAR0quR8khNf8MJdd_aZZoqc89YUriCFyFEscP3tdI9lZawLQkbxJcGOI-E0#p=76
https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/oa_ks_56/mobile/index.html?fbclid=IwAR0azh4-srlJKZ4dOhF4nYbC7Zwe2PQRPd0jIWu0h0UyXXR_YoGjy9F5kyE#p=78
Jeśli nie potrafisz czytać – poproś mamusię/tatusia. Opowiedz o majowej łące.
2. Jeśli to możliwe – zerwijcie kwiatuszki i trawy z łąki/ogrodu i zasuszcie je. Będzie to wyjątkowa pamiątka nauki z mamusią/tatusiem w domku. Roślinki ułóżcie pojedynczo pomiędzy gazetami czy czasopismami, a na całą powierzchnię połóżcie ciężkie książki.
3. Ćwicz z panią Anią Kołodziej, koordynatorką projektu „Sprintem do maratonu” Bliżej Przedszkola https://www.youtube.com/watch?v=OZ54i4ecwWA
CZWARTEK 14.05
Dzień dobry. W tym tygodniu rozmawiamy o wiosennej łące i jej mieszkańcach. Posłuchajcie piosenki pt. Wiosna na łące”. https://www.youtube.com/watch?v=814z9Tpphkw
Dziś na łąkę przyszła wiosna, w kwiecistej sukience, budzi maki i stokrotki, jaskry i kaczeńce. Refren: Ptaki trele wyśpiewują, świeci ciepłe słońce W rosie kąpią się biedronki. Wiosna już na łące!
Świerszcz zielone stroi skrzypce, da dziś pierwszy koncert. Tańczą pszczoły i motyle, żabki i chrabąszcze.
Tak się wszyscy cieszą wiosną, tańczą i śpiewają, Nawet krecik wyszedł z norki, z myszką pląsa żwawo.
Czy piosenka jest wesoła czy smutna? Porozmawiajmy teraz na temat tekstu piosenki. – Kto przybył na łąkę? – Co zaczęło się dziać na łące, kiedy przyszła wiosna? – Co to znaczy, że świerszcz stroi skrzypce? – Wymień mieszkańców łąki, o których jest mowa w piosence.
A teraz pobawmy się razem. Zabawy rytmiczne: https://www.youtube.com/watch?v=4YFmTNqTfsU&t=369s
Kto lubi śpiewać? My, właśnie my! Kto lubi biegać? My, właśnie my! Kto lubi skakać? My, właśnie my! Więc skaczmy wszyscy. Raz, dwa trzy!
Kto lubi skakać? My, właśnie my! Kto lubi tupać? My , właśnie my! Kto lubi klaskać? My, właśnie my! Więc klaszczmy wszyscy. Raz, dwa, trzy!
Kto lubi tańczyć? My, właśnie my! Grać na bębenku? My, właśnie my! Dobrze się bawić? My, właśnie my Więc zaczynajmy. Raz, dwa, trzy!
Łąka to bardzo złożony „ekosystem”- trudne słowo? Co ono znaczy, dowiecie się z filmu – Wędrówki Skrzata Borówki - „Łąka”. Oglądajcie dokładnie bo zawiera bardzo dużo ciekawych informacji. https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Już wiecie co to znaczy „Ekosystem”? Zapamiętaliście jakie kwiaty rosną na łące? Jakie zwierzęta można spotkać na łące (owady, ptaki, płazy, ssaki)? Czy pamiętacie jak nazywa się ptak, który pięknie śpiewa nad łąką? Jakie zwierzęta mieszkają pod ziemią? A czy pamiętacie, jak nazywa się skoszona i wysuszona trawa? Dla kogo się ją przygotowuje?
Zabawa orientacyjno – porządkowa „Czarodziejska łąka” Jesteście zwierzętami ( bociany, żaby i motyle). Zwierzęta trwają w bezruchu na zaczarowanej łące dopóki mama nie klaśnie w ręce i nie wypowie odpowiedniej nazwy. Wówczas zostaje odczarowane jedno ze zwierząt i zaczyna się zachowywać w charakterystyczny dla siebie sposób. bociany – chodzą po z wysokim unoszeniem kolan żabki – skaczą z miejsca na miejsce z lekkim wsparciem palców rąk o podłoże motylki - „fruwają” - bieg na palcach z jednoczesnym opuszczaniem i podnoszeniem rąk Kolejne klaśnięcie oznacza zatrzymanie się w bezruchu.
Zabawa artykulacyjna „Przywitanie na łące”. Dzieci przy muzyce tańczą dowolnie „na łące”,gdy muzyka cichnie, rodzic zadaje zagadkę: • Co to za panie mają pasiaste ubranie, od nich słodki miodek na pewno dostaniesz. (pszczoły) Dzieci witają się naśladując dźwięki, które wydaje: bzz – bzz – bzz, podając jednocześnie rękę rodzeństwu lub rodzicom, gdy usłyszą muzykę dalej tańczą. • Skaczą po łące i pływają w wodzie. Z bocianem żyją w ciągłej niezgodzie.(żabki) Dzieci witają się wymawiając kum – kum – kum • Zielone nogi, zielona „grzywa”, cóż to za konik w trawie przygrywa?(konik polny) Dzieci witają się mówiąc cyk – cyk – cyk • Nogi czerwone, cienkie jak patyki, a po nasze żaby przybył aż z Afryki.(bocian) Dzieci witają się mówiąc kle – kle- kle Dla starszych dzieci proponuję zabawę słowną „Sylaby na opak” Na początku zabawy rodzic wymienia nazwy zwierząt i roślin z łąki a dziecko dzieli je na sylaby, następnie zadanie staje się trudniejsze - rodzic prezentuje nazwy wybranych elementów wiosennej łąki, wymawiając je od tyłu. ba – ża (żaba), cian – bo (bocian), ła – pszczo (pszczoła), ka – dron – bie (biedronka), ka – łą (łąka), nik – ko lny – pol (konik polny), tyl – mo (motyl), ty -kwia (kwiaty), wa – tra (trawa), ka – mysz (myszka), itp. Zadaniem dzieci jest odgadniecie jakie to słowo.
Zabawa relaksacyjna – masażyk „Małe żabki”
Najpierw skaczą małe żabki. A za nimi żabek babki. Na prawo, na lewo. Do środka, na drzewo. Bocian dziobem stuka w trawie. Ślimak patrzy nań ciekawie. Szczypaweczki spacerują, z rosy łapki otrzepują. Tutaj płynie sobie rzeczka, Rybki tańczą w niej kółeczka.
Rodzic „rysuje” dłońmi i palcami na plecach dziecka zgodnie z treścią wiersza
A teraz zabawa graficzna – „Pajęczyna i pajączek” https://www.youtube.com/watch?v=LKLf5EN1Ff4
Powodzenia!
MISIOWA MAMA
Czas porozmawiać o pszczółkach
1. Znasz powiedzenie: „Pracowita jak pszczółka”? Co wiesz o tych pożytecznych owadach? Poszerz swoją wiedzę dzięki filmikom edukacyjnym: https://www.youtube.com/channel/UCTid3vMuAJTWaUh6HR3Xreg
2. Miód jest słodki! Jeśli masz w domku słoik miodu przyjrzy się z bliska jaki jest miód : jaki ma kolor, smak, czy jest gęsty, a może lepki? Czy umiesz samodzielnie posmarować chlebek miodem? Spróbuj!
3. Pobaw się z panem Sebastian Dusza - zabawa „Na łące”: https://www.youtube.com/watch?v=_MJUccU_vp4
ŚRODA, 13.05
Na przywitanie zabawa „Witamy się paluszkami.”
Dzieci stają naprzeciwko rodziców (lub rodzeństwa) i witają się palcami-przybijają „piątki” każdym z palców, począwszy od kciuka a na najmniejszym palcu skończywszy. Następnie na zmianę (rodzic i dziecko) wymyślają, jaka częścią ciała można się przywitać – czołem, nosem, łokciami, kolanami, plecami, stopami itd.
Po przywitaniu czas na zabawę matematyczną „Matematyka z kubeczka.”
Dziś przekonamy się na jak wiele sposobów można bawić się kubeczkami. Zabawy można dowolnie modyfikować pod względem trudności, dostosowując ilość kubków i cyfr do wieku dziecka.
Do zabawy potrzebne będą kubki (najlepiej plastikowe lub papierowe, ewentualnie szklane. Zamiennie można wykorzystać także małe, plastikowe miseczki).
UDANEJ ZABAWY! :)
Wariant 1: „Wyścig”
Do zabawy potrzebne będą kubki i kostka do gry. W zabawie może brać dwoje, lub więcej uczestników. Każdy z nich otrzymuje po dwa jednakowej wielkości kubki. Zabawę zaczynamy przy stole. Ustawiamy po jednym kubeczku na krawędzi stołu. Zaczyna najmłodszy zawodnik. Każdy z graczy kolejno rzuca kostką i przemieszcza się, odmierzając kubeczek po kubeczku, tyle oczek ile wypadło na kostce. Wygrywa ten z zawodników, który jako pierwszy dotrze do mety-czyli do przeciwnej krawędzi stołu.
Wariant 2: „Zgaduj-zgadula”
Układamy 10 kubków do góry dnem w jednym rzędzie. Każdy kubek oznaczony jest liczbą. Pod jednym z nich gracz umieszcza drobny przedmiot. Zadaniem dziecka jest odgadnąć pod którym kubkiem ukryty jest przedmiot, podając wybraną przez siebie liczbę i podnosząc kubek z daną liczbą. W każdej turze zawodnik ma trzy próby. Jeśli nie odnajdzie przedmiotu, następuje zamiana ról. Za odnalezienie przedmiotu każdorazowo zawodnik otrzymuje 1 punkt. Wygrywa ten z graczy, który jako pierwszy zbierze 10 punktów.
Wariant 3: „Właściwe miejsce”
Obrysowujemy dowolną liczbę kubków na kartonie lub dużej kartce. W powstałych okręgach wpisujemy liczby (te, które dziecko zdążyło już poznać). Kubki stawiamy obok do góry dnem. Na ich dnie, na zewnętrznej stronie wpisujemy takie same liczby jak na kartonie. Zadanie dzieci polega na prawidłowym ułożeniu wszystkich kubków we właściwych okręgach. To samo ćwiczenie możemy wykorzystać do utrwalania figur geometrycznych w różnych kolorach.
Wariant 4: „Piramida”
Do tej zabawy polecamy użyć plastikowych lub papierowych kubków, najlepiej kolorowych, lub oznaczonych np. flamastrem.
Rodzic ustawia z kubeczków piramidę (dziecko jej nie widzi) -np. 3 kubki na dole, dwa na górze, jeden jeszcze wyżej. Następnie pokazuje dziecku przez kilka sekund piramidę i ponowne zakrywa. Zadanie dziecka polega na ułożeniu identycznej piramidy. Po kilku próbach, można zamienić się rolami.
Wariant 5 – dla starszych dzieci- „Dodawanie”
Do tej zabawy wykorzystujemy kubeczki z poprzednich zabaw-te, które były opisane liczbami.
Z zasłoniętymi oczami dziecko losuje dwa kubeczki, po czym ściąga opaskę i dodaje do siebie liczby z kubeczków. Za każdy prawidłowy wynik chwalimy dziecko.
Prawda, że kubki, których używamy na co dzień mogą dostarczać wielu sposobów na naukę i zabawę? A może macie jeszcze jakiś pomysł na naukę matematyki przy wykorzystaniu kubków? Jeśli tak, to zapraszamy do pochwalenia się pomysłami i przesłania zdjęć :)
A teraz czas na odrobinę ruchu!
„Zabawa w wiatr”
Każdy uczestnik otrzymuje chusteczkę jednorazową (można także wykorzystać kawałek papieru np. gazety) którą trzyma oburącz nad głową. Na hasło: „Wieje lekki wiatr” dziecko porusza się powoli, na hasło „Wichura!”- szybko, na hasło: „Wiatr ucichł” - uczestnicy przykucają.
Zamiast haseł można wykorzystać różne rodzaje muzyki-głośne i dynamiczne, oraz ciche i spokojne, a cisza będzie znakiem, że należy przykucnąć.
„Rzut do celu”
Każdy z uczestników wykonuje sobie pięć kul papierowych (poprzez mocne zgniecenie - można wykorzystać niepotrzebne kartki, gazety, ulotki reklamowe itp.)
Naszym celem będzie miska lub wiaderko/kosz na śmieci, staramy się trafić jak największą ilością papierowych kul. W kolejnych etapach zabawy zmieniamy odległość a także miejsce miski – można ją postawić na stole, parapecie okiennym, regale itp.
„Idziemy do ZOO!” - zamieniamy się w egzotyczne zwierzęta i naśladujemy ich ruchy!
Udanej wycieczki :)
https://www.youtube.com/watch?v=rXz-hKkUvoM
Na zakończenie żegnamy się zabawą „ Żegnamy się paluszkami” - robimy to tak, jak podczas przywitania na początku naszych dzisiejszych zajęć :)
Misiowa Mama:
1. Oceń, czy wypowiedziane przez mamusię/tatusia zdania są zgodne z prawdą czy nie. Klaśnij w rączki, jeśli zdanie jest prawdziwe. Przykłady: …ryby pływają w stawie, …żaba urodziła kotka, …żaby skaczą po trawie, …ślimaki to ogromne zwierzaki, …dzięcioł stuka w korę drzewa i robaki z niej wybiera, …maki to kolorowe ptaki, …kiedy świeci słońce, jest ciepło na łące (Źródło zabawy: https://flipbooki.mac.pl/…/kolorowy_start_pieciolatek_met_c…).
2. Razem z mamusią/tatusiem wykonaj stempel z ziemniaka o kształcie kwiatuszka. Podpowiedź jak zrobić stempel znajdziecie tutaj https://www.youtube.com/watch?v=yy_MJAE3bto Z jego użyciem przygotujcie kartoniki do liczenia. Pobawcie się w ich przeliczanie.
3. Narysuj ślimaczka – według własnego pomysłu lub skorzystaj z filmikowej podpowiedzi https://www.youtube.com/watch?v=vEiJP0v3xF4
Już wczoraj pojawiły się nowe zadania w zakładce religia, angielski.
WTOREK 12.05
Dzisiaj zaczynamy zabawę od opowieści ruchowej.
Opowieść ruchowa połączona z ćwiczeniami artykulacyjnymi - SPACERKIEM PO ŁĄCE.
Dziecko ilustrują ruchem i głosem opowiadanie dorosłego.
Był piękny wiosenny dzień i dzieci wybrały się na spacer na pobliską łąkę. (Dziecko maszeruje w różnych kierunkach po całym domu). Słońce mocno świeciło, a wiatr rozdmuchiwał nasiona mniszka lekarskiego i innych roślin. (Dziecko chodzi na czworakach i dmucha na rośliny). Nagle usłyszało pierwsze odgłosy. To pracowite pszczółki krążyły nad kwiatami, szukając najpiękniejszych, aby zebrać z nich nektar. (Dziecko lata jak pszczółki, machając rękami – skrzydełkami). Wesoło bzyczały, nawołując się nawzajem. (Naśladuje bzyczenie pszczół: bzz, bzz, bzz). Na listkach koniczyny siedziały koniki polne, poruszając śmiesznie łapkami, z których strząsały resztki porannej rosy. (Dziecko siedzi, poruszając w dowolny sposób kończynami). Cykały cichutko. (Naśladuje dźwięk: cyt, cyt, cyt). Nagle, zupełnie nie wiadomo skąd, pojawiły się żaby. (Dziecko naśladuje skakanie żabek). Kumkały głośno, jakby ostrzegały się przed jakimś niebezpieczeństwem. (Naśladuje kumkanie: kum, kum, kum). Miały rację, że były takie zdenerwowane, bo na łące pojawiła się para bocianów; chodziły, wysoko unosząc nogi, z szeroko rozłożonymi skrzydłami, i rozglądały się na boki, co chwilę przystawały i pochylały się do przodu, szukając czegoś w trawie. (Naśladują chód bociana). Ponieważ niczego nie mogły znaleźć, klekotały ze złością. (Naśladują głos bocianów – kle, kle, kle). Wysoko nad łąką krążył skowronek, śpiewając wiosenną piosenkę. (Naśladują głos skowronka – dzyń, dzyń, dzyń). Odpowiadał mu wróbel, który przysiadł zmęczony na pobliskim drzewie. Poszukiwał pokarmu dla swoich głodnych dzieci. (Naśladują głos wróbla – ćwir, ćwir, ćwir). Czekały one niedaleko w gniazdku, piszcząc: pi, pi, pi… aby jak najszybciej przyniósł im coś do jedzenia. Dzieci już miały wracać, kiedy zobaczyły ślimaka, który wolno sunął po trawie. Kiedy tylko napotkał na jakąś przeszkodę, szybko chował się do swojego domku, który niósł na grzbiecie. Dopiero po chwili wystawiał głowę i rozglądał się dookoła. (Dziecko naśladuje zachowanie ślimaka). Nad łąką latały kolorowe motylki, co pewien czas siadały na kwiatkach. (Dziecko naśladuje ruchem latające motylki). Przyglądała im się z zaciekawieniem wrona siedząca na pobliskiej wierzbie i głośno kracząca z zachwytu: krrrra, krrra… Wiosenny wietrzyk poruszał trawą, kwiatami i gałązkami drzew, szumiąc wesołe piosenki: szszsz… szszsz… szszuuu… Dzieci były zadowolone ze spaceru. Wróciły pełne wrażeń do domu. (Maszerują po całym domu).
Po zabawie ruchowej zapraszamy do obejrzenia prezentacji na podstawie wiersza Bożeny Formy pt. "Majowa łąka"
https://youtu.be/jFIm5X7xS-U
Już wiecie jakie owady można spotkać na łące i co one tam robią. Teraz czas na zabawę plastyczną.
Zabawa plastyczno-techniczna - BIEDRONKA
Potrzebne będą:
-czerwona, biała i czarna kartka(jeśli nie mamy kolorowych kartek można pokolorować białe)
-ołówek, klej, nożyczki, czarny pisak lub kredkę.
Wykonanie:
Na czarnej kartce rysujemy koło, wycinamy je(to będzie podstawa biedronki)i na moment odkładamy. Bierzemy czerwona kartkę i rysujemy paski o grubości 1,5 cm. Gdy paseczki są gotowe bierzemy ponownie nasze czarne koło i przyklejamy do niego paseczki.Gdy są już paseczki przyklejone z czarnej kartki wycinamy głowę naszej biedronce, na białej kartce rysujemy oczy. Wycinamy je, przyklejamy do głowy. Gdy będzie ona już gotowa - przyklejamy głowę do reszty biedronki. Na koniec możemy dorobić kropki pisakiem lub również wyciąć je z czarnego paieru. Biedronka 3D gotowa.
https://youtu.be/NxhbGU9gSYA
Zachęcamy teraz do zabawy muzycznej.
Aktywne słuchanie muzyki A. Vivaldiego Cztery pory roku. Wiosna
https://youtu.be/Z_tk-AhlA1o
Pomoce:Duży kawałek materiału np. kocyk(będzie to łąka),papier, kredki, nożyczki.
Dzieci wycinają różne kwiaty- Karta pracy( dzieci młodsze z pomocą rodziców, dzieci starsze samodzielnie) https://i.pinimg.com/originals/0d/d8/4d/0dd84d45e0a1e929fb7cd236f157ad22.gif
kolorują je i układają na dużym kawałku materiału. Podczas zabawy wchodzą w role wiosennego wiatru, który pojawił się nad majową łąką. Każdy uczetnik zabawy chwyta kawałek materiału i unosi go w górę. Ilustruje muzykę następującym ruchem: − fragment wykonany głośno: poruszamy materiałem w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały wysoko, − fragment wykonany cicho:delikatnie poruszamy materiałem, w taki sposób, aby kwiatki podskakiwały niezbyt wysoko.
Ciekawe propozycje zabaw usprawniających motorykę małą w domu w pliku poniżej.
DO ZOBACZENIA JUTRO
Misiowa Mama
1. Posłuchaj opowiadania H. Bechlerowej: „O żabkach w czerwonych czapkach”. http://zanotowane.pl/42/2628/o,zabkach,w,czerwonych,czapkach,tekst,wiosna.php
Odpowiedz na pytania: – Jak nazywały się żabki? Dlaczego postanowiły urządzić bal? – Kogo na niego zaprosiły? Jacy goście przyszli? – Kto przybył jako ostatni? Dlaczego? Jak przebrały się żabki? – Co zobaczył bocian ze swojego gniazda? Dlaczego bocianowi było łatwo odnaleźć żabki? – Co poradziła im stara żaba? – Dlaczego bocian nie mógł odnaleźć żabek, gdy zrzuciły czerwone ubranka?
Uwaga! Treść pytań należy dostosować do wieku dziecka!
2. Rozwiąż zagadki https://miastodzieci.pl/zagadki/zagadki-dla-dzieci-o-zwierzetach-na-lace/. Spróbuj wymyśleć własną zagadkę dla mamusi/ tatusia.
3. Zatańcz jak żabka z piosenki „Żabie kroki”: https://www.youtube.com/watch?v=DwwpCoM0sHg
PONIEDZIAŁEK 11.05
Na dobry początek nowego tygodnia, zaczynamy od znanych przedszkolakom zabaw ruchowych:
1. "BALONIK"- zabawa ruchowa na podstawie rymowanki:
Baloniku nasz malutki (łapiemy za ręce wszystkich domowników i robimy malutkie koło),
rośnij, duży, okrąglutki (robimy większe koło).
Balon rośnie, że aż strach (teraz robimy jeszcze większe koło).
Przebrał miarę no i trach (upadamy na podłogę)!
2. "Woogie boogie" - zabawa ruchowa z piosenką:https://youtu.be/sXqaZUp2N-w
3. "Różyczka" - zabawa na podstawie wierszyka, rymowanki:
Stoi Różyczka w czerwonym wieńcu,
my się kłaniamy jako książęciu (dzieci stoją i kłaniają się Różyczce).
Ty, Różyczko, dobrze wiesz, dobrze wiesz,
Kogo kochasz, tego bierz,
Tego bierz!
Opis zabawy. W kręgu stoi "Różyczka". Pozostali uczestnicy zabawy kręcą sie w kółko, śpiewają. Różyczka wybiera z koła jedną osobę, kręci się z nią w kółko, wraca na jej miejsce , a nowa Różyczka wchodzi doo środka.
W tym tygodniu tematyką naszych zabaw jest - MAJOWA ŁĄKA, siądźcie wygodnie i posłuchajcie opowiadania "Łąka" A. Widzowskiej, czyta D. Brylska
https://www.youtube.com/watch?v=j-POeJHTbTo
Porozmawiajcie z rodzicami na temat opowiadania. Rodzic zadaje pytania:
Dokąd dzieci wybrały się na spacer? Wymieńcie zwierzęta, które dzieci widziały na łące? Jakie zwierzątka kopią kopce na łące? Gdzie mieszkają myszy polne? O czym była piosenka , której nauczyły się dzieci?
Jednym z najpięknieszych mieszkańców łąki jest motyl. Tych owadów żyje około 150 gatunków z czego w Polsce występuje tylko około 3 tysiące. Zamieszkują one wszystkie kontynenty poza Antarktydą. Kilka ciekawostek o motylach:
1. Ich przemiana życiowa jest wyjątkowo ciekawa, gdyż na początku są brzydką gąsiennicą,zmieniają się z czasem w imago(postać dorosłą motyla).Podczas gdy są gąsiennicami uważane są jako szkodniki zwane jako np. mole. W późniejszej fazie stanowią bardzo ważną funkcję w ekosystemie. Pełnią funkcję zapylającą dla wielu owadów oraz są dla nich pożywieniem.
2.Motyle można podzielić na te aktywne w ciągu dnia i żyjące aktywnie w nocy - ćmy.
3.Motyle są zmiennocieplne. Nie będą mogły latać jeśli ich ciało będzie miało poniżej 30st. C. Muszą one gromadzić energię podczas wygrzewania się w miejscach słonecznych, rozkładając przy tym swe skrzydełka.
4.Mało kto wie, że motyle mogą pokonać tysiące kilometrów, latając jak ptaki.
5.Większości z nas kojarzy się, że jedynym pożywieniem dla motyli jest nektar kwiatów. Nie posiada on jednak wszystkich potrzebnych składników mineralnych . Posilają się one często padliną, wodą z kałuż.
6.Motyl posiada sześć nóg i cztery skrzydła. Ich ciało podzielone jest na 3 części- głowę, klatkę piersiową i brzuch.
Rodzaje motyli:
https://pomoceszkolne.info/wp-content/uploads/2017/03/VSANTY214_1796_1_.png
Cykl rozwojowy motyla:
https://www.przyrodnicze.pl/dane/full/4f349067cf7f42a698c81c17d473659d.jpg
Budowa zewnętrzna motyla:
"Mali mieszkańcy łąki"- ćwiczenia grafomotoryczne - karta pracy. Zadania dla dzieci: rysuj po śladzie, pokoloruj i wytnij. Wycięte i pokolorowane szablony wykorzystamy do zabawy matematycznej.
Zabawa matematyczna "Łąka"- pomoce: powycinane szablony: 3 motyle, żaba i biedronka.
Dorosły, prosi dziecko o:
-
przeliczenie obrazków,
-
ułożenie od najmniejszego do największego i odwrotnie,
-
ulożenie motylków nad żabką,
-
umieszczenie biedronki pod żabką,
-
umieszczenie żabki obok biedronki,
-
umieszczenie najmniejszego motylka po prawej stronie żabki, a największego po lewej stronie żąbki,
-
umieszczenie biedronki pomiędzy żabką a średnim motylkiem.
Zabawę można kontynuować wymyślając nowe polecenia. Proponujemy 5 pierwszych poleceń do wykonania dla dzieci młodszych, starszaki zachęcamy do wykonania wszystkich zadań.
Jak już skończycie zabawę w manipulowanie wiosennymi szablonami, można wkleić je na kartkę z bloku i stworzyć obrazek łąki, dorysujcie kwiatki, trawę i więcej mieszkańców łąki, policzcie ich, ale będzie zabawy.
Ćwiczenia oddechowe- Spokojnie oddychamy na łące. Rodzic prosi, aby dziecko położyło się na plecach i wyobraziło sobie,że znajduje się na łące. Rodzic proponuje dzieciom naukę spokojnego oddychania. Kładzie na brzuchu dziecka książkę i określa prawidłowy tor oddechowy: wdech nosem - wydech ustami.
Karta pracy dla starszaków: dorysuj taką samą ilość kropek biedronkom.
Praca z ilustracją dla starszaków(nie trzeba drukować): pokaż mieszkanców łąki skierowanych w prawa stronę, następnie tych skierowanych w lewą stronę; nazwij mieszkańców łąki i podziel ich nazwy na sylaby i głoski; zaprowadź ślimaka do wyjścia.
Na koniec zachęcamy do rozwiązania zagadek - Łąka i jej mieszkańcy, które w pliku poniżej.
Gdy wybierzecie się na spacer z rodzicami może uda Wam się dotrzeć na łąkę. Podczas spaceru obserwujcie przyrodę wokół siebie i dzielcie się swoimi wrażeniami z rodzicami. Jest to również dobra okazja do przypomnienia zasad dbania o przyrodę i właściwego zachowania się wobec zwierząt. Dzieci mogą także obserwować otoczenia za pomocą lup( jeśli macie w domu, koniecznie zabierzcie ze sobą na spacer),np.sprawdzić, co widzą w trawie, w ziemi. Poproście dorosłego, aby nauczył Was robić wianki z kwiatków, będzie do zabawy ruchowej "Różyczka" bardzo pasował.
UDANEGO DNIA I DO ZOBACZENIA JUTRO
MISIOWA MAMA
W tym tygodniu będziemy podziwiać piękno majowej łąki
1) Jeśli to możliwe wybierz się z mamusią/tatusiem na pobliską łąkę lub skwer. Zapamiętaj nazwy roślin, które udało Ci się zobaczyć. Może spotkasz małych mieszkańców łąki? Motylka, biedronkę, mrówkę?
Nie martw się, jeśli nie możesz wyjść. Oglądnij piękne zdjęcie łąki na tablicy demonstracyjnej Wydawnictwa MAC - https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/os-bbplus-tablice/mobile/index.html#p=81
2. Pobaw się do słów piosenki: „Bzycząca zabawa”
https://www.youtube.com/watch?v=zUgzWqgYPeE
3. Wykonaj motylka z apaszki lub szalika mamusi, według własnego pomysłu