Wszystkie dzieci objęte rewalidacją zapraszamy do wspólnego wykonywania zadań! 

Nowe zadania w plikach poniżej "22.06"

Labirynty- ćwiczenia percepcji wzrokowej

https://autyzmwszkole.com/2020/04/25/labirynty-wytez-wzrok/

Percapcja słuchowa

https://autyzmwszkole.com/2019/08/21/cwiczenia-usprawniajace-wrazliwosc-sluchowa-2/

 

koordynacja obustronna

https://autyzmwszkole.com/2020/04/24/zabawy-rozwijajace-koordynacje-obustronna/

Nowe zadania w plikach poniżej "15.06"

Memory potwory plik do pobrania poniżej "mem"

Posłuchajcie piosenki i porozmawiajcie o emocjach

https://www.youtube.com/watch?v=kRJFN6V7TB4

Zadania na tydzień nowy tydzień 

Nowe pliki z zadaniami do poprania poniżej "Sherborn- rewalidacja" oraz " rewalidacja 08.06". 

Propozycje ćwiczeń : 

  1. zabawa rytmiczna z białą kartką przy muzyce- do tego zadania należy włączyć muzykę, może być ulubiona i w jej rytm rysować lub malować na kartce szlaczki, esy floresy, fale, kółka krzyżyki
  2. Układanie obrazka pociętego na części – z pomocą rodziców potnijcie obrazek (plik poniżej „wycinanie”) na tyle części ile chcecie. Przed tym wszystkim pokolorujcie go, a na samym końcu pocięte części ułóżcie na kartce i przyklejcie
  3. „Czary mary – czyli jak powstają kolory”. Mieszanie kolorów w celu uzyskania nowych. Jeżeli macie farby lub barwniki w domu poeksperymentujcie z kolorami, mieszajcie je na kartce, palcem lub pędzlem sprawdzajcie jakie kolory powstają z połączenie z innymi
  4. Rysowanie oburącz po śladzie (plik do pobranie „rysowanie dwiema” ) rysujcie naraz dwiema rączkami- to bardzo trudna umiejętność więc się nie zrażajcie za pierwszym razem.
  5. „Pada, pada deszcz…” – nabieranie zabarwionej wody przez pipetkę i przelewanie do innego naczynia, jeżeli w domu nie mamy pipetki zamieńmy ją na spryskiwacz do kwiatków lub strzykawkę ( przy pomocy każdego z „urządzeń” będą pracowały inne partie mięśni)

Nowy plik do pobrania "rewalidacja czerwiec" dodatkowa zachęcamy do wejścia w link : 

https://view.genial.ly/5e9c6ab79f55700daa4ded3a/horizontal-infographic-lists-specjalne-potrzeby-edukacyjne-20-24042020

jest tutaj zbiór zabaw i zadań dla każdego ! z możliwością wydrukowania tego, co akurat jest nam potrzebne :) powodzenia :D 

Czas na zabawy klamerkowe:) pomysły zabaw poniżej:

https://mojedziecikreatywnie.pl/2015/10/zabawy-z-klamerkami/

można użyć również inny makaron np. rurki i zamienić go w robaczki, podwodne stworki czy poruszyć wyobraźnie i stworzyć własne ciekawe pomysły !!

Ta kolorowa i przyjemna dla dziecka pomoc, dzięki której utrwalają litery lub cyfry.

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2017/10/puzzle-cyfrowe-i-literowe-rodzina.pdf

Te zadania bardzo pomagają dzieciom przygotowującym się do pójścia do szkoły. Uświadamianie istnienia samogłosek i spółgłosek pozwala uniknąć wielkich trudności w edukacji szkolnej. Warto od początku oznaczać je zwyczajowo, samogłoski na czerwono, a spółgłoski na niebiesko.

https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2017/10/rodzina-podpisy.pdf

Bardzo prosimy zapoznać się z opisem zadań z pliku "TUS-rewalidacja", a następnie z taktami pracy w których nazwie występuje skrót TUS

Zapraszamy do zapoznania się z zadaniami pod podanym linkiem https://panimonia.pl/wp-content/uploads/2020/05/majowa-%C5%82%C4%85ka-karty-pracy.pdf 

oraz w pliku "rewalidacja wszyscy"

W tym tygodniu zapraszamy do zapoznania się z plikami : "percepcja słuchowa", "krowy samogłoski", "hipopotam mniej więcej" dodatkowo kto się jeszcze nie zapoznał z plikiem " sztućce w terapii" 

Jeżeli pozwalacie Państwo korzystać dzieciom z telefonów lub tabletów również można wykorzystać je w terapeutyczny sposób. Polecamy następującą aplikacje:

1. odgłosy zwierząt- zalety: naturalne odgłosy, duży wybór zwierząt, poprawna wymowa nazw, możliwość zmiany na inny język

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.dream_studio.animalsforkids&hl=pl

Pamiętajmy, aby czas spędzony przed komputerem, tabletem, czy telefonem był adekwatny do wieku dziecka  w przypadku przedszkolaków nie powinien przekraczać więcej niż 20 minut dziennie, dodatkowo zwracamy Państwa uwagę na fakt, że dzieci nie powinny same korzystać z mediów cyfrowych, zabawa tak, ale zawsze pod kontrolą kogoś dorosłego. 

W kolejnym tygodniu zapraszamy do nowych zabaw i ćwiczeń 

Prosimy o zapoznanie się z plikiem "ćw. czytania i pisania" oraz " gąbeczkowe zabawy" 

W plikach poniżej pod nazwą "Definiowanie pojęć" znajdują się również zadania do wykonania :) 

Spostrzegagnie wzrokowe w przygotowaniu do nauki czytania

JAK USPAWNIAĆ PERCEPCJĘ WZROKOWĄ?

 

Ważną formą aktywności dzieci jest zabawa, to w czasie zabawy dowolnej jak i zabawy dydaktycznej dzieci ćwiczą wszystkie te funkcje, które są zaangażowane w czynność czytania.

 

Zabawa sprawia przyjemność, motywuje, angażuje. Wielu rodziców posługuje się róznymi ćwiczeniami na co dzień, nie będąc w pełni świadomym, jak wiele obszarów one rozwijają.

 

Oto kilka przykładów ćwiczeń które można z powodzeniem przeprowadzić w domu:

 

 

Składanie pociętych figur z papieru (kwadrat, koło, trójkąt, prostokąt,romb).

 

  1. Wycinamy (np.z brystolu, kolorowych kartek i.t.p.) 4 : koła, trójkąty, prostokąty, kwadraty, najlepiej każdy rodzaj innego koloru i dość duże.

 

  1. Zostawiamy po jednej figurze na wzór pozostałe rozcinamy na 4, 6, 8, 10 części.

 

  1. Kładziemy przed dzieckiem kolejno całe figury i jej pocięte części najpierw na 4, potem 6 i więcej części prosząc aby ułożyło je w całe figury. Zabawę można kontynuować tnąc figury na coraz drobniejsze elementy.

 

 

Wyszukiwanie różnic na obrazkach.

 

Tego typu ćwiczenia można znaleźć w gazetkach, bajeczkach dziecięcych. Można spróbować wspólnie z dzieckiem narysować dwa takie same obrazki bądź wydrukować 2 takie same. Do jednego obrazka, bez wiedzy dziecka, dorysowujemy szczegóły których nie ma na drugim. Prosimy dziecko o znalezienie różnic lub dorysowanie brakujących elementów.

 

 

 Układanie puzzli.

 

Zaczynamy od niewielkiej ilości elementów z którymi dziecko poradzi sobie do coraz bardziej skomplikowanych obrazków. Wspieramy dziecko niewielką pomocą aby zachęcić je do kontynuowania zadania i doprowadzania pracy do końca..

 

Zabawy typu: „Co się zmieniło?”

 

Układamy przed dzieckiem kilka różnych jakichkolwiek przedmiotów, zabawek. Dziecko zamyka oczy, zmieniamy coś w układzie, początkowo 1 rzecz, potem można 2. Prosimy aby odgadło zmianę, zamieniamy się rolami.

 

Zapamiętywanie przedmiotów

 

  1. Pokazujemy dziecku układ drobnych, przedmiotów, zabawek.
  2. Dziecko zapamiętuje je.
  3. Po zasłonięciu przez nas – wymienia co było ukryte, w jakiej kolejności.

 

ZABAWY Z POZNANYMI LITERAMI

 

1.Każdą nową literę którą dziecko poznaje rysujemy na kartce z czystego zeszytu lub brystolu - litera duża, mała, pisana flamastrem, pismem pisanym.

 

2.Obok dziecko rysuje przedmiot zaczynający się na daną literę.

 

3.Kartkę wywieszamy nad biurkiem dziecka aby mogło w każdej chwili korzystać z podpowiedzi w postaci obrazka z literą.

 

ZABAWA „LITERKOWY DEDEKTYW”

 

1.Prosimy dziecko o wyszukanie danej litery w krótkim tekście przygotowanym w tym celu z wyciętej gazety, czasopisma dziecięcego.

 

2.Zadaniem dziecka jest wyszukanie dużych, małych liter.

 

3.Następnie dziecko może liczyć ile jest dużych, ile małych liter, ile jest dużych i małych razem.

 

Dobieranie takich samych sylab.

 

Przygotowujemy na kartonikach różne sylaby część z nich podwójnie ( zaczynamy od krótkich sylab np.: ba, ta, ma, wa…) Zadaniem dziecka jest wyszukanie takich samych i dobranie ich w pary.

 

KOLEJNE PRZYKŁADY

 

1.Znajdź drogę w labiryncie i mów, czy skręcasz w prawo, czy w lewo;

 

2. Ułóż klocki wg wzoru (Patyczaki, Mozaiki, budowle itp.);

 

3. Narysuj takie same (komponujemy różne figury złożone: trójkąt wpisany w okrąg, a w trójkącie wrysowany kwadrat, w kwadracie wpisany okrąg, a w nim trójkąt itp.);

 

4. Układanie puzzli ; układanki – przybijanki, gry memo, typu double itp.

Dodatkowe ćwiczenia całej percepcji wzrokowej: https://www.arkaprzyszlosci.pl/podstawowka/images/dokumenty/logopeda/cwiczenia_percepcji_wzrokowej.pdf

 

Literatura:

  1. B. Janiszewska „UWAGA. Wspomaganie koncentracji... i nie tylko” wyd.SeventhSea
  2. S. Taboł „Istota czytania” wyd. Impuls
  3. M. Tyszkowa „Aktywność i działalnośc dzieci i młodzieży”
  4. B. Zakrzewska „Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń” wyd., WSiP

W tym tygodniu zapraszamy do zabawy również inspirowanej Metodą Krakowską :) Czeka Was wspaniała zabawa pt. "Bakaliowy zawrót głowy" Pliki do pobrania poniżej :) Powodzenia 

Nowy tydzień i nowe wyzwania !

ZABAWY WSPOMAGAJĄCE WYOBRAŹNIĘ I ROZWÓJ MOWY

Kuferek skarbów

Rodzic wyciąga z kuferka zgromadzone w nim przedmioty i pokazuje dzieciom.

Zadaniem dzieci jest odgadnąć do czego służy każdy przedmiot. Następnie dzieci wymyślają inne zastosowanie znanych na co dzień przedmiotów.

Snuj się, snuj bajeczko

Rodzic wprowadza nastrój i zaczyna opowiadać wymyśloną bajkę np.

dawno, dawno temu, za lasem, w maleńkiej chatce mieszkała dziewczynka… Kolejne dziecko opowiada dalej dodając jedno swoje zdanie itd. Na zakończenie dzieci podejmują próbę odtworzenia całej bajki. Mogą odegrać ją w formie dramy, scenki rodzajowej lub pantomimy.

Teatr małego aktora

Dziecko otrzymuje zadanie do wykonania, a polega ono na wymyśleniu i przedstawieniu krótkiej historyjki na podany przez nauczyciela temat np. zakupy w sklepie, wizyta u lekarza. Dla pełniejszego wyeksponowania granej roli mogą skorzystać z przygotowanych wcześniej przez siebie rekwizytów. Następuje prezentacji, a pozostali uczestnicy odgadują miejsce akcji lub tytuł prezentowanej bajki czy opowieści.

Skarbnica

Zabawa polega na wymienianiu słów według określonych wymogów treściowych. Dzieci wymieniają rzeczy – obiekty np. tylko białe (śnieg, mąka, cukier itp.). Następnie rodzic dodaje kolejne kryterium: wymień rzeczy lub obiekty białe i miękkie itp.

 

W krainie fantazji

Dzieci zastanawiają się, gdzie chciałyby się przenieść: w przeszłość lub w przyszłość.

Rodzic podpowiada, że aby się tam przenieść, należy użyć swojej wyobraźni. Tam każde dziecko zobaczy siebie, co robi, kto tam jest, jak wygląda kraina, jak się tam czuje itp. Dzieci opowiadają o swojej krainie fantazji, mogą też przedstawić ją w formie plastycznej.

Podobieństwa i różnice

Dzieci losują pojęcia przeciwstawne np. bogaty-biedny, wysoki-niski, słodki-kwaśny, wolny-szybki itp. Prezentują wylosowane pojęcie. Zadaniem pozostałych uczestników jest odgadnięcie, o jakie pojęcie chodziło.

Przedstawione zabawy rozwijają podstawowe operacje umysłowe myślenia twórczego. Dominują w nich metody poszukujące, ekspresyjne i praktyczne, najbardziej wyzwalające aktywność twórczą dziecka.

Bibliografia:

 

  • A. Góralski, Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Warszawa 1990

 

  • B. Hołyńska, Zabawy rozwijające mowę dziecka, Warszawa 1986

 

  • J. Zborowski, Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 198

 

 

ZABAWY ĆWICZĄCE PAMIĘĆ

Podaj kolejność

Za parawanem jest zgromadzonych kilka przedmiotów. Rodzic odsłania parawan, dzieci przyglądają się przedmiotom zapamiętując ich kolejność. Rodzic ponownie zasłania parawan a zadaniem dzieci jest wymienić przedmioty w kolejności. Utrudnieniem może być podanie koloru każdego z przedmiotów.

Co się zmieniło?

Dziecko wychodzi z pokoju, a rodzic lub rodzeństwoi zmieniają coś w swoim wyglądzie - dziecko ma znaleźć różnice w wyglądzie.

Wyliczanki

Człowiek może mieszkać w …….

Człowiek może siedzieć w ……

Narzędziem pracy człowieka jest …….

Bibliografia:

 

  • A. Góralski, Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Warszawa 1990

 

  • B. Hołyńska, Zabawy rozwijające mowę dziecka, Warszawa 1986

 

  • J. Zborowski, Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986

 

ZABAWY ROZWIJAJĄCE ZDOLNOŚCI SKOJARZENIOWE I SPOSTRZEGAWCZOŚĆ

Skojarzenia

Rodzic prezentuje dowolny obrazek pytając dzieci z czym im się kojarzy. Dzieci podają swoje skojarzenia lub tworzą rysunki np. Co kojarzy mi się z wiosną? Dzieci swoje skojarzenia mogą rysować w formie małych piktogramów dookoła obrazka wyjściowego.

Znana postać

Rodzic zaczyna opowieść opisując dzieciom znaną postać bajkową np. Kopciuszka. Podczas opowiadania za każdym razem dodaje jedno zdanie na temat tej postaci. Zadaniem dzieci jest jak najszybciej odgadnąć o jaką postać chodzi.

100 określeń

Dzieci próbują definiować znane przedmioty codziennego użytku. Jak myślicie, jak moglibyśmy nazwać stół? W odpowiedzi jedna z cech powinna być wyabstrahowana np. stół to olbrzym na szczudłach, to wielka deska na 4 nogach, to kolega ławy itp.

Magiczna plama

Dziecko otrzymuje kartkę, którą składa na połowę. Na jedną połowę kartki wyciska kilka kropel tuszu i przykłada druga połową dokładnie przyciskając. Po rozłożeniu kartki ma dwie identyczne plamy. Próbuje porównać z czym mu się plama kojarzy. Potem obrysowuje pisakiem wyobrażoną postać dorysowując inne charakterystyczne elementy postaci.

Magiczny przedmiot

W czarodziejskim woreczku znajduje się kilka przedmiotów trudnych do identyfikacji. Za pomocą dotyku dzieci mają odgadnąć nazwę przedmiotu i podać do czego on służy.

Bibliografia:

 

  • A. Góralski, Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Warszawa 1990

 

  • B. Hołyńska, Zabawy rozwijające mowę dziecka, Warszawa 1986

 

  • J. Zborowski, Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986

 

ZABAWY TWÓRCZE ROZWIJAJĄCE MOWĘ I MYŚLENIE

 

Ucząc dzieci samodzielności w rozwiązywaniu zadań dydaktycznych wykorzystuję zabawy twórcze związane z doskonaleniem myślenia, a w szczególności takich jego cech jak: oryginalność, płynność, giętkość itp. Atrakcyjność zabaw tematycznych, badawczych czy poznawczych nie tylko rozwija zainteresowania dzieci, ale również podwyższa ich motywację, zdolności skojarzeniowe, rozwija koncentrację uwagi i pamięć. Rozwój tych procesów myślowych gwarantuje w przyszłości doskonały start do podjęcia nauki w szkole i powodzenia w nauce.

Oto kilka wybranych przykładów zabaw, które stymulują rozwój mowy, myślenia, wyobraźni, koncentrują uwagę i zdolności skojarzeniowe.

Zabawy rozwijające koncentrację uwagi

Słuchaj uważnie

Dziecko jest wybraną postacią z opowiadania, które rodzic zaczyna opowiadać. Jeżeli dziecko rozpozna postać, którą prezentuje, obiega dane miejsce i wraca na swoje miejsce.

Pilot w samolocie

Ta zabawa wymaga  dwójki dzieci/osób. Jedno jest pilotem samolotu i ma zamknięte oczy, natomiast drugie odgrywa role kapitana wieży kontrolnej i za pomocą słów kieruje samolotem, aby bezpiecznie wylądował na lotnisku. Pilot musi maksymalnie się skoncentrować, poruszając samolot

między ustawionymi na podłodze przeszkodami.

Kacper mówi wam

Rodzic wybiera , które będzie Kacprem, a reszta dzieci będzie go naśladować. Przed pokazaniem kolejnej czynności Kacper wypowiada słowa: Kacper mówi wam np. klaśnijcie nad głową. Jeżeli Kacper nie poprzedzi czynności magicznymi słowami, wówczas dzieciom nie wolno go naśladować. Jeśli dziecko się pomyli musi zrobić zadanie karne (np. odgadnąć zagadkę, powtórzyć wierszyk itd.).

Wprawki pantomimiczne

Zabawa wymaga ciszy i koncentracji uwagi. Dzieci do inscenizują różne scenki rodzajowych, np. przechodzimy ostrożnie po oblodzonej kładce, wspinamy się na wysoką skałę, chodzimy po kamieniach, dekorujemy tort, omijamy kałuże itp.

Personifikacja

Rodzic wspólnie z dziećmi wybiera przedmiot znany dzieciom z życia codziennego np. krzesło i razem nadają mu jak najwięcej ludzkich cech. Nauczyciel naprowadza dzieci pytaniami: co krzesło robi, gdzie mieszka, kogo lubi, jak spędza czas, jak się zachowuje itp.

Kim jestem?

Dzieci losują kartoniki z różnymi postaciami np. żaby, króla, dziewczynki itp. Dzieci ruchowo lub werbalnie przedstawia daną postać.

 

Bibliografia:

 

  • A. Góralski, Być nowatorem. Poradnik twórczego myślenia, Warszawa 1990

 

  • B. Hołyńska, Zabawy rozwijające mowę dziecka, Warszawa 1986

 

  • J. Zborowski, Rozwijanie aktywności twórczej dzieci, Warszawa 1986

W nowym tygodniu zachęcamy do zabaw z... makaronem !! tak właśnie z makaronem szczegóły zajęć znajdują się w pliku poniżej pod nazwą "makaronowy misz masz" są to zajęcia inspirowane Metodą Krakowską, której szczegółowy opis znajduje się pod linkiem

 https://centrummetodykrakowskiej.pl/?gclid=CjwKCAjw95D0BRBFEiwAcO1KDPP4K0Yz4LILsCZRyfjyYLujEfh_GmkQZAffcvXgJCnlD5jeAWAhshoCKfgQAvD_BwE

W plikach również karty pracy na rozróżnianie głosek podobnie brzmiących. POWODZENIA !!

W załączniku wiosenne karty pracy do wykonania w domu. 

Zachęcamy do ćwiczeń z wykorzystaniem tego, co akurat mamy pod ręką lub tego co można znaleźć w każdym domu. Wystarczy rolka po papierze toaletowym, albo ręczniku i gumki recepturki. Ćwieczenie polega na nakładaniu gumek recepturek na rolkę. W ten sposób ćwiczą nasze palce i całe ręce. Dla urozmaicenia zabawy proponujemy, aby rolki najpierw zostały pięknie ozdobione- naklejkami, farbami, wycinankami, albo czymś według waszego pomysłu.

Zabawa gwarantowana ! Dokładny opis i zdjęcia znajdują się pod linkiem https://uczymyibawimy.pl/2017/02/motoryka-maa-cwiczenia-z-zakresu.html

Zabawa ruchowa- “Uważaj na grzad̨ki”
● Na podłodze układamy sznurek lub naklejamy taśme,̨ która wyznacza trasęścieżki. W niektórych miejscach ścieżka jest poprzecinana przez grzad̨ki (marchewki, cebulęitd.), na które dzieci nie mogą nadepnać̨.

● Ścieżka może być urozmaicona przez elementy sensoryczne, po których dzieci mogą przejść np. maty sensoryczne(może być wycieraczka), woreczki wypełnione orzechami, ryżem itp.

● Dla dzieci starszych można ustawić dodatkowe elementy i utrudnienia np.krzesełka,po którychtrzebaprzejść.

● Na trasie można ustawić zadania np.przetocz dynię mied̨ zydwomapunktami, pokonaj odcinek trasy trzymając mied̨zy kolanami marchewkę tak,aby niewypadła.

● Na końcu dzieci z pojemnika sensorycznego (ryż,kasza) mogą wyciągnąć dodatkowe zadanie ruchowe np.przysiad, podskok, obrót, stanie na jednej nodze.

Zachęcamy do grania z rodzicamihttp://portal.scholaris.pl/resources/run/id/112661

Poniżej znajdują się ćwiczenia do wykonywania przy okazji różnych codziennych czynności, tak aby dzieci ćwiczyły w naturalny sposób.

Usprawnianie wrażliwości słuchowej:

  •  „Co słyszę?” – dziecko nasłuchuje i rozpoznaje odgłosy dochodzące z sąsiedztwa, ulicy, różne sprzęty, pojazdy,  zwierzęta. (Przykładowa strona z odgłosami:  https://odgłosy.pl/ )
  • Szukanie ukrytego zegarka, radia, dzwoniącego budzika.
  • Wyróżnianie wyrazów w zdaniu. (Z ilu wyrazów składa się zdanie:  Mama czyta książkę.)
  • Dzielenie na sylaby imion dzieci, rzeczy, zwierząt.
  • „Co to za wyraz?” – rodzic i dziecko naprzemiennie głoskują  wyrazy i zgadują.


Rozwijanie mowy i myślenia, wzbogacenie słownictwa:

Ćwiczenia mowy:

  •  Usprawnianie narządów mowy
    • Ćwiczenia oddechowe ( wdrażanie do prawidłowego oddychania)
    • Ćwiczenia w oddychaniu podczas mówienia- ćwiczenia głosowe
    • Mruczenie przy zamkniętych ustach
    • Śpiewanie samogłosek
    • Zabawy dźwiękonaśladowcze i mimiczne
    • Zabawy oddechowe: dmuchanie na zapaloną świecę, wiatraczek, puszczanie baniek mydlanych itp.
    • Rozszerzenie zasobu słownictwa dotyczącego treści zaobserwowanych w otoczeniu, na ilustracji
    • Rozszerzenie pojęć ogólnych: grupowanie obrazków, przedmiotów według pojęć np. zwierząt, roślin, ubrania, zabawek, przedmioty do kuchni, przedmioty do rysowania itp.
    • Rozwijanie wypowiedzi poprzez stosowanie przymiotników np., jaki jest samochód na obrazku: czerwony, duży, nowy
    • Łączenie przedmiotów, ilustracji mających cechy przeciwstawne, np. mały domek- duży domek, pełny talerz- pusty talerz
    Ćwiczenia rozwijające i wzbogacające słownik dziecka i pamięć słowną:
    • Wskazywanie i nazywanie ( przyswajanie znaczenia wyrazu określającego nazwę danego przedmiotu, zwierzęcia, rośliny, części ciała, koloru, stosunków przestrzennych)

Ćwiczenia oddechowe:

  • Wdech nosem ( usta zamknięte) i wydech ustami.
  • Dmuchanie na płomień świecy.
  • Dmuchanie na piłeczkę pingpongową, wyścigi piłeczek.
  • Dmuchanie na kulkę z waty, na wiatraczek.
  • Chłodzenie „gorącej zupy” – dmuchanie ciągłym strumieniem.
  • „Zdmuchiwanie mlecza” – długo, aż spadną wszystkie nasionka.
  • Chuchanie na zmarznięte ręce.
  • Dmuchanie na piórko, aby nie spadło.
  • Liczenie do 10 na jednym wydechu.
  • Powtarzanie zdań na jednym wydechu – najpierw krótkich, potem coraz dłuższych.
  • Powtarzanie zdań szeptem.

 

ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE GRAFOMOTORYKĘ:

  • Wydzieranie np. ze starej gazety namalowane koła, czy kwadratu
  • Ćwiczenia graficzne: kreślenie linii poziomych, pionowych, po śladzie i samodzielnie, kreślenie linii falistych i kolistych, kreślenie linii zamkniętych ( koła, owale, prostokąty), łączenie liniami zaznaczonych punktów, obrysowywanie szablonów.